تنها، میان وعده‌ها

مخالفت اتحادیه اروپا با عضویت اوکراین در این مجموعه، ضربه سختی برای غربگرایان در کی‌یف محسوب می‌شود

تنها، میان وعده‌ها

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حدود یک هفته قبل درخواست رسمی کشورش را مبنی بر عضویت فوری در اتحادیه اروپا به این مجموعه ارائه کرد. این درخواست در حالی ارائه شد که از سال 2004 میلادی (زمان وقوع انقلاب نارنجی در اوکراین) تاکنون، مقامات اروپایی بارها به کی‌یف وعده پیوستن به ناتو و اروپای واحد را داده بودند اما رد رسمی درخواست اوکراین توسط اتحادیه اروپا، بدترین خبر برای زلنسکی و همراهانش، آن هم در نقطه حساس و سرنوشت ساز جنگ محسوب می‌شود.

رهبران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا که برای بحث و تبادل نظر درخصوص پذیرش درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در ورسای پاریس گردهم آمده بودند با عضویت سریع و خارج از قواعد این اتحادیه مخالفت کردند اما با این حال بر همکاری و کمک به کی‌یف تاکید کردند. ۲۸فوریه و فقط چهار روز پس از آغاز تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین، رئیس‌جمهور اوکراین با ارسال نامه‌ای رسمی خواستار عضویت سریع این کشور در اتحادیه اروپا بود. در پی اقدام اوکراین، مولداوی و گرجستان نیز درخواست عضویت خود را در این اتحادیه مطرح کردند.
برخی کشورهای اروپایی اما مخالف پیوستن کشوری بدون طی کردن شرایط مقدماتی و پروسه عضویت هستند. نخست وزیر هلند به‌عنوان مخالف عضویت سریع اوکراین در نشست ورسای گفت هیچ راه سریعی برای عضویت در اتحادیه وجود ندارد اما با این حال بر همکاری و حمایت از اوکراین تاکید
مجدد می‌کنیم.
 یک بام و دوهوای کاخ الیزه
مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که میزبان این نشست بود و همچنین ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد نیز در سخنانی گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است، باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم اما آیا باید مسیر را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این‌هم ناعادلانه خواهد بود.»
به گزارش یورونیوز، پروسه عضویت در اتحادیه اروپا بسیار زمانبر است و کشورهایی که نامزد عضویت در این اتحادیه هستند، باید بتوانند استانداردهای خود را در زمینه‌های مختلف از حقوق بشر و وضعیت سیاسی و آزادی رسانه‌ها گرفته تا امور مالی و شفافیت اقتصادی و دیگر موارد به سطح مورد انتظار اتحادیه اروپا برسانند؛ موضوعی که امکان دارد دهه‌ها طول بکشد. به عنوان مثال، ترکیه از سال ۱۹۸۷ رسما درخواست عضویت خود را به اتحادیه اروپا  ارائه کرده اما به رغم گذشت ۳۵سال این کشور هنوز موفق به ورود به این اتحادیه نشده است.
 کمک‌هایی که برای اوکراین  فایده‌ای ندارد
سران اروپا گرچه با عضویت سریع اوکراین مخالفت کردند اما همچنان به اوکراین در زمینه‌های مختلف کمک می‌کنند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا برای اولین بار از تاریخ شکل‌گیری‌اش بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری برای خرید تسلیحات نظامی و کمک نظامی در نظر گرفت. اتحادیه اروپا همچنین به کمک آوارگان اوکراینی رفته و به آنها مجوز حضور در کشورهای اروپایی و بهره بردن از بسیاری از خدماتی را که متعلق به شهروندان عضو اتحادیه اروپا بوده، داده است.
شهروندان اوکراین پیش از جنگ می‌توانستند برای مدتی کمتر از ۹۰ روز بدون نیاز به ویزا وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند، این محدودیت اکنون برداشته شده و اوکراینی‌ها بدون نیاز به تمدید مدارک خود می‌توانند در کشورهای عضو اتحادیه حضور داشته باشند. این مزیت موقتی تحت شرایطی شامل حال دانشجویان خارجی ساکن در اوکراین  یا مهاجران خارجی در این کشور نیز می‌شود.
 شوک بورل به زلنسکی
در حالی که زلنسکی در شوک ناشی از تصمیم جمعی اتحادیه اروپا مبنی بر عضو نشدن اوکراین در این مجموعه است، سخنان جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضربه سخت‌تری به وی وارد کرد:
 «غرب در روابط با روسیه مرتکب اشتباهات متعددی شده است، از جمله قول به اوکراین برای پیوستن به ناتو. من حاضرم اعتراف کنم اشتباهات زیادی مرتکب شدیم و فرصت نزدیک شدن روسیه به غرب را از دست دادیم. لحظاتی وجود داشت که می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. مسائلی بود که پیشنهاد کردیم و نتوانستیم اجرا کنیم، مانند وعده عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو. به نظرم این اشتباه است وعده‌هایی بدهید که نمی‌توانید به آنها عمل کنید.»
اظهارات بورل نشان می‌دهد بسیاری از اعضای اروپایی ناتو با عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی مخالف هستند. یعنی اوکراینی‌ها دوباره پشت درهای بسته اتحادیه اروپا و ناتو قرار گرفته‌اند.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو، یک ائتلاف نظامی است که ۱۲کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه آن را در سال ۱۹۴۹میلادی تشکیل دادند. بر اساس این پیمان در صورت حمله مسلحانه به یکی از کشورهای عضو، اعضا موافقت می‌کنند  به آن کشور کمک کنند. هدف اصلی تشکیل این پیمان، مقابله با تهدید روسیه برای پیشروی در اروپای دوران پس از جنگ بود. در سال ۱۹۵۵ اتحاد جماهیر شوروی در واکنش به تشکیل ناتو، ائتلاف نظامی خود را با کمک کشورهای کمونیستی اروپای شرقی تشکیل داد که پیمان ورشو نام گرفت. به دنبال فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ بعضی از اعضای پیمان ورشو به ناتو پیوستند. پیمان ناتو اکنون ۳۰عضو دارد. در این میان غیر از آمریکا، کانادا و ترکیه، دیگر اعضای ناتو را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند. از این رو اظهارات جوزف بورل به عنوان یک مقام اروپایی در ابراز ناامیدی نسبت به پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا، بدترین پیام ممکن را برای کی‌یف خواهد داشت.