امنیت اتفاقی نیست

شرکت عماد، متشکل از مهندسان امنیتی ا‌ست که تمام دغدغه‌شان محافظت از اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌هاست

امنیت اتفاقی نیست

در این شماره از نشان ایرانی، پای حرف‌های سعید حاجی‌علیان، مدیر مارکتینگ شرکت عماد نشستیم. او کارشناسی ارشد بازرگانی بین‌الملل و کارشناسی فناوری اطلاعات گرایش امنیت دارد و 12 سال است در این زمینه کار می‌کند. با او در خصوص صنعت ارزیابی امنیت و فعالیت‌های شرکت ایرانی عماد گفت‌وگو کرده‌ایم. خواندن سرگذشت و وضعیت فعلی این شرکت ایرانی توانمند خواندنی خواهدبود.

 قبل از شروع فعالیت‌تان، میزان آشنایی‌ شما با این صنعت به چه اندازه بود؟ 
پیش از شکل‌گیری شرکت عماد، ما به عنوان گروه ارزیابی امنیت و آزمون نفوذ شرکت امن افزارگستر شریف فعالیت داشتیم که با توجه به نظر سهامداران، این گروه جدا شد. این نشان می‌دهد نیروی انسانی ما پیش از شکل‌گیری شرکت، کاملا با این صنعت آشنا بودند و به هیچ عنوان نسبت به این صنعت ذهن ناآشنایی نداشتیم و به عبارتی از چم و خم کار اطلاع داشتیم و می‌دانستیم کجای راه هستیم و باید از کجا ادامه بدهیم.
 کارآفرینی یکی از پر ریسک‌ترین کارهای دنیا به شمار می‌رود، ترس از شکست نداشتید؟ چه عواملی باعث دلگرمی شما برای شروع این پروژه بود؟
همیشه شروع یک کسب‌وکار با ریسک‌های زیادی همراه است اما با طراحی بیزینس پلن‌ها یا همان برنامه کسب‌وکار این چالش‌ها مدیریت می‌شود. عماد هم از این مساله مستثنا نبود و در شروع کار با مشکلاتی مواجه بود اما نکته مهم این است که چون شرکت عماد در ابتدا جزو شرکت امن افزار بود، وقتی که به فکر مستقل شدن افتاد، به جهت نیروی انسانی وضعیت خوبی داشت و از این حیث ریسک کمتری را تجربه کرد، که باعث دلگرمی می‌شد. با همه اینها، ریسک‌پذیری از مولفه‌های اصلی کسب‌وکار است و شرکت عماد توانست با پشت سر گذاشتن چالش‌ها، به وضعیت مطلوبی برسد.
 در ابتدای مسیر چه موانعی بر سر راه داشتید؟
مهم‌ترین مانعی که داشتیم اخذ مجوز بود. اخذ این مجوز منوط به این بود که ما یک مدت زمانی را در شرکت کار کنیم و برای کارکنان، بیمه رد بشود و تعدادی پروژه بگیریم تا بعد بتوانیم مجوزهای مهم را در این زمینه اخذ کنیم. این مساله مانع جدی ما بود. مسأله بعدی ما این بود که در بازار کسی ما را نمی‌شناخت؛ بنابراین ما باید در زمینه تبلیغات نیز تلاش مضاعفی انجام می‌دادیم. برندسازی و توسعه فروش هم چالشی جدی برای ما بود. ما باید از این مراحل می‌گذشتیم تا شرکت به سودآوری برسد.
 هدف اصلی شرکت عماد چه بوده و در حال حاضر چند نفر در آن فعالیت دارند؟
استراتژی کلان شرکت عماد این بود که در جهت ارزیابی امنیت و آزمون نفوذ، انتخاب اول کارفرماها باشیم. طوری که اگر یک کارفرما بخواهد در این زمینه پروژه‌ای را شروع کند، ابتدا سراغ ما بیاید. ما در بحث تبلیغات بسیار تلاش کردیم و امیدوار هستیم این تبلیغات ما را در بازار یاری دهد. البته در حال حاضر این شرکت 35نیروی مستقیم دارد و 15نفر نیز غیرمستقیم مشغول کارند و شرکت هماد توانسته اشتغال‌آفرینی هم  داشته‌باشد. 
 وضعیت این صنعت را در کشورمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 در ایران به این صنعت به عنوان یک کالای لوکس نگاه می‌کنند در حالی که بحث ارزیابی امنیت و آزمون نفوذ به علت نتیجه‌دهی سریع و ارزان بودن، به شرکت‌ها کمک می‌کند ضعف‌های امنیتی‌شان را پیدا کنند اما متاسفانه هنوز فرهنگش جا نیفتاده‌است. البته ما به بحث صادرات هم ورود کرده‌ایم اما در صنعت امنیت اطلاعات با تحریم مواجه شدیم. ما همیشه سعی داشته‌ایم این خدمت را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم اما خب کمی مشکلات وجود دارد. با این حال تمام تلاش خود را در جهت توسعه صادرات خواهیم کرد. به هر حال تحریم در خصوص امنیت دیتا یک مساله جدی است اما خب ما دست از تلاش برنمی‌داریم.
 توصیه شما به کارآفرینان تازه‌کار چیست؟
برنامه‌ریزی و مشورت با افراد خبره، طرح خوب، برآورد هزینه مناسب و کسب شناخت در زمینه بازار، قطعا به آنها کمک خواهدکرد. اگر 100درصد انرژی داشته‌باشند 80درصد را صرف فکر کردن قبل از اجرا کنند و 20درصد را به اجرای طرح اختصاص دهند. واقعیت این است تحقیق کردن در خصوص بازار، مسأله بسیار مهمی است؛ زیرا دید باز و شناخت برای شروع یک کسب‌وکار واقعا اهمیت دارد. هرچند این فرهنگ کمی در کشور ما ضعیف است ولی خب امیدواریم با آموزش‌های مختلف این مساله حل شود و دوستان ما بتوانند در کارآفرینی خود به موفقیت برسند. در کشورهای توسعه‌یافته قبل از هر کاری ابتدا انرژی خود را صرف برنامه‌ریزی می‌کنند و ما هم باید بتوانیم با الگوگیری مناسب همین مسیر را در کسب‌وکار خود پیاده کنیم.
 مزیت شرکت شما نسبت به شرکت‌های مشابه چیست؟
مزیت ما تمرکزی است که روی خدمت ارزیابی امنیتی و آزمون نفوذ داریم. شرکت عماد در این زمینه متخصص است و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت در زمینه ارزیابی امنیت و آزمون نفوذ هستیم. این در حالی است که این مساله در شرکت‌های دیگر و رقبای ما، صرفا تکمیل کننده سبد محصولات آنهاست نه تخصص‌شان. 
 انتظار دارید چه نوع حمایتی از سوی کارگزاران داشته‌باشید؟
سوال خوبی است. مهم‌ترین حمایت کارگزاران از شرکت‌های شبیه ما، جا انداختن فرهنگ امنیت میان سازمان‌هاست. اگر با اطلاع‌رسانی و آموزش، فرهنگ امنیت به عنوان یک لازمه و نه به عنوان یک کالای لوکس در ساختار سازمان‌ها فرهنگ‌سازی شود؛ کشور ما به لحاظ فناوری اطلاعات به امنیت بالایی خواهدرسید. واقعا می‌توانم بگویم این موضوع بهترین حمایت کارگزاران است؛ زیرا امنیت کشور ما تا حدی در گرو امنیت فناوری و اطلاعات ماست. امیدواریم کارگزاران این انتظار ما را درک کنند و در این زمینه تلاش لازم انجام شود تا سازمان‌ها و شرکت‌ها با خیالی آسوده از امنیت اطلاعات‌شان، به فعالیت خود بپردازند.

فاطمه مشکانی - نشان ایرانی برتر