سفر پوتین به ایران فرصتی سرنوشت‌ساز برای آینده انرژی در جهان

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه در گفت‌وگو با «جام‌جم» عنوان کرد

سفر پوتین به ایران فرصتی سرنوشت‌ساز برای آینده انرژی در جهان

امیر محمودزاده در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران خاطرنشان کرد: بعد از سفر آقای رئیسی در سال گذشته به مسکو و اتفاقات جدیدی که در حوزه مباحث اوراسیا و اوکراین رخ داد، قدرت چانه‌زنی ایران در عرصه بین‌المللی به‌شدت بالا رفت. ازاین‌رو می‌توان دریافت که آقای پوتین برای همراهی جمهوری اسلامی در کنار روسیه برای حل مسائل و مشکلاتی که این کشور با اروپا و آمریکا دارد اهمیت بسیاری قائل است.

وی مهم‌ترین محور گفت‌وگوی مقامات دو کشور را بحث پیرامون آینده انرژی در جهان دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی باید به‌عنوان یکی از رئوس مثلت بزرگ روسیه، قطر و ایران در این مذاکرات خواسته‌های خود را تأمین کند.
مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه اضافه کرد: در چند ماه آینده به فصول سرد نزدیک می‌شویم و ازاین‌پس نیاز اروپا به انرژی و گاز روسیه است و طبعا در سفر هفته آینده آقای پوتین حتما پیرامون اقتصاد انرژی و نقش ایران در این زمینه بحث و گفت‌وگو خواهد شد.
وی ارتقای سطح روابط دوجانبه ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی را از دیگر محورهای مهم در مباحث آتی مقامات دو کشور عنوان کرد و گفت: برخلاف القای روسیه‌هراسی از سوی برخی از نیروهای غربگرا در داخل باید گفت روسیه یک رفیق استراتژیک برای ما است و برای این کشور بسیار مهم است که همراهی ایران را در حوزه‌های مختلف داشته‌باشد. همکاری تهران و مسکو انرژی فزاینده‌ای را برای ایران در دستیابی به اهدافش ایجاد می‌کند.
محمودزاده خاطرنشان کرد: اگر می‌بینیم که آمریکایی‌ها عقب نشستند و حاضرند امتیازات بیشتری را به جمهوری اسلامی در مذاکرات بدهند به‌دلیل افزایش قدرت چانه‌زنی ایران است.
وی با اشاره به تحولات مربوط به جنگ اوکراین تصریح کرد: در شرایط کنونی، اوکراین به‌صورت یک کشور محصور در خشکی درآمده و می‌توان گفت سیطره روسیه بر دریای آزوف کاملا مشهود است و عملا کلیه صادرات دریایی اوکراین بسته‌ شده و همه مسیرها و مبادلات باید از طریق روسیه صورت گیرد. از سوی دیگر شاهدیم که به‌رغم تلاش اروپایی‌ها برای تحریم روسیه، روبل قدرت زیادی پیدا کرده و در چنین شرایطی روسیه برای سو‌آپ انرژی کاملا به ایران نیاز دارد. ازاین‌رو خواهان روابط قوی‌تر و محکم‌تر با جمهوری اسلامی است. 
محمودزاده با اشاره به نیاز روسیه به صادرات گفت: بسیاری از صادرات دریایی این کشور باید از طریق ایران انجام شود و تصور می‌کنم نه‌تنها پس از دیدار مقامات ایرانی و روسی کریدور شمال و جنوب به‌شدت فعال خواهد شد بلکه روسیه حاضر است در حوزه لجستیک، زیرساخت و حمل‌ونقل در کشورمان سرمایه‌گذاری کند و به ایران هم امتیازات زیادی می‌دهد چون به حضور و همراهی جمهوری اسلامی در عرصه تحولات بین‌المللی نیاز دارد. مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه تاکید کرد: می‌توان انتظار داشت روابط اقتصادی،‌ تجاری و گردشگری روسیه ازاین‌پس ارتقا پیدا خواهد کرد و بسیاری از محدودیت‌های گمرکی به دستور آقای‌پوتین برداشته خواهد شد. وی درباره ظرفیت‌های موجود دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌ها گفت: ما درهرصورت نیاز به سه پارامتر اساسی داریم تا بتوانیم با اوراسیا مبادلات تجاری داشته باشیم. اولین موضوع حفظ کامل تعرفه‌های گمرکی است. نکته دوم ایجاد یک بانک مشترک ایران - روسیه یا ایران - اوراسیا است و نکته سوم ایجاد یک فهم مشترک در دو کشور درخصوص اهمیت ارتقای سطح روابط است. 
محمودزاده با اشاره به نزدیکی روابط ایران و روسیه بعد از سفر آقای رئیسی به مسکو و وقوع جنگ اوکراین اظهار کرد: در چنین شرایطی ایران می‌تواند به‌راحتی بخشی از خلأ ناشی از حضور نیافتن اروپا در روسیه را پر کند. شرکت‌های دانش‌بنیان ما به‌خوبی می‌توانند جای متخصصان اروپایی در روسیه را بگیرند. همچنین این امکان فراهم است بخشی از اشتغالات فراسرزمینی را در روسیه تحقق بخشیم. واقعیت این است شرایط برای صادرات روسیه که قبلا از طریق اروپا فراهم بود درحال‌حاضر می‌تواند از طریق ایران تأمین شود.