مقابله با کاتالیزورهای موج منفی

یادداشت

مقابله با کاتالیزورهای موج منفی

این روزها بسیاری از افرادی که در فضای مجازی مشهورند و تعداد زیادی هم مخاطب برای خود دست و پا کرده‌اند، دست به ترویج فرهنگ غیر دینی و اسلامی می‌زنند؛ فرهنگی که از کشورهای غربی وام گرفته‌اند. آنها به جای فرزندآوری، نگهداری از حیوانات را ترویج و گاهی حتی میلیاردها تومان برای این تفکر خود هزینه می‌کنند. در مقابل فقر و ناتوانی را بزرگنمایی می‌کنند و کمک مومنانه را که در فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی، نشانه‌ای از دست‌گیری است به سخره می‌گیرند.

این رفتار نشان می‌دهد آنها سعی دارند فرهنگی را جایگزین فرهنگ ایرانی کنند که نه تنها کمکی به جامعه نمی‌کند، بلکه حتی آسیب‌رسان است و باعث دشمنی می‌شود. می‌توان گفت این رفتار آنها، نشانه یک ناهنجاری اجتماعی است، چراکه درصددند رفتاری را گسترش دهند که نه در راستای فرهنگ رفتاری جامعه ایرانی که مخالف آن است.
 آنها شبیه کاتالیزور (در علم شیمی به سرعت بخشیدن تغییرات شیمیایی کمک می‌کند و گاهی ممکن است تغییرات شیمیایی را برهم بزند)‌ رفتار می‌کنند و فضای جامعه را آندی (با موج منفی) می‌کنند.  سپس حالا که اوضاع این‌گونه است ما باید از کاتالیزور مناسب برای جلوگیری از نفوذ آنها استفاده کنیم. فرهنگ ایرانی آکنده از افرادی است که از بستر بومی جامعه بلند شده‌اند و کارها کرده‌اند؛ دانشمندند، فرهنگ ایثار و شهادت را گسترش داده‌اند یا این که به مردم خدمت می‌کنند. ایران، پر از قهرمان است. باید هویت فرهنگی ایرانی با افرادی ارزش‌گذاری شود که بزرگ بودند. نویسندگان باید درباره زندگی آنها داستان بنویسند و ادبیات ایرانی را غنی کنند. باید انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی درباره زندگی آنها ساخته و ابعاد مختلف زندگی‌شان بیان شود تا شهروندان بدانند معنای قهرمان چیست و آدم مشهور واقعی کیست تا به دنبال قهرمانان ملی و دینی بروند. 
سیدامیرعباس عبداللهی - جامعه‌شناس