مسؤولان به ورزش‌های سه‌گانه کم‌لطفی می‌کنند

گفت‌وگو با پارسا محجوب، تاریخ‌ساز ترای اتل ایران در آسیا

مسؤولان به ورزش‌های سه‌گانه کم‌لطفی می‌کنند

«ترای اتل» جزو آن دسته از رشته‌های ورزشی مغفول مانده در ایران است که کمتر خبری از رویداد‌ها و وقایع مرتبط با آن شنیده می‌شود. حتی می‌توان گفت این رشته آن قدر بین عموم جامعه ناشناخته هست که خیلی‌ها نمی‌دانند معنی ترای اتل چیست. ترای اتل اما در عین گمنام بودنش، جزو ورزش‌های جذاب و پرهیجان است. ورزشی که در واقع سه رشته شنا، دو و تیراندازی را به طور همزمان پوشش می‌دهد. این رشته ترکیبی (ورزش سه‌گانه) حالا چند روزی می‌شود که در کشور پرسر و صدا شده. خبر مربوط به مدال‌آوری اولین ورزشکار ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیایی ترای اتل است. پارسا محجوب سه‌گانه‌کاری است که در این رقابت‌ها موفق شد به مدال برنز دست پیدا کند. دقایقی با او هم کلام شدیم تا از حضورش در پیکارهای قزاقستان صحبت کند. گفت‌وگوی او را با جام‌جم می‌خوانید.

چه شد که به عنوان اولین ایرانی توانستید در مسابقات بین‌المللی ترای اتل به مدال برسید؟
ما به جز ترای اتل یک ورزش ترکیبی دیگر هم به نام ترای اتلون داریم که سه رشته شنا، دو و دوچرخه سواری را شامل می‌شود.من همزمان عضو تیم‌ملی هر دو رشته هستم. حقیقتا باید بگویم مدال گرفتن در مسابقات ترای اتلون برای ما دشوار است چرا که فاصله زیادی با حریفان برای رقابت در دوچرخه‌سواری داریم. در ترای اتل اما شرایط برای ما متفاوت‌تر است. چون مسابقه دوچرخه‌سواری ندارد و به جای آن تیراندازی است، رقابت ‌ما با رقبا خیلی نزدیک‌تر است. ترای اتلون یک رشته استقامتی با مسافت طولانی است. این درحالی است که ترای اتل یک مسابقه سرعتی با مسافت کوتاه است.
سطح رقبایی که با آنها مسابقه دادید، چطور بود؟
سطح مسابقات واقعا خوب بود. نفرات اول، دوم و چهارم همگی صاحب عنوان بودند و مهمتر این‌که ترای اتلون کار بودند. نفر اول، مدال نقره بازی‌های آسیایی (ترای اتلون) و طلای جهانی (ترای اتل) را دارد. نفر دوم ،نقره جهانی (ترای اتل) و سوم قهرمانی آسیا (ترای اتلون) را داشت. رقابت اصلی من با نفر چهارم بود که او نیز برنز ترای اتلون امیدهای آسیا را در کارنامه‌اش دارد.
رقابت‌های ترای اتلون به واسطه المپیکی بودنش جذابیت بیشتری نسبت به ترای اتل دارد. فکر می‌کنید بتوانید به زودی به مدال این رشته هم برسید؟
فکر می‌کنم نهایتا طی سال آینده ما می‌توانیم در بخش ترای اتلون هم به مدال برسیم. هر چند سه سال پیش آقای نوبری در رقابت‌های آسیای میانه برای اولین‌بار صاحب نشان برنز شدند. خوشبختانه رئیس جدید فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه خیلی با برنامه پیش می‌رود. در دوره ریاست قبلی اصلا وضعیت ما خوب نبود. هیچ اردو و برنامه منظمی نداشتیم. الان هم برایمان مربی خارجی آورده‌اند. اردوها پشت سر هم برگزار می‌شود. حتی در دوران کرونا تمریناتمان تعطیل نشد. مثل خیلی از رشته‌های المپیکی هر ماه حقوق ثابت می‌گیریم. نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها به مدال امروز ختم شد. قطعا اگر شرایط همین طور ادامه داشته باشد، ورزش ما هم بیشتر از این دیده خواهد شد.
خیلی‌ها در کشور ورزش‌های سه گانه را نمی‌شناسند. به نظرتان باید چه حرکتی صورت بگیرد تا این رشته بیشتر به مردم معرفی شود؟
متاسفانه ما از سوی متولیان ورزش دچار کم لطفی هستیم. مسؤولان فقط دنبال مدال هستند اما قبل از این که مدال به دست بیاید نگاه نمی‌کنند که برای رشته مربوطه چه کاری انجام داده‌اند، بعد انتظار داشته باشند. خود من به شخصه در استان‌مان هیچ حمایتی از مسؤولان نشدم. فقط به من وعده دادند که اگر مدال بگیری برایت فلان کار را می‌کنیم. ما واقعا در حال پیشرفت هستیم در مقایسه با بعضی از رشته ها خیلی عملکرد بهتری داشتیم. درست است که در بعضی از مسابقات به خط پایان هم نرسیدیم. خود من سال 2016 و 2017 از دور مسابقات حذف شدم.اما رکوردهایی را زدیم که به اندازه مدال برایمان ارزش داشته است. باید این رشته در جامعه جا بیفتد. تا شناخت نباشد استعدادی سمت آن نمی‌آید. خود من 12 سال است عضو تیم‌ملی هستم و در رقابت‌های لیگ هم شرکت می‌کنم. در تمام این سال‌ها یکبار هم مسابقات ما پخش تلویزیونی نداشته است. اسپانسر فقط حمایت می‌کند که برندش تبلیغ شود. در نهایت نتیجه این می‌شود که نه کسی این ورزش را می‌شناسد و نه ما که ملی‌پوش هستیم منبع درآمدی از لیگ خواهیم داشت.
برنامه آینده‌تان چیست؟
برنامه اصلی حضور در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو بود که متاسفانه بازی‌ها به خاط کرونا لغو شد. در حال حاضر اولویتمان شرکت در مسابقات دانشجویان جهان(ترای اتلون) و جهانی ترای اتل است که طی دو سه ماه آینده برگزار می‌شود.

سارا گودرزی - گروه ورزش