شعر نظامی، کانون تولید معنویت و عدالت است

آیین بزرگداشت حکیم نظامی با پیام رئیس‌جمهور برگزار شد

شعر نظامی، کانون تولید معنویت و عدالت است

 رئیس‌جمهور در پیامی به آیین بزرگداشت حکیم نظامی گفت: نظامی به زبان مادری چند ملت و قوم در ایران و برخی کشورهای همسایه می‌سراید و مجرای ارتباط فارسی‌زبانان در ورای مرزهاست‌ که نفرت‌پراکنی‌ها و جدایی‌افکنی‌ها تأثیری بر آن نداشته و نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی به مناسبت آیین بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر برجسته قرن‌ششم ایرانی که شامگاه جمعه در تالار وحدت با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی هنر برگزار شد، پیامی صادر کرد.
وی در این پیام با بیان اینکه زبان‌فارسی و اندیشه ایرانی‌- اسلامی، جوهره و عصاره ایران بزرگی است که جان آن با یکتایی و دانایی سرشته شده، نوشته است: زبان و خط‌فارسی در کنار دین اسلام و تاریخ و جغرافیا‌ یکی از ارکان اساسی هویت‌ملی ایرانیان و بخشی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است که نقش تمدن‌ساز به‌ویژه در خلق گستره ایران فرهنگی ایفاکرده و جایگاه خود را از مجموعه‌ای از نشانگان و واژگان فراتر برده است. در این بین بی‌گمان شعر، یکی از عناصر تداوم‌بخش حیات زبان فارسی در جامعه ایرانی، سابقه و تبار تاریخی بسیار طولانی دارد و همواره پیوستگی خود را حفظ کرده است.
رئیسی، حکیم نظامی را یکی از استوانه‌های استوار فرهنگ و ادب‌فارسی و از قله‌های رفیع اندیشه و هنر اسلامی دانسته و گفته است: او شاعری ایران‌دوست است که شعرش به زبان افسانه و روایت‌های دل‌انگیز، حقایق بزرگ و اندرزهای سترگ را به مخاطبان خود می‌دهد. سخنوری که دعوت به یگانگی می‌کند و ما را از دلبستگی‌های دروغین می‌رهاند و به فضای معرفتی رهنمون می‌کند. از این منظر، شعر نظامی کانون تولید فضیلت، معنویت و عدالت است و آموزه‌های آن اکسیر جان‌بخشی است که همچنان برای انسان امروز تازگی دارد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نظامی به زبان مادری چند ملت و قوم در ایران و برخی کشورهای همسایه می‌سراید، افزود: نظامی مجرای ارتباط فارسی‌زبانان در ورای مرزهاست که نفرت‌پراکنی‌ها و جدایی‌افکنی‌ها تأثیری بر آن نداشته و نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور فرارسیدن سالروز بزرگداشت حکیم نظامی را فرصت مغتنمی دانسته که از دانش و نگرش این شاعر بزرگ که نیاز جهان امروز است و شرایط اخیر حاکم بر جهان اهمیت آن را دو چندان کرده، بهره جسته و قدر او را بیشتر بدانیم.
 حکیم نظامی یکی از مبانی وحدت ایران‌زمین است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: این حکیم بزرگ یکی از محورهای وحدت‌آفرین برای همه کسانی است که برای تعالی اندیشه تلاش می‌کنند و حکیم نظامی یکی از مبانی وحدت ایران‌زمین محسوب می‌شود.
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه ایران در حوزه تمدنی با خط‌کشی و مرزهای سیاسی از هم جدا نمی‌شود خاطرنشان کرد: این حکیم بزرگ یکی از محورهای وحدت‌آفرین برای همه کسانی است که برای تعالی اندیشه تلاش می‌کنند و حکیم نظامی یکی از مبانی وحدت ایران‌زمین محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دستگاه‌های مختلف در دولت‌سیزدهم، هم‌اندیشی و همکاری برای بزرگداشت مفاخر ایرانی است، افزود: همکاری دستگاه‌های مختلف در برگزاری این مراسم نشان‌دهنده قدرت و همگرایی است و وزارت فرهنگ و ارشاد بنا دارد هر چند وقت‌ یکی از حکمای ایران‌زمین را در چنین همایش‌هایی ارج نهد و به جهانیان معرفی کند.
 اهتزاز پرچم حکیم نظامی در تمام رایزنی‌های فرهنگی ایران در دنیا
محمود شالویی، رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از برنامه‌های مختلف بزرگداشت حکیم گنجه گفت: امروز پرچم نظامی در کنار پرچم کشورمان در همه نمایندگی‌های رایزنی‌های فرهنگی به اهتزاز درآمده‌ که نشان دهیم او متعلق به ایران است و هیچ کشوری نمی‌تواند درباره این شاعر ادعا داشته باشد.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز در آیین بزرگداشت حکیم نظامی گفت: حکیم نظامی با سه خصلت حکیم، محبوب و مبدع‌بودن در جهان می‌درخشد.
حسن بلخاری گفت: این شخصیت والا در درجه‌اول حکیم بوده و سپس شاعر و این یکی از صفات شاعران بلندمرتبه زبان فارسی است که شعرشان را بر بستر حکمت می‌سرایند و بر این بنیان است که در فرهنگ اسلامی ایرانی، هنر برای هنر و شعر برای شعر نداریم. دوم اینکه حکیم نظامی مبدع است و مبنای این ابداع را هگل، فیلسوف بزرگ آلمانی که یکی از بزرگ‌ترین زیبایی‌شناسان جهان است اثبات‌کرده و می‌گوید: «ما در جهان ایرانی و در قلمرو حماسه دو پهلوان داریم که در حماسه پهلوانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی و در قلمروی حکمت عاشقانه، جمال‌الدین حکیم نظامی است.» بنابراین او مبدع حماسه عاشقانه در ایران است و سومین ویژگی او محبوب بودنش در جهان است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه افزود: بعد از شاهنامه فردوسی، دومین اثری که در تمام مکاتب نگارگری جهان اسلام مصورشده خمسه نظامی است و پنج گنج نظامی بعد از شاهنامه، محبوب‌ترین متن نگارگران تمدن ایران زمین و جهان اسلام بوده و هست.
همچنین در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نادر قشقایی، هنرمند و سازنده مجسمه حکیم نظامی از این مجسمه رونمایی شد. نادر قشقایی طی سال‌ها فعالیت در هنر مجسمه‌سازی آثار زیادی ازجمله مجسمه شهید مدرس(نصب‌شده در میدان بهارستان)، شهید همت و انتفاضه میدان فلسطین در تهران را در کارنامه هنری خود دارد.
در ادامه این مراسم امیر عبدالحسینی، دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با بیان اینکه اولین رویداد از هنرنامه‌خوانی‌ها در ۱۵اسفند با گشایش نمایشگاهی از گنجینه کم‌نظیر آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی با نمایش ۴۸خمسه برآمده از روزگار درخشان هنر ایران در قالب کتاب‌های خطی مصور و نگاره‌های چاپ سنگی رقم خورد، خاطرنشان کرد: در همان روز، آثار درخشان دیگر خمسه‌نگاری از سده‌های۹،۱۰و۱۱هجری در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمد.
دبیرستاد بزرگداشت حکیم نظامی افزود: ۱۶اسفند، آثار و احوال حکیم نظامی از نگاه طراحان گرافیک و تصویرسازان معاصر ایران نیز در خانه فرهنگ‌وهنر گویا به نمایش گذاشته شد که در این میان برنامه‌های متعدد هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، اجراهای موسیقی، برنامه‌های شعر و ادبیات، جایزه حکیم نظامی و نشست‌های پژوهشی در تهران، مراکز استانی و رایزنی‌های فرهنگی خارج از کشور روی صحنه رفت تا هر کدام از آنها بخشی از آثار و احوال و منظومه‌های درخشان این شاعر ایرانی را روایت کند.
وی همچنین از اجرای برنامه نورپردازی در برج آزادی با مضامین آثار حکیم نظامی در شب بزرگداشت و همزمان با این مراسم خبر داد و گفت: در ادامه برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی، نسخه کم‌نظیری از خمسه قرن نهم هجری که به ثبت‌جهانی یونسکو هم رسیده است در مدرسه عالی شهید مطهری رونمایی خواهد شد.
در ادامه عبدالحسینی از برگزاری نمایشگاهی از آثار معاصر با عنوان پنج گنج به روایت موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: این نمایشگاه، جلوه متفاوتی از روایت منظومه‌های این شاعر پارسی با بیان تصویری هنرهای تجسمی معاصر را دربرخواهد گرفت.
وی در پایان اظهار کرد: رویدادهایی که از روزهای گذشته آغازشده و تا آخر اسفند تداوم دارد، بخش‌اول برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی را شامل می‌شود و بخش دیگر آن در بهار‌۱۴۰۱ تداوم خواهد داشت.
در بخش پایانی این مراسم نیز گروه ارکستر سازهای‌ملی ایران، موضوع بزم‌آرایی خسرو در شکارگاه را به سرپرستی علی‌اکبر قربانی، خوانندگی وحید تاج و اشکان کمانگری و خوانش اشعار توسط بهروز رضوی، گوینده باسابقه رادیو و تلویزیون اجرا کردند.