حفظ خانواده با آموزش

حفظ خانواده با آموزش

بلاگرها یکی از گروه‌های تاثیرگذار در فضای مجازی هستند. این فضا یک محیط باز است و هیچ محدودیتی برای ارائه محتوا ندارد، درنتیجه بلاگرها هر حرفی می‌زنند و هر کاری را به روش دلخواه خود انجام می‌دهند، بدون این‌که حرف‌ها و اعمال آنها قابل راستی‌آزمایی باشد.


بلاگر بودن که به افراد توان تولید محتوا می‌دهد  باعث هویت‌بخشی به افراد نیز می‌شود. به طوری که از کم‌سن‌ترین افراد تا مسن‌ترین آنها می‌توانند با مطرح کردن خود در فضای مجازی، خودی نشان داده و صاحب هویت شوند. به همین علت است که تعداد بلاگرها روز به روز در حال افزایش است.
شکی نیست که این وضعیت، نقش مخربی بر خانواده‌ها دارد. این وضعیت درست مثل زمانی است که بهمن در کوهستان رخ می‌دهد و هرچه از قله به سمت دامنه می‌آید، توده برفی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. این بهمن قادر است هر سدی را از مقابل خود بردارد، ‌همان‌طور که بلاگرها را نمی‌توان با هیچ مانعی محدود‌کرد.
مشکل دیگر در حوزه بلاگری این است که این افراد کم‌کم شبکه‌ها را در فضای مجازی شکل می‌دهند و افراد مختلف را که سلیقه‌های نزدیک به هم دارند، جذب می‌کنند و این شبکه روز به روز گسترده‌تر می‌شود. خطر مهم هم این است که این شبکه‌ها کم‌کم وارد محیط‌های خانوادگی می‌شوند.
مسلما با وضع قانون و مقررات نمی‌توان بلاگری را محدود کرد، همان‌گونه که در هیچ‌جای دنیا این وضعیت کنترل نشده است، زیرا بلاگری بخشی از یک سونامی است که فضای مجازی ایجاد کرده است.
بنابراین بهترین راه برای حفاظت از محیط خانواده در مقابل این سونامی،‌ ایجاد ایمنی خودآگاه است که فقط از راه آموزش به دست می‌آید.

دکتر علیرضا چابکرو -کارشناس فضای مجازی