«دردسرهای شیرین»  نوروز

گزارش پشت صحنه سریال نوروزی شبکه 5 سیما همراه گفت‌وگو با عوامل و بازیگران

«دردسرهای شیرین» نوروز

طبق نشانی‌ای که عوامل سریال نوروزی دردسرهای شیرین داده‌اند به سمت لوکیشنی در شهریار می‌رویم. لوکیشن مورد نظر در یکی از کوچه‌های صنعتی حومه جاده مخصوص واقع شده است. در انتهای خیابان، سوله‌ای به عنوان یکی از لوکیشن‌های اصلی سریال دردسرهای شیرین انتخاب شده و گروه داخل سوله مشغول فیلمبرداری هستند. در این سکانس داخلی، افسانه بایگان نقش شهناز و مدیر یک تولیدی عرقیجات گیاهی را ایفا می‌کند. دو طرف سوله و حیاط آن توسط گروه تولید به خانه‌ای تبدیل شده که کارگران و کارمندان این تولیدی در آن زندگی می‌کنند. بازیگران دیگری همچون مریم مومن، پوریا پورسرخ، رضا توکلی و ارسلان قاسمی هم در صحنه حضور دارند و برای حضور در سکانس‌های بعدی مشغول گریم هستند. سریال دردسرهای شیرین قصه‌ای اجتماعی خانوادگی دارد و قرار است نوروز ۱۴۰۱ از شبکه پنج مهمان خانه‌ها باشد. با سهیل موفق کارگردان این سریال، افسانه بایگان بازیگر نقش شهناز و مسعود عسگری مدیر تولید این سریال داشته‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

نقش یک زن قوی را ایفا می‌کنم

افسانه بایگان بازیگر سریال «دردسرهای شیرین» درباره انتخاب نقش‌هایش می‌گوید: بین کارهایی که پیشنهاد می‌شود سعی می‌کنم کاری را که فکر می‌کنم بهتر است و دوست دارم، بپذیرم. امیدوارم «دردسرهای شیرین» جزو سریال‌های خوب تلویزیون در ایام نوروز باشد و مخاطبان آن را دوست داشته باشند و در شب‌های عید نوروز با ما همراه باشند.
وی می‌افزاید: من در گذشته در کارهای مناسبتی برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان حضور داشتم. در این ایام سریال‌ها با استقبال بیشتری از طرف مخاطبان روبه‌رو می‌شود.
بایگان عنوان می‌کند: نقش شهناز در سریال «دردسرهای شیرین» ویژگی‌هایی دارد که آن را دوست داشتم. او یک زن بسیار قوی است که با تمام مشکلاتی که برایش پیش آمده، خودش را نباخته و مشکلات را شکست داده است. حالا در زندگی خود به جایی رسیده که می‌تواند دیگران را پناه دهد. شهناز یک زن مدیر است که بعد از پیروزی بر مشکلاتش حالا می‌تواند افراد زیادی را زیر بال و پر خود بگیرد. او یک راهنمای خوب برای اطرافیان است و همه به او تکیه می‌کنند. این بازیگر می‌گوید: دردسرهای شیرین، سریال کمدی و طنز نیست اما موقعیت‌های کمدی هم دارد. ما هیچ تعمدی برای ایجاد شرایط کمدی در سریال نداشتیم اما لحظاتی در این سریال هست که لبخند را بر لب تماشاگر می‌آورد.
وی با تاکید بر این‌که طیف گسترده‌ای از مردم مخاطب تلویزیون هستند، عنوان می‌کند: قطعا بازی در سریال‌های تلویزیونی بیش از فیلم سینمایی دیده می‌شود. البته آثاری که ساخته می‌شود باید به زندگی واقعی مردم نزدیک بوده تا برای مردم قابل لمس باشد. گاهی ممیزی‌ها به آثار لطمه می‌زند. این نگاه باید اصلاح شود. به عنوان یک بازیگر و کسی که سال‌ها در تلویزیون فعالیت داشته‌ام باید بگویم که دستاورد چنین نگاهی منجر به ریزش مخاطب می‌شود. ما باید بتوانیم در تلویزیون زندگی واقعی مردم را به تصویر بکشیم تا مردم بتوانند با آن همذات‌پنداری کنند و با سریال همراه شوند.
وی تصریح می‌کند: تلویزیون، سینما و رسانه با مخاطبان خود هویت دارند و اگر مخاطبان خود را از دست بدهند دیگر چیزی برای ارائه نخواهند داشت. امیدوارم با تغییر و تحولات انجام شده، شاهد ساخت سریال‌ها و برنامه‌های خوب و مخاطب‌پسند در صدا و سیما باشیم تا دوباره همچون گذشته مخاطبان بیشتری تلویزیون را ببینند.
بازیگر سریال دردسرهای شیرین اظهار می‌کند: در برخی موارد با خود فکر می‌کنم صحبت‌هایی که می‌شود سهوی نیست و برخی افراد عمدا می‌خواهند با صحبت‌های‌شان مخاطبان و هنرمندان را از تلویزیون دور کنند. با دورشدن مردم و هنرمندان از رسانه ملی و نبود فرهنگسازی مناسب، قطعا دچار زیان‌های فراوانی خواهیم شد. باید از این افت فرهنگی در جامعه با ساخت سریال‌های مناسب و برنامه‌های خوب جلوگیری کنیم.
وی در پایان می‌گوید: چند سالی است نقشی که در اندازه‌ها و شاخصه‌های توانایی‌هایم باشد ایفا نکرده‌ام. به این دلیل که نمی‌خواهم در مافیای برخی افراد شرکت کنم. علتش این است که آدم گوشه‌گیری هستم ولی متاسفانه در این روزها اصل به حاشیه رفته و ضدارزش‌ها تبدیل به ارزش شده است.
تلویزیون با این حجم از مخاطب، جای آزمون و خطا نیست
سهیل موفق، کارگردان سریال دردسرهای شیرین درباره فعالیت‌اش این طور توضیح می‌دهد: در این سال‌ها به دنبال موقعیتی بودم تا بعد از ۱۱ سال دوری از خانه خودم یعنی تلویزیون  با یک کار خوب بازگردم. ما بزرگ‌شده تلویزیون هستیم و با تلویزیون رشد کرده‌ایم. به هر حال یک دینی به گردن ما است که باید به مخاطبان این رسانه ادا کنیم. ممکن است در برخی مواقع شرایط به دلیل تغییر و تحولات و ذائقه دوستانی که در مسند کار در صدا و سیما هستند، از این رسانه دور شده باشیم، اما چون صدا و سیما را خانه خود می‌دانیم هر گاه که اراده‌ای برای حضور ما در تلویزیون بوده است، حضور داشته‌ایم. 
آقای سیدعلی‌اکبر محمودی مهریزی از دوستان من است که از مدیران سابق سازمان صداوسیما هم بوده است. ایشان برای ساخت یک سریال در نوروز از من دعوت به همکاری کرد. سریال دردسرهای شیرین در ژانر اجتماعی- خانوادگی تولید شده است. فیلم‌های من هم بیشتر در این ژانر بوده و امیدوارم بتوانیم با این سریال لحظات خوشی را در این عید نوروز برای مردم خوب ایران رقم بزنیم.
وی ادامه می‌دهد: تمام تلاش من به عنوان کارگردان و کل عوامل و بازیگران سریال دردسرهای شیرین این بوده که بتوانیم خودمان را به نگاه مخاطب نزدیک کنیم. تمام سعی و تلاش خود را انجام داده‌ایم تا خودمان را به نگاه امروزی مخاطبان نزدیک کنیم و روایت سریال به گونه‌ای باشد که مخاطبان با آن احساس غریبی نکرده و با این سریال ارتباط برقرار کند.
این کارگردان تاکید می‌کند: دنیای امروز دنیای رسانه‌هاست و مدیاهای مختلف با برنامه‌های گوناگون می‌توانند مخاطب خود را جذب کنند. داشتن چنین سرمایه عظیمی (مخاطب بی‌شمار) برای تلویزیون یک نعمت است و باید با ساخت سریال‌های مناسب و نزدیک به زندگی عامه مردم این مخاطبان را حفظ کرد. باید این را بدانیم که اگر بخواهیم با روش گذشته پیش برویم، مخاطب خود را از دست می‌دهیم چون در این فضای جدید رسانه‌ای برای هر سلیقه‌ای برنامه‌ای وجود دارد. تلویزیون در بین مردم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، همیشه خاطره‌ساز بوده و باز هم می‌تواند این خاطره‌سازی را تکرار کند. باید در زیرساخت‌ها در تلویزیون به استاندارد برسیم و نکته مهم‌تر بحث زمان در سریال‌سازی در تلویزیون است. باید بتوانیم زمان کافی برای تولید یک سریال داشته باشیم تا بتوانیم کاری در خور مخاطبان تلویزیون به آنها ارائه دهیم.
وی با اشاره به الزامات ساخت سریال می‌افزاید: برای ساخت یک سریال خوب باید نکات زیادی را در نظر بگیریم که یکی از اصلی‌ترین آنها زمان کافی برای نگارش فیلمنامه، پیش‌تولید و تولید سریال‌هاست. باید برای ساخت سریال از عوامل حرفه‌ای و کاربلد استفاده کنیم، چون تلویزیون با این حجم از مخاطب جای آزمون و خطا نیست. باید بدانیم که کیفیت، اتفاقی به دست نمی‌آید. کیفیت در سریال‌سازی به یکسری مولفه نیاز دارد و این مولفه‌ها اگر کنار هم قرار گیرند، می‌توانیم کار باکیفیتی را به مخاطبان عرضه کنیم و رضایت مخاطب را داشته باشیم. تلویزیون و رسانه ملی یک مدیای متفاوت است و باید خیلی هوشمندانه، متفکرانه و با زمان و امکانات مناسب در این رسانه سراغ ساخت سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی رفت. متاسفانه در این سال‌ها مسوولان خیلی دیر به فکر ساخت سریال برای مناسبت‌ها می‌افتند، امیدوارم این تغییر مدیریت‌ها و حضور مدیران جدید باعث دمیده‌شدن نفسی تازه در تلویزیون شود و از همین امروز به فکر سریال‌های نوروزی برای ۱۴۰۲ باشند.
موفق ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهیم سریالی بسازیم که مورد توجه مخاطب قرار گیرد، باید میان مردم برویم و با مردم زندگی کنیم. نمی‌توانیم دور خود حصار بکشیم و مردم و شکل زندگی آنها را نبینیم و بعد سریال بسازیم و انتظار داشته باشیم که سریال ما دیده شود و مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. باید سریال‌هایی بسازیم که خانواده‌ها بتوانند در کنار یکدیگر این سریال را ببیند و در ساخت سریال‌ها همه اقشار سنی و همه طیف‌ها را در نظر بگیریم.
کارگردان سریال«دردسرهای شیرین» می‌گوید: تولید سریالی که همه اعضای خانواده بتوانند با هم بنشینند آن را تماشا کنند، کاری بسیار دشوار است. ما در زمانی که داشتیم تمام تلاشمان را کردیم که بتوانیم مخاطب را راضی کنیم و امیدوارم توانسته باشیم این کار را انجام دهیم. دردسرهای شیرین، قصه یک زوج جوان را روایت می‌کند که با بلندپروازی‌های خود برای خود و اطرافیان ایجاد دردسر می‌کنند و دچار چالش‌هایی می‌شوند که برای آنها شیرین و آموزنده است.
وی بیان می‌کند: قصه سریال ما مانند نامش هم دردسر دارد و هم شیرین است. مساله‌ای که برای دو جوان قصه ما رخ می‌دهد مساله‌ای است که در جامعه جوانان ما درگیر آن هستند. تمام تلاش ما بر این بوده که با توجه به مولفه زمانی که در اختیار داشتیم، کاری درخور مخاطبان عزیز ایرانی در نوروز بسازیم. 
این کارگردان ادامه می‌دهد: تعداد لوکیشن‌های زیاد و چند روزی تعطیلی به دلیل گرفتارشدن برخی عزیزان به بیماری کرونا سختی را برای ما دوچندان کرد. امیدوارم با این همه تلاش شبانه‌روزی که کار یک گروه بزرگ و حرفه‌ای بوده است، بتوانیم رضایت مخاطبان را به دست آوریم و آنها سریال دردسرهای شیرین را دوست داشته باشند.
وی در پایان اظهار می‌کند: از مخاطبان می‌خواهم سریال دردسرهای شیرین را در ایام عید نوروز ببینند، اگر دوست داشتند که خدا را شکر و اگر انتقادی داشتند حتما به اطلاع ما برسانند تا نقشه راهی شود برای ما و افراد بعد از ما که می‌خواهند برای مردم عزیز ایران سریال بسازند. البته باید تاکید کنم که من کار کمدی نساختم، فقط تلاش کردم این سریال کمی شیرین باشد. به هیچ عنوان ادعای ساخت کمدی ندارم و امیدوارم کار خانوادگی ساخته باشم که خانواده‌ها بنشینند و در کنار هم اوقات و لحظات شیرینی را سپری کنند.
کرونا کار را برای تیم تولید دشوار کرد
مسعود عسگری مدیر تولید سریال دردسرهای شیرین درباره چگونگی پیش‌تولید این سریال می‌گوید: آذر ۱۴۰۰ پیش‌تولید سریال دردسرهای شیرین آغاز شد و سعی کردیم طوری برنامه‌ریزی انجام شود که در تولید، سرعت کار گرفته نشود و دغدغه این‌ را که سریال به آنتن نوروز نرسد، نداشته باشیم. در دوران پیش‌تولید تکلیف صداگذاران، تدوینگران، ویژوال، جلوه‌های ویژه و آهنگسازان را مشخص کردیم، ضمن این‌که همزمان فیلمنامه نوشته‌شده را در اختیار این دوستان قرار دادیم که در جریان کار باشند و اگر نکته‌ای به ذهنشان می‌رسد به ما کمک کنند.
وی ادامه می‌دهد: پس از آماده‌شدن قصه و انتخاب بازیگران وارد مرحله تولید شدیم و خوشبختانه سرعت تولید سریال به شکلی پیش رفته که حدود 90 درصد سریال دردسرهای شیرین تصویربرداری شده است. همزمان با ضبط این سریال، مراحل صداگذاری انجام شده، موسیقی ساخته شده، کارهای ویژوال انجام شده و تا پایان اسفند فیلمبرداری سریال به صورت کامل به پایان خواهد رسید.
عسگری ادامه می‌دهد: برای فیلمبرداری این سریال از دوربین «رد» استفاده شده تا هم کیفیت تصویر بالا باشد و هم سرعت تولید بالا برود. انتخاب بازیگر یکی از مراحل سخت در تولید این سریال بود. با توجه به ساخت سریال‌های متعدد در پلتفرم‌ها و بالارفتن قیمت بازیگران و عوامل حرفه‌ای، دور هم جمع‌کردن بازیگران خوب برای ما  بسیار کار سختی بود اما با وجود تمام مشکلات گروه خوبی برای بازی در سریال دردسرهای شیرین  انتخاب شدند. عسگری با اشاره به شرایط سخت تصویربرداری به دلیل وجود کرونا می‌گوید: به دلیل شرایط کرونا ما مشکلات عدیده‌ای داشتیم. سکانس‌های خیابانی کنترلش سخت بود و گروهی هماهنگ شد که در حین ضبط مشکلی نداشته باشیم و در عین حال برای مردم هم مزاحمتی ایجاد نکنیم. لوکیشن‌های داخلی به دلیل شرایط کرونا قیمتی چندین برابری داشتند و خیلی از این لوکیشن‌ها برای مخاطبان تکراری بود.
وی می‌افزاید: چند لوکیشن جدید را گروه طراحی صحنه ساخت و سعی کردیم از این لوکیشن‌های جدید برای تولید سریال دردسرهای شیرین استفاده کنیم. بیش از ۷۰لوکیشن در این سریال وجود دارد که بیشتر لوکیشن‌های اصلی توسط تیم صحنه ساخته شده است.
عسگری در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های معاونت سیما تشریح کرد: در این راه باید از حمایت‌های معاون سیما آقای دکتر حمید شاه‌آبادی و مدیر شبکه پنج 
آقای سعید اشناب تشکر کنیم که با حمایت‌های مادی و معنوی از گروه سریال دردسرهای شیرین، ما را در تولید هرچه بهتر این سریال یاری کردند. این سریال در یک فضای اجتماعی و خانوادگی ساخته شده و البته طنز موقعیت هم در برخی صحنه‌ها اتفاق می‌افتد. قصه سریال دردسرهای شیرین مابه‌ازای بیرونی دارد که برای مردم جامعه اتفاق افتاده است.