معضلات اشتغال و ازدواج در «مرز خوشبختی»

معضلات اشتغال و ازدواج در «مرز خوشبختی»

 توجه و بازتاب بخشی از مشکلات جوانان در زمینه‌هایی مثل اشتغال‌، ازدواج و... تا به امروز دستمایه ساخت سریال‌های تلویزیونی شده است و کارگردانان به این موضوع پرداخته‌اند. حسین سهیلی‌زاده که ساخت آثار درام خانوادگی را در کارنامه دارد، از‌جمله کارگردانانی است که سراغ این موضوع رفت و سریال تلویزیونی مرز خوشبختی را کارگردانی کرد.

او در این سریال به نیازهای امروزه جوانان مبنی بر بیکاری و معضلات ازدواج توجه کرده و در قالب شخصیت‌های قصه به این موضوع پرداخته است. این کارگردان در سریال مرز خوشبختی فقط به ساخت یک اثر سرگرم‌کننده اکتفا نکرده و گروه هدف آن عموم مردم است.  بنابراین سریال علاوه بر پرداختن به مشکلاتی که جوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، فضایی شاد و جوانانه دارد، چون بیشتر از بازیگران جوان استفاده شده است. مهاجرت معکوس یکی دیگر از ویژگی‌های داستانی این اثر است و علاوه بر معضلات بیکاری و ازدواج به این موضوع هم پرداخته شده است. علی خودسیانی، نویسنده این سریال در قالب داستان جوانی شهرستانی به نام امیر (امیرحسین آرمان) که برای تحصیل به تهران می‌آید و جزو نخبگان علمی می‌شود به این موضوعات پرداخت کرده است. در ادامه داستان می‌بینیم که امیر به خواهر دوستش که در یک طلا‌فروشی کار می‌کند، علاقه دارد اما پدر دختر راضی به این وصلت نیست. 
از سوی دیگر امیر مجبور می‌شود در سرقت از طلا‌فروشی با دوستش حمید (پوریا پورسرخ) همکاری کند و... .  نویسنده سریال سعی کرده که در قالب شخصیت‌های مختلف به این موضوع بپردازد، ضمن این‌که تلاش کرده فضای تلخ هم در سریال حاکم نباشد. به همین دلیل موقعیت‌هایی هم شکل داده تا لبخند به لب مخاطب بیاورد.  
در مجموع باید گفت برخی مواقع در این امر موفق بوده و بعضی صحنه‌ها هم ریتم کندی دارد و نمی‌تواند خیلی نظر مخاطب را جلب کند. در این سریال که به تهیه‌کنندگی مهران مهام تولید شده، بازیگران جوانی چون امیرحسین آرمان، مهدی سلوکی، پوریا پورسرخ، مریم معصومی، شهرزاد کمال‌زاده و... به ایفای نقش پرداختند. در‌مجموع با وجود بازیگران جوان و مطرح و قرار گرفتن در نقش مناسب اما گاهی شاهد هستیم که ریتم داستان کند می‌شود ولی در‌مجموع کشمکش بین احساسات و وجدان امیر با خودش برای برگرداندن طلا‌های دزدیده شده و کشمکش حاج‌آقا (علی، شخصیت مثبت داستان) با سایر شخصیت‌های مرتبط با دزدی و... باعث می‌شود که نمره قبولی به این اثر داد، زیرا در طراحی شخصیت‌ها نکته‌های مثبتی دیده می‌شود. شخصیت حاج آقای قصه به‌عنوان فردی مذهبی و ساده‌زیست بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد. از دیگر موارد که در سریال به چشم می‌خورد و باعث می‌شود که خسته نشویم، تعدد لوکیشن‌هاست که کارگردان برای تعریف قصه‌اش راهی شهرستان محلات شد تا جاده و مکان‌های متعددی را به‌واسطه قصه نشان بدهد و به جذابیت‌های بصری کار کمک کند.

فاطمه  عودباشی - گروه رسانه