راه‌ را برای زوج‌ها هموار کنیم

راه‌ را برای زوج‌ها هموار کنیم

واقعیت این است که هزینه‌های دوران بارداری یا حتی پیش از بارداری، به حدی است که نمی‌توان به سادگی از آنها چشم‌پوشی کرد.  بیش از 50 درصد مراجعه‌کنندگان ما دغدغه هزینه‌های دوران بارداری را دارند؛ مراجعه‌کنندگانی که دغدغه مسائل مالی دارند و سراغ مرکزی عمومی و ارزان‌قیمت را از ما می‌گیرند، طبیعتا حاضر نیستند برای آزمایش یا تست‌ها الویت قائل شوند. با این اوصاف اما کدام هزینه‌ها ضروری و الزامی است؟ 
تجربه نشان می‌دهد برخی از آزمایش‌ها، تست‌ها و هزینه‌های لازم برای دوران بارداری ضروری است؛ آنقدر که حتی برخی آنها باید پیش از بارداری انجام شود تا در صورت نیاز ابتدا به درمان این مهم سپس نسبت به بارداری اقدام شود. در چنین مواقعی ممکن است مادر، دچار بیماری‌ باشد و اگر پیش از بارداری درمان نشود، هزینه‌ها و دردسرهای بیشتری در این دوران به خانواده تحمیل خواهد شد. 
علاوه بر آن، سه ماه اول بارداری، دوره حساسی است که باید آزمایش‌ها به خوبی انجام شود و وضعیت جنین و مادر تشخیص داده شود.
هرچند آن ‌چیزی که هزینه‌های بارداری را بیشتر از حالت معمول می‌کند، داروها و غربالگری‌هایی است که اختلاف نظر و سلیقه زیادی بر سر آن حتی در کشورهای مختلف وجود دارد؛ موضوعی که بهتر است توسط وزارت بهداشت به درستی مدیریت شود.  
با وجود این، بهتر است اگر دغدغه بحران سالمندی و فرزندآوری برایمان جدی است، راه برای خانواده‌ها هموارتر بشود؛ چرا که خانواده‌های بسیاری هستند که لازم است برای طی کردن این مسیر، بسیاری از سرمایه‌های زندگی‌شان از جمله طلا و... را بفروشند تا بتوانند با خیال راحت از این دوران عبور کنند. پس چه بهتر نوید روزهای روشن و بدون دغدغه‌ای برای فرزندآوری به آنها بدهیم. 
مثلا این‌که بخش زیادی از این خدمات تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار بگیرد. البته مراکز دولتی و عمومی برخی از این خدمات را با مبالغی کمتر از دیگر مراکز انجام می‌دهند اما واقعا همه این مراکز، جوابگوی این حجم از مراجعه‌کننده نیست و بسیاری از زوجین مجبور به انتخاب مرکزی با هزینه بیشتر می‌شوند.

نسرین سحرخیز - متخصص زنانز وزایمان