چهره ها

چهره ها

هادی جان «مبارک» است!
روز گذشته خبر رسید طی هم‌اندیشی مدیرکل هنرهای نمایشی با خانواده انجمن صنفی نمایشگران عروسکی، هادی حجازی‌فر به‌عنوان دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـــ مبارک منصوب شد. برای مخاطبانی که شناختی از تحصیلات و پیشینه هادی حجازی‌فر ندارند، این انتخاب، عجیب و بعید به ‌نظر می‌رسد و آنها تصوری ندارند از این‌که کمال بی‌اعصاب ماجرای نیمروز، انس و الفتی با جهان عروسک‌ها داشته باشد اما حجازی‌فر با همین شمایل و محاسن کمی تا قسمتی سفید، همچنان سر زلفی با عروسک‌ها گره دارد. البته رابطه او با موجودات پارچه و اسفنجی با نوع مهرورزی ایرج طهماسب و عروسک‌هایش متفاوت است و اینجا دیگر به‌شکل واضحی خبری از دنیای پاک کودکان نیست و عروسک‌ها مستقیم از دنیای تلخ و گاهی مخوف بزرگ‌ترها می‌آیند. حجازی‌فر که دانش‌آموخته کارشناسی نمایش عروسکی است و بعدتر در مقطع کارشناسی ارشد سراغ بازیگری و کارگردانی رفت، پیش از این‌که با بازی در نقش حاج‌احمد متوسلیان در فیلم ایستاده در غبار بدرخشد و جا پایش را به‌عنوان بازیگری نوظهور و آینده‌دار تثبیت کند در تئاتر و به‌ویژه در عرصه نمایش عروسکی به این ثبات و موفقیت دست یافته بود. کسب عنوان اثر برگزیده در جشنواره عروسکی دانشجویان با نمایش دایره و کسب جایزه‌های برگزیده از جشنواره بین‌المللی عروسکی مبارک ـــ یونیما با نمایش‌های رومئو و ژولیت و ملاقات بانوی سالخورده برای شایستگی حجازی‌فر در عرصه هنر نمایش عروسکی کفایت می‌کند. با این سابقه درخشان، جوانی و خلاقیت او، منتظر اتفاقات خوبی در نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مبارک هستیم.

یک سیلی و این همه دردسر
حتما ماجرای سیلی پر سر و صدای ویل اسمیت در مراسم اسکار ۲۰۲۲ را به خاطر دارید. در مراسم اسکار، آقای اسمیت ناگهان سر از جایش بلند شد و در پاسخ به خوشمزگی‌های مجری مراسم درباره همسر بیمارش، یک سیلی آبدار به گوش مجری زد. اما این سیلی از آن سیلی‌هایی بود که صدایش هنوز بلند است و برای ویل اسمیت، دردسر پشت دردسر درست می‌کند. در تازه‌ترین دردسر، اعلام‌شد اکران فیلم «رهایی» که در آن ویل اسمیت هم بازی می‌کند تا سال آینده میلادی به تعویق افتاده است.
قرار بود این فیلم، پاییز امسال راهی سینماها شود ولی اپل و وست‌بروک استودیوز، تولیدکنندگان این فیلم، تصمیم گرفتند تا زمانی نامشخص در سال آینده، آن را اکران نکنند و به این ترتیب، رهایی زمان طلایی برای کسب جوایز سینمایی امسال را از دست داد. این، ضربه‌ای به ویل اسمیت و البته ضربه‌ای بدتر به حیثیت هنری آنتوان فوکوا، کارگردان فیلم است که انتظار داشت ویل اسمیت برای بازی در فیلمش یک‌بار دیگر اسکار بگیرد اما وقتی تصمیم گرفته شد ویل‌اسمیت، ۱۰سال از حضور در مراسم اسکار محروم شود، نقشه‌هایش نقش بر آب شد. فیلمنامه رهایی را بیل کولاژ نوشته و بن فاستر، دیگر بازیگر اصلی فیلم است و این فیلم داستان واقعی برده‌ای فراری را روایت می‌کند که در دوران برده‌داری با تحمل شکنجه‌های فراوان از دست صاحبان مزرعه می‌گریزد.