شوک در سیادک

جسد 5پسر در آب انبار روستایی در حوالی زاهدان پیدا شد

شوک در سیادک

سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر کانون حوادث مختلف مرگبار بود. در یک حادثه در روز عید قربان، نوجوانی 16ساله به نام یاسین نهنگی اهل شهرستان زرآباد دراثر سقوط در رودخانه رابچ مفقود شد و با وجود جست‌وجوهای گسترده اهالی و نیروهای امداد سپاه، ارتش و نیروهای مردمی تاکنون اثری از او پیدا نشده است. در حادثه دوم در منطقه سیادک ابعاد فاجعه بسیار گسترده‌تر بود. پنج نوجوان 16تا19ساله در حوض آب انبار این شهر جان خود را از دست دادند.

حال مردم روستای سیادک خوب نیست و اهالی در بهت و حیرت عجیبی فرو رفته‌اند. حجم فاجعه به قدری گسترده است که کمتر کسی باور می‌کند پنج نوجوان در یک روز جان خود را از دست داده باشند، اما این ماجرا واقعیت دارد. یکی از همسایه‌ها درباره این حادثه به جام‌جم گفت:« شب حادثه بچه‌ها بیرون رفته بودند و قرار بود زود هم برگردند، اما خانواده‌هایشان هرچه منتظر ماندند، هیچ‌کدام‌شان برنگشتند. من و پدر یکی از بچه‌ها به پاسگاه رفتیم و اعلام مفقودی کردیم. تا قبل از اعلام مفقودی همه جا را گشتیم، اما خبری از بچه‌ها نبود. آنها هیچ مشکلی با خانواده خود یا اهالی نداشتند و بسیار بچه‌های مودب و سربه‌زیری بودند، اما نمی‌دانیم چرا این اتفاق افتاد.»
شهاب براهویی، برادرزاده حمزه براهویی است. حمزه یکی از نوجوانانی است که در حوض آب انبار جان خود را از دست داده. شهاب در توضیح ماجرا به ما گفت: « سه‌شنبه ساعت پنج و شش بعد از ظهر بود بچه‌ها گفتند می‌خواهند برای تفریح بیرون بروند. به آنها پیشنهاد دادم به منطقه کلاته بروند که مطمئن بود. مدتی که گذشت، هرچه تماس گرفتم، کسی جواب نداد. به شدت نگران شده بودیم و می‌ترسیدیم اتفاقی برای بچه‌ها افتاده باشد. با خانواده و بقیه اقوام همه‌جا را دنبال آنها گشتیم، اما خبری نبود.  تا شب هرچه جست‌وجو کردیم، نتیجه نگرفتیم. چهارشنبه صبح تصمیم گرفتم دوباره به جست‌وجوهایم ادامه دهم. یک حوض انبار در یک چهار دیواری در روستای‌مان است که تصمیم گرفتم آنجا را هم بگردم. داخل این آب انبار حوض آبی وجود دارد که عمق چندانی ندارد. وقتی وارد آن شدم، هر پنج نفرشان را دیدم که داخل آب افتاده و همگی فوت شده بودند. پلیس را خبر کردیم و بعد هم اجساد به پزشکی قانونی منتقل شد. بعد از بررسی به ما گفته شد آنها در اثر خفگی و استنشاق گاز جان خود را از دست داده‌اند.  شایعه‌های زیادی در مورد علت مرگ بچه‌ها در فضای مجازی وجود دارد که همگی را تکذیب می‌کنم. حمزه حدود 19سال داشت، حامد نارویی، محمد نارویی، عبید و شهیب شه‌بخش هم بین 16تا 17سال داشتند که دو نفر از آنها خواهرزاده‌ من بودند. آنها بچه‌هایی بسیار سالم بودند و به هیچ چیزی اعتیاد نداشتند . چون این حوض انبار یک مکان قانونی است، ما هیچ شکایتی از آنجا نداریم.»
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این باره گفت: « پنج نوجوان هنگام شنا در حوض انبار روستای سیادک زاهدان دچار غرق شدگی شده و جان خود را از دست دادند. این حادثه ساعت 7و23دقیقه صبح چهارشنبه 22تیرماه به مرکز اورژانس زاهدان اعلام شد و هر پنج نوجوان که بین 12تا 16سال بودند، به علت آگاهی‌نبودن از عمق و آشنا نبودن به فنون شنا دچار غرق شدگی شده وفوت شدند.»

 سه روز است دنبال یاسین می‌گردیم
روز عید قربان در حالی‌که برای بسیاری از خانواده‌ها روز مبارکی بود، اما برای خانواده یاسین نهنگی نوجوان 16ساله زرآبادی روز غمباری بود. خیرمحمد نهنگی پدر یاسین درباره این حادثه به جام‌جم گفت: « روز عید قربان پسرم و پنج دوستش تصمیم گرفتند برای تفریح بیرون بروند. آنها به حاشیه رودخانه راپچ رفتند، اما ناگهان پسرم درون رودخانه سقوط کرد و دوستانش هرچه تلاش کردند، نتوانستند او را نجات دهند. وقتی متوجه موضوع شدم همراه با اهالی شروع به جست‌وجو کردیم و سه گروه غواص و نیروهای ارتش و سپاه هم برای کمک آمدند، اما جست‌وجوها برای پیدا کردن پسرم نتیجه‌ای نداشت. سه روز پیش با فرماندار نامه‌نگاری کردیم اما ترتیب اثرداده نشد. ما برای جستجوی بهتر و پیدا کردن پسرم به بالگرد نیاز داریم، اما مدیرعامل هلال‌احمر استان به ما گفت بالگرد برای امدادرسانی به منطقه زلزله زده بندرعباس رفته است. اگر اینجا امکانات تفریحی داشت این اتفاق نمی‌افتاد.ما به بالگرد نیاز داریم.این را به گوش مسؤولان برسانید تا جگر گوشه‌ام را پیدا کنند.»

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث