موسیقی خراسان با صدای مردی  از کرمانشاه جان گرفت

آلبوم «خنیاگر» به خوانندگی شهرام ناظری رونمایی شد

موسیقی خراسان با صدای مردی از کرمانشاه جان گرفت

آلبوم «خنیاگر» با صدای شهرام ناظری صبح دیروز در موزه موسیقی ایران رونمایی شد.
به گزارش جام‌جم، مراسم رونمایی از آلبوم خنیاگر با موسیقی مسعود خضری (بر‌پایه موسیقی محلی شمال خراسان) و خوانندگی شهرام ناظری که در چند روز اخیر نشان عالی یونسکو را نیز دریافت کرده است به همت شرکت تولیدی محصولات صوتی و تصویری سروش در موزه موسیقی ایران برگزار شد.
 شجریان و ناظری غزل‌های حافظ و مولانا را معنا کردند
در ابتدای این مراسم‌، علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: صدا و نغمه‌های شهرام ناظری چندین دهه است که آرام‌بخش دل‌های مردم ایران است. ما با این آوازها و این صدا زندگی کردیم. محمدرضا شجریان که خدایش بیامرزد و شهرام ناظری غزل‌های حافظ و مولانا را با صدای خوش و زیبایشان برای مردم ایران معنا کردند. اینها کار کمی نبوده و گرچه دست‌کم گرفته می‌شوند اما اینان هنرمندان نماینده فرهنگ و هنر این کشور در دنیا هستند.
او افزود: بسیار خوشبختم که برای اولین‌بار به موزه موسیقی آمدم و چنین تشکیلاتی باعث خوشحالی است اما موسیقی ما در روند طبیعی خودش مشکلاتی دارد؛ چرا که برخی از جامعه نمی‌توانند وارد موسیقی شوند. به‌هر حال هنرمندان انسان‌هایی هستند که هنر‌آفرین‌اند و خلاقیت منوط به همت آنان است، نه دولت‌ها و سازمان‌های گوناگون. در تمام دنیا و تمام هنرها هم همین است و این خود انسان‌ها هستند که هنر‌آفرینی می‌کنند. موسیقی ما و به‌خصوص هنرمندانی چون شجریان و شهرام ناظری بی‌نظیر و یگانه هستند. معلوم نیست کیهان و کائنات چقدر باید بچرخد تا چه زمان شهرام ناظری و شجریان دیگری پیدا شود.
 صداهای ماندگار، روح را تازه می‌کند
سخنران بعدی این مراسم، چهرزاد بهار، دختر مرحوم ملک‌الشعرای بهار بود که ایشان هم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من با این سن و سالم آمدم تا به فرهنگ و هنر ایران احترام بگذارم. استاد ناظری چند غزل از بهار خوانده‌اند که زیباست. زمانی‌که پدرم فوت کرد 14 ساله بودم و شاید او را خیلی درک نکردم اما اشعارش را که می‌خوانم نشان‌دهنده این است که او کیست و چیست. دو تابستان آخر عمر پدرم را در ییلاق کنارشان بودم و شاهد خلق آخرین قصیده بلند او بودم. آن‌زمان هم دنیا درگیر جنگ بود و پدرم دشمن جنگ. این روزها هم می‌بینیم که همه‌جا جنگ و خونریزی و بلاست ولی صداهای ماندگار روح ما را تازه می‌کنند و به قلب ما آرامش می‌بخشند.
 نور امیدی در دل ظلمت
پس از صحبت‌های چهرزاد بهار، شهرام ناظری، خواننده موسیقی ایرانی هم گفت: اثر خنیاگر با تفکر موسیقی خراسان و دوتار و همکاری استاد مسعود خضری تقریبا 8-7 سال پیش انجام شد اما مثل خیلی از کارهای دیگر در شرکت سروش بلاتکلیف مانده بود و هیچ‌یک از رؤسایی که طی این سال‌ها به این شرکت آمدند توجهی به این مسأله نداشتند تا این‌که یک مدیر بسیار لایق و فرهنگ‌دوست به نام دکتر افشار در این جایگاه قرار گرفتند و این آلبوم منتشر شد. وقتی به سال‌های گذشته فکر می‌کنم به‌نظرم می‌آید شوخی نیست که با دست خالی 50 آلبومم بدون هیچ حمایت و کمک دولتی منتشر شد و گاهی حتی خودم هم از این بابت حیرت می‌کنم.
او ادامه داد: در این کار نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا بالاخره به سرانجام رسید. آثار منتشر نشده زیادی در حوزه‌های مختلف دارم که بنا به شرایط فعلی برایم انتشارشان مهم نیست اما به‌هر حال تصور می‌کنم انتشار چنین آلبومی می‌تواند نور امیدی باشد در این همه ظلمت و تاریکی.
 ناظری در پایان تصریح کرد: موزه موسیقی تنها جایی است که با عشق در آن پا می‌گذارم. اینجا قلب من راحت است و جزو فضاهایی نیست که بعد از خروج از آن 48 ساعت طول می‌کشد تا انرژی‌های منفی از بدنم خارج شود. به‌هر صورت اثر خنیاگر مربوط به موسیقی شمال خراسان و مقداری ترکمن می‌شود که با همکاری و همت استاد مسعود خضری انجام شد و استاد این رشته محمدرضا درویشی هم در این راه کمک قابل‌توجهی به من داشتند.
 ناظری مقلد هیچ‌کس نبود
محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی ایرانی و مشاور عالی آلبوم خنیاگر هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: شهرام ناظری شیوه خاص در خوانندگی داشت که نه از هیچ هنرمندی تقلید کرد و نه هیچ هنرمندی توانست از او تقلید کند. بنابراین او یک شخصیت منحصر به فرد در عرصه موسیقی است.
 موسیقی خراسان مهجور واقع شده
در پایان مراسم مسعود خضری، نوازنده دوتار خراسان و آهنگساز آلبوم خنیاگر هم گفت: موسیقی خراسان مهجور واقع شده و روی آن کار چندانی صورت نگرفته است؛ بنابراین ما به این فکر افتادیم که سراغ استاد ناظری برویم تا موسیقی منطقه خراسان با محوریت ساز دوتار بیشتر به مردم شناسانده شود. از استاد ناظری بسیار متشکرم، چون خودشان با این‌که متعلق به خطه خراسان نیستند زحمات بسیاری برای این آلبوم کشیدند.
در پایان این مراسم با حضور مدیرعامل خانه موسیقی، مدیر دفتر موسیقی و سرود و شعر سازمان صدا و سیما، مدیرعامل شرکت صوتی- تصویری سروش و داود گنجه‌ای از آلبوم خنیاگر به‌صورت رسمی رونمایی شد.