روزهای سیاه آبی‌های لندن

تحریم‌ها و محدودیت‌های عجیب دولت انگلیس علیه باشگاه چلسی خیلی‌ها را شگفت‌زده کرده است

روزهای سیاه آبی‌های لندن

 حدود سه هفته پیش که درگیری‌ها و اتفاقات در اوکراین شروع شد و به دنبال آن تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقامات روسیه وضع شد، پای ورزش هم به این جریان کشیده شد. از همان روزهای نخست مشخص شد که شعار « جدایی سیاست از ورزش » چیزی در حد یک ادعای ساده بوده است. این تصور وجود داشت که تحریم علیه ورزشکاران روسیه که تمامی رشته‌ها را در بر گرفت به همین جا ختم می‌شود، اما اتفاقات چند روز اخیر پیرامون باشگاه انگلیسی چلسی نشان داد که باید منتظر تصمیم‌های به مراتب عجیب‌تری هم بود.
دولت انگلیس همان ابتدا و با ادعای دوستی و رابطه نزدیک رومن آبراموویچ  با رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که مالک متمول چلسی دیگر نمی‌تواند در این کشور تیم‌داری کند. به سرعت گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده این باشگاه شروع شد و هر روز نام یک تاجر یا فردی متمول برای خرید این تیم مطرح می‌شد. در بحبوحه این اتفاقات، هر روز تحریم و یا محدودیت جدیدتری علیه این باشکاه از سوی مقامات انگلیسی وضع می‌شد.
این فشارها به حدی بود که توماس توخل، سرمربی آلمانی چلسی هفته پیش در اظهارنظری عجیب گفت تا روزی که هزینه اتوبوس رفتن به سر تمرین و بازی را داشته باشیم، به مسیرمان ادامه می‌دهیم. اما تیر آخر را دولت انگلیس روز پنجشنبه هفته گذشته شلیک کرد. بنا به اعلام رسانه‌های انگلیسی، تمام حساب‌های این باشگاه لندنی فعلا مسدود شده و حتی دیگر امکان پرداخت حقوق اعضای باشگاه هم وجود ندارد.
 چراغ سبز تازه دولت انگلیس
تنها اتفاق جدیدی که افتاده، مربوط به خبری است که روز گذشته رسانه‌های انگلیسی منتشر کردند. بنا بر این خبر، دولت انگلیس بار دیگر به از سرگیری پروژه فروش چلسی چراغ سبز نشان داده است. گفته می‌شود مذاکراتی بین دولت انگلیس و راین (بانک آمریکایی که کارهای فروش چلسی را بر عهده دارد) انجام شده و قرار است روند تغییر مالکیت باشگاه چلسی به همان شکلی که پیش از تحریم آبراموویچ بود، برگردد. هنوز هیچ پیشنهاد رسمی برای خرید چلسی ارائه نشده اما ظاهرا طی 4 الی 6 هفته آینده، توافقی برای نهایی شدن معامله حاصل خواهد شد.
چلسی هم اکنون در شرایط خاصی قرار دارد و تحت مجوز ویژه وزارت خزانه‌داری انگلیس فعالیت می‌کند. بر اساس این مجوز، باشگاه می‌تواند مسابقات خودش را برگزار کند و به پرسنل حقوق بدهد. چلسی همچنان حق فروش بلیت جدید ندارد اما دارندگان بلیت فصلی می‌توانند در ورزشگاه حاضر شوند. راین، قصد دارد در ادامه این روند، برای دریافت دومین مجوز درخواستی ارائه دهد تا فروش باشگاه را نهایی کند. البته در این میان یک محدودیت عجیب دیگر هم از سوی مقامات انگلیسی اعمال شده است. براساس تصمیم جدید، فروش چلسی اکنون تنها در صورتی می‌تواند انجام شود که آبراموویچ بتواند به دولت انگلیس ثابت کند هیچ سود شخصی از این معامله نخواهد برد. این بدین معناست که از فروش حدود 5/2 میلیارد دلاری این باشگاه لندنی، هیچ پولی قرار نیست به مالک روس آن برسد.
 بیانیه تازه لیگ‌برتر
در میان این اخبار و حواشی، لیگ‌برتر انگلیس روز گذشته بیانیه‌ای در این زمینه منتشر و اعلام کرد به دنبال تحریم‌هایی که دولت انگلیس علیه رومن آبراموویچ اعمال کرده، هیات مدیره لیگ‌برتر انگلیس صلاحیت رومن آبراموویچ را برای کار به عنوان مدیر باشگاه چلسی رد می‌کند. این تصمیم هیات مدیره‌ لیگ‌برتر انگلیس، تاثیری روی ادامه تمرینات و برگزاری مسابقات باشگاه چلسی نخواهد داشت زیرا مجوز صادره‌ باشگاه چلسی از سوی لیگ برتر انگلیس در تاریخ 31 می 2022 منقضی می‌شود. بر این اساس، آبراموویچ از تمام فعالیت‌های ممکن در باشگاه چلسی تعلیق شده است.
 وضعیت مبهم بازیکنان
یکی از مسائلی که طی چند روز گذشته مطرح شده، وضعیت بازیکنان چلسی است. طبق محدودیت‌هایی که اعمال شده، این تیم فعلا نمی‌تواند تا مشخص شدن موضوع مالکیت این تیم به سمت خرید بازیکن جدید برود. همین مساله باعث شده دیگر تیم‌های لیگ برتر و همچنین تیم‌های مطرح اروپایی به دنبال بازیکنان شاخص چلسی باشند.
از میان بازیکنان چلسی، سه بازیکن یعنی کریستنسن، آزپلیکوئتا و رودیگر در پایان این فصل قراردادشان با این تیم به پایان می‌رسد و به نظر می‌رسد چلسی، شانس چندان زیادی برای تمدید با آنها نداشته باشد. حتی گفته می‌شود بارسا با دو بازیکن اول به صورت رسمی وارد مذاکره شده و احتمال رفتن آنها به نیوکمپ زیاد است. از وستهام نیز به عنوان مقصد بعدی رودیگر یاد می‌شود.
در این میان، آنچه که باعث نگرانی بیشتر هواداران چلسی شده، بازیکنانی است که از مدت قراردادشان با این تیم مدت زمان زیادی باقی نمانده و از همین حالا تیم‌های مطرح به دنبال آنها هستند. انگولو کانته، جورجینیو، میسون مونت و ریسی جیمز چهار بازیکنی هستند که قراردادشان سال آینده به اتمام می‌رسد. در همین رابطه گفته می‌شود مدیران رئال برای تقویت خط میانی خود به دنبال کانته فرانسوی هستند. زمزمه بازگشت جورجینیو به تیم‌های ایتالیایی نیز بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. در این میان، من‌سیتی هم از دیگر تیم‌ها عقب نیافتاده و گفته می‌شود پپ به دنبال جذب جیمز است زیرا عقیده دارد این بازیکن انگلیسی می‌تواند جایگزین خوبی برای کایل‌واکر باشد. روز گذشته نیز یک شایعه مطرح شد مبنی بر این‌که روملو لوکاکو به دنبال این است که حتی با دریافت دستمزد کمتر به اینتر برگردد. با توجه به اختلافات و مشکلاتی که لوکاکو این فصل در چلسی داشته، رفتن این مهاجم بلژیکی از استمفوردبریج اصلا دور از ذهن نیست.
  این وضعیت تنها محدود به بازیکنان نمی‌شود. دیلی میل روز گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر این‌که رالف رانگنیک، سرمربی آلمانی منچستریونایتد به مدیران این تیم گفته توماس توخل می‌تواند گزینه خوبی برای فصل بعد شیاطین سرخ باشد.