خانواده در برابر بحران

خانواده در برابر بحران

بلایای طبیعی می‌تواند یکباره زندگی انسان‌ها را دگرگون کند؛ اتفاقی که در صورت نبود آمادگی با شدت و قدرت بیشتری رخ می‌دهد. به همین دلیل چاره‌ای جز تغییر سبک زندگی و بالا بردن آگاهی و از آن مهم‌تر، آمادگی در برابر مخاطرات نداریم. واقعیتی که دکتر نواب شمس‌پور، مدیرکل آموزش عمومی، پایه و همگانی هلال‌احمر هم در گفت‌وگو با ما، آن را تایید می‌کند و از راه‌های تقویت این آگاهی و این آمادگی در برابر طبیعی‌ترین بحران‌ها و بلاهایی می‌گوید که ممکن است همه آدم‌ها، در هر جای کره زمین، روزی با آن روبه‌رو شوند.

بدون شک آمادگی، بدون آموزش و پیش‌زمینه محقق نمی‌شود؛ آموزشی که این روزها برای همه مردم در سراسر کشور امکان‌پذیر شده‌است. آن طور که مدیرکل آموزش همگانی هلال‌احمر کشور می‌گوید، همه آموزش‌های لازم برای مقابله با بحران‌ها و بلایای طبیعی در سایت khadem.ir قرار دارد و همه افراد می‌توانند با مطالعه آن و شرکت در دوره‌های مجازی مربوط، حتی مدرک هم دریافت کنند؛ یک تیر و دو نشان واقعی. 
این قوانین سفت و سخت
بدون تردید اولین آمادگی‌ها، از بهترین قوانین ناشی می‌شود:« قوانینی که در زمینه زلزله، باید از ساخت و ساز مقاوم خانه‌ها شروع شود؛ خانه‌هایی که باید تا 7.5ریشتر مقاوم باشند و نظارتی جدی بر این هدف هم صورت بگیرد.» به نظر نواب شمس‌پور، اگر چنین اتفاقی بیفتد، در صورت بروز زلزله‌های احتمالی بدون تردید تعداد مرگ و میر در چنین سازه‌هایی صفر خواهدبود.
لزوم توجه به چیدمان
حالا اگر خانه مقاوم بود و خیالمان راحت، داخل خانه را چطور بچینیم تا از و آسیب‌های ناشی از بلایی مانند زلزله در امان باشیم؟ مدیرکل آموزش همگانی هلال‌احمر می‌گوید اولین موضوعی که در چیدمان باید به آن دقت کنیم، قبل از زیبایی، امنیت است:« مثلا ظروف سنگین را در طبقات بالای کابینت نگذاریم که همین‌ها در زمان زلزله پرتاب می‌شوند و آسیب‌زا خواهندبود.» ضمن این‌که باید همه وسایل از جمله لوستر و تابلوها و... را به طور جدی، ثابت و محکم کنیم تا خیالمان بابت مستحکم بودن‌ آنها در برابر تکان‌های شدید هم راحت باشد.
پناه‌‌بگیریم یا فرار کنیم؟
برای این سوال، پاسخ دقیقی وجود ندارد؛ گاهی فرار و گاهی هم پناه‌ گرفتن عاقلانه می‌تواند ما را از خطرات بلاهایی مانند سیل و زلزله در امان نگه دارد. بهتر است در ساختمان‌های آپارتمانی، به جای فرار و گیر کردن در راهروهای تنگ و پرجمعیت، در کنار ستون‌ها و نقاط امن خانه پناه بگیریم و در مقابل، ساکنان خانه‌های ویلایی، به فضای باز بروند:« بر کسی پوشیده نیست علم هنوز به جایی نرسیده‌است که بتواند پس‌لرزه‌های زلزله را پیش‌بینی کند؛ برای همین، بهتر است تا 72 ساعت، نسبت به اتفاقات احتمالی هوشیار‌باشیم.»

​​​​​​​نرگس خانعلی زاده - جامعه