در سفر یک‌روزه بشار اسد چه گذشت؟

نگاهی به دومین سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران در 4 سال گذشته

در سفر یک‌روزه بشار اسد چه گذشت؟

بعد از سفر غافلگیرکننده بشار اسد در اوایل اسفند 1397 به تهران، او دیروز برای دومین بار بعد از جنگ هفت ساله سوریه مجددا به تهران آمد و با مسؤولان کشورمان دیدار کرد. او چهار سال قبل هم با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور وقت، حسن روحانی دیدار کرد که به‌عنوان برجسته‌ترین خبر سال 1397،بازتاب وسیعی در رسانه‌های مختلف جهان داشت و حتی از آن به‌عنوان بمب خبری نام بردند. گرچه استعفای ظریف وزیر وقت خارجه بلافاصله سایه حاشیه را بر آن دیدار تاریخی انداخت اما نشست قبلی یک تفاوت عمده داشت و آن هم حضور حاج‌قاسم بود. در همان زمان هم مطرح شد که اولین سفر بشار اسد به تهران بعد از جنگ سوریه با دعوت حاج‌قاسم سلیمانی انجام شده است و همین اتفاق باعث شد تا در سفر دیروز اسد به ایران، جای سردار شهید خالی باشد. فرمانده‌ای که رهبر انقلاب هم درباره او گفت که نگاه حاج‌قاسم به سوریه مانند امر واجب مقدس بود. 
بشار اسد، رئیس‌جمهوری عربی سوریه صبح دیروز در سفر به تهران ابتدا با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و سپس به دیدار سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رفت؛‌ درواقع از سال ۲۰۱۱ که سوریه درگیر جنگ با گروه‌های تروریستی تکفیری شد این دومین‌بار بود که رئیس‌جمهور این کشور به ایران سفر کرد.
اولین سفر بشار اسد به ایران دقیقا در ششم اسفندماه سال ۱۳۹۷ و پس از موفقیت ائتلاف ایران، روسیه و سوریه در سرکوب تروریست‌های تکفیری و برقراری آرامش نسبی در این کشور انجام شد. بعد از وعده نابودی داعش توسط حاج‌قاسم و انجام این وعده صادق، در اولین سفر بشار اسد به ایران، سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و فرمانده پیروز نبرد با جنایتکاران تکفیری و حامیان غربی آنها، رئیس‌جمهور سوریه را همراهی کرد؛ همان زمان رهبر معظم‌انقلاب در دیدار بشار اسد، ایران و سوریه را «عمق راهبردی» یکدیگر خواندند و تاکید کردند: «هویت و قدرت جریان مقاومت وابسته به این ارتباط مستمر و راهبردی است. بر این اساس دشمنان نخواهند توانست نقشه‌های خود را عملیاتی کنند.»
​​​​​​​
 رئیسی: آینده منطقه را مقاومت ملت‌ها رقم می‌زند نه میز مذاکره
اسد در جریان سفر دیروز به دیدار سید‌ابراهیم رئیسی هم رفت. حجت‌الاسلام رئیسی در دیدار رئیس‌جمهور سوریه گفت آنچه امروز در پهنه غرب آسیا شاهد آن هستیم تحقق پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر نتیجه‌بخش بودن مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌گران و متجاوزان است.
رئیس‌جمهور ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت از سوریه و ایران، از‌جمله شهید حاج‌قاسم سلیمانی و تقدیر از مجاهدات مبارزان جهان اسلام بر ضد تروریسم، گفت: شما همچون پدرتان یکی از چهره‌های جبهه مقاومت هستید.
رئیسی در ادامه با یادآوری تحولات سیاسی و امنیتی دهه اخیر در منطقه تاکید کرد: مجاهدان مقاومت ثابت کردند که قدرتی قابل‌اتکا برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه از‌جمله در سوریه هستند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم احترام تمامی کشورها به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، گفت: زمانی که بعضی سران عرب و غیر‌عرب منطقه بر سر زمان سقوط حکومت سوریه شرط‌بندی می‌کردند، ایران در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد.
حجت‌الاسلام رئیسی خاطر‌نشان کرد: مجاهدت ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی در منطقه به‌خصوص حزب‌ا... قهرمان، نقش اساسی در خشکاندن ریشه‌های قدرت نظامی داعش و سایر گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای امنیت کل منطقه بودند، داشت.
وی با ابراز تاسف از این‌که هنوز بخش‌های مهمی از خاک سوریه در اشغال نیروهای خارجی قرار دارد، افزود: باید تمامی سرزمین سوریه از لوث اشغالگران خارجی آزاد شود. این اشغال نباید مشمول مرور زمان شود و نیروهای اشغالگر و مزدوران آنها باید بیرون رانده شوند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تجاوزهای رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تهدیدهای رژیم صهیونیستی در منطقه را باید با تقویت و تنوع معادلات بازدارندگی مورد توجه قرار داد.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هم در این دیدار با اشاره به این‌که کشورش آماده هماهنگی و همکاری‌های گسترده‌تر با ایران در عرصه‌های امنیتی،‌ سیاسی و اقتصادی است بر نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید و اظهار کرد: در سال‌های مقاومت و مقابله با تجاوز غربی و تکفیری، ایران تنها کشوری بود که از ابتدا کنارمان ایستاد.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه پس از دیدار و گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور کشورمان، دیروز تهران را به مقصد دمشق پایتخت سوریه ترک کرد.