نسخه Pdf

تلاش برای شناخت «من»

چند خطی درباره‌ شخصیت‌هایی که در عرض 10دقیقه مشخص می‌شوند

تلاش برای شناخت «من»

تایپت چیه؟
این روزها درونگرایی یکی از باکلاس‌ترین ویژگی آدم‌ها و به‌خصوص نوجوان‌ها شده است به طوری که حتی اگر درونگرا هم نباشند، طوری رفتار می‌کنند که انگار این ویژگی را دارند! درونگرایی علائم متفاوتی دارد. دوری از جمع یا وقت گذراندن بیشتر با خود و این جور کارها ... درونگرایی یک ویژگی است؛ مثل رنگ چشم یا قد آدم‌ها در هر فرد متفاوت است. این روزها تستی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود به نام mbti که در آن افراد مختلف با جواب دادن به ۹۳ سؤال در چهار دسته‌بندی اصلی شخصیتی قرار می‌گیرند و این تست براساس یک نظریه ساماندهی شده است. حالا می‌خواهیم درباره موج ام‌بی‌تی‌آی، فراز و فرود و ویژگی‌هایش با هم صحبت کنیم.

تست اجباری
تقریبا غیرممکن است وارد یک جمع نوجوانانه شوی و از شما تایپ یا همان نوع mbti نخواهند! مثلا می‌پرسند در کدام دسته هستی و بعد به‌سرعت به تحلیل و تفسیر رفتارهایت می‌پردازند، بعضا از نظریه‌پردازان این تست هم بیشتر نظریه می‌دهند و می‌گویند نه! تو باید فلان باشی و تو باید بهمان باشی! البته این هم از اقتضائات این سن است اما اوضاع وقتی جالب‌تر می‌شود که وقتی پا در جمع‌های بزرگ‌تر می‌گذاری؛ این نوع شخصیت باز هم مثل پتک توی صورتت کوبیده می‌شود و تو را مجبور می‌کنند در جناب گوگل سوال‌های ام‌بی‌تی‌آی را سرچ کنی تا اگر خدایی نکرده، نوع شخصیتت را نمی‌دانی؛ از این طریق از آن مطلع شوی! و بعد از آن است که می‌توانی به‌راحتی وارد جمع‌های نوجوانان و جوانان شوی و با خواندن چند تا از ویژگی‌های انواع مختلف شخصیت‌ها، سر صحبت را باز کنی. با این روش دیگر در مهمانی‌ها بی‌کار نمی‌مانی و لازم نیست که یک موز برداری و به گل‌های قالی نگاه کنی تا چشمت از کاسه دربیاید! 

کی چه شکلیه
حالا وقتش رسیده تا درباره‌ چند نوع از شخصیت‌های این تست صحبت کنیم. entp افرادی باهوش و قوی توصیف می‌شوند که جان می‌دهند تا ایده‌های خودشان را عملی کنند. بهتر است این افراد طلبه شوند تا به عنوان مبلغ به این شهر و آن شهر بروند! چون مبلغ بودن تیپ شخصیتی آنها را عنوان می‌کند. افرادی که تیپ شخصیتی enfp دارند؛ مشتاق و کاریزماتیک‌اند. این افراد آن‌قدر پرانرژی و مستقل هستند که اگر در ژاپن باشند می‌توان از آنها برق تولید کرد! آنها خلاق هستند و تحت شرایط مناسب بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. از آنجایی که بیشتر افراد ساکن در اینستاگرام کارآفرین هستند، تیپ شخصیتی estp به آنها تعلق می‌گیرد؛ آنها هر کاری می‌کنند تا بتوانند در لحظه زندگی کنند و از آنهایی هستند که نگاهی لانگ‌شات به زندگی دارند.

خب که چی؟
حالا سوالی که پیش می‌آید این است که دانستن نوع ام‌بی‌تی‌آی چه کمکی به ما می‌کند؟ خوب است بدانید دنیا آن‌قدر پیشرفت کرده که با دانستن ویژگی‌های شخصیتی‌تان، می‌توانید انتخابی راحت‌تر در حوزه شغل، رشته دانشگاهی، روابط اجتماعی، بازاریابی، بیماری‌های روانی، سبک زندگی و حتی روابط عاطفی‌تان داشته باشید. برای همین است که بسیار شایع شده که به محض دیدار یکدیگر، افراد از تست ام‌بی‌تی‌آی  دیگری سؤال می‌کنند تا بتوانند ویژگی‌های یکدیگر را با هم مقایسه کنند و به یک نتیجه کلی در رفتارهای خود برسند! مورد داشتیم که افراد به دلیل عدم تفاهم تست شخصیت‌شان، قرار عقد و عروسی را هم به هم زده‌اند! پس بشتابید که زندگی‌ها در خطر است و هر آن ممکن است کسی از راه برسد و نوع شخصیت‌تان را بپرسد؛ لگد به بخت‌تان نزنید یک وقت! 

گنج درون
خوب است اگر ما به دنیای بدون ام‌بی‌تی‌آی فکر کنیم! تصور کنید که کسی از شخصیت دیگری آگاه نیست، باید زمان زیادی را برای کشف طرف مقابلش بگذارد و طبیعتا این کار ارزش افراد را نزد یکدیگر بالاتر می‌برد. جهان بدون تست شخصیت هم می‌تواند جالب باشد. به نظر من انگار یک ذره‌بین گرفته‌ایم و رفتار طرف مقابل را ریز به ریز جست‌وجو می‌کنیم تا به یک نقطه مشترک برسیم. ما نمی‌گوییم تست شخصیت‌شناسی خوب است یا بد؛ اما می‌توان گفت بودن یا نبودنش چه مزایا و معایبی دارد. تصور کنید در جهانی زندگی می‌کنیم که آدم‌ها برای شناختن یکدیگر خودشان را به آب و آتش می‌زنند و به جای صرف 10 دقیقه، باید مدت‌ها کاوش کنند تا از زندگی طرف مقابل‌شان خبردار شوند و به قضاوت نمی‌نشیند! چه‌بسا این تست‌ها در شرایطی نامناسب پاسخ داده شده و در موقعیت‌های مختلف برای هر فرد دارای پاسخ‌های متفاوتی باشد. حواس‌تان به آدم‌های ارزشمند زندگی‌تان باشد از راه‌های خیلی بهتری می‌توانید آنها را بشناسید!

عطیه ضرابی