سوت پایان

سوت پایان

«نوک کوه‌یخ»؛ این تعبیری است که روسای باشگاه‌های فوتبال انگلیس در رابطه با بحران انرژی به کار برده‌اند؛ کوه‌یخی که می‌تواند بسیاری از این باشگاه‌ها را غرق کند. برخی از این باشگاه‌ها آماده‌اند تا هزینه‌های خود را چهاربرابر کنند! کاری که بسیاری دیگر از آنها می‌گویند توانش را ندارند و البته مجبورند قید جذب بازیکنان تازه را بزنند.

مسئولان انگلیسی هفته گذشته افزایش شدید قیمت انرژی را اعلام کردند اما برخلاف مصرف‌کنندگان داخلی، هیچ سقف قیمتی برای مشاغلی مانند باشگاه‌های فوتبال وجود ندارد. از همین حالا برخی باشگاه‌ها سعی دارند با روش‌هایی این بحران را به نوعی دور بزنند. به‌عنوان‌مثال قرار است بازی‌های لیگ دسته3  این کشور با تغییر در ساعت برگزاری، در روز برگزار شود تا مجبور به استفاده از نورافکن نشوند! 
این موضوع محدود به لیگ‌های پایین‌تر نیست و حتی تیم متمولی چون منچسترسیتی به‌دلیل روشن‌کردن نورافکن‌های خود در ساعت15 بازخواست شده است! بازی شنبه این تیم دربرابر کریستال‌پالاس هم طوری برنامه‌ریزی شده بود که کمتر از 30دقیقه نورافکن‌ها روشن باشند. اگرچه این چالش احتمالا به تغییر رویه تیمی همچون منچسترسیتی منجر نشود، چراکه صاحب این تیم شیخ زاهد آل‌نهیان اماراتی است اما بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند این بحران به نابودی دیگر تیم‌های باشگاهی این کشور خواهد انجامید. بحران قبوض انرژی باشگاه‌ها تنها مزه‌مزه‌کردن آشفتگی بزرگی است که به‌راه‌افتاده. آنها معتقدند باشگاه‌ها به‌دلیل بحران آب‌وهوایی که بر هزینه‌های جاری تأثیر بیشتری می‌گذارد، در آینده‌ای نه‌چندان دور برای تأمین هزینه آب هم با مشکل مواجه خواهند شد. یکی از مدیران اجرایی باشگاه‌های لیگ‌برتری به دیلی‌میل گفته است: «خشکسالی در بریتانیا را در نظر بگیرید. آبیاری زمین گران است و به‌طور فزاینده‌ای این کار برای ما با باران معمولی انجام نمی‌شود. ما باید از شبکه برق استفاده کنیم. نرخ فاضلاب به مصرف آب مرتبط است، بنابراین شما دو قبض را بالا می‌برید.» 
این نوک کوه‌یخ تنها مربوط به انرژی نیست، چراکه کایران مگوایر کارشناس امور مالی فوتبال معتقد است هواداران هم حالا با توجه به افزایش هزینه‌ها در مورد حضور در مسابقات فوتبال دوباره فکر می‌کنند. این در حالی است که برای بسیاری از باشگاه‌های دسته پایین‌تر لیگ، دریافتی‌های فروش بلیت تنها حدود یک‌سوم درآمد آنها را به همراه دارد.