با ایده قدیمی نمی‌شود کار روزآمد ساخت

با ایده قدیمی نمی‌شود کار روزآمد ساخت

هر رسانه برای تکامل و رهایی از تکرار و ملال نیازمند تغییر و تحول و ایجاد راهکارهای جدید جلب مخاطب است و هرچه رسانه روزآمدتر باشد، بیشتر و بیشتر به سمت تکامل و رهایی از تکرار پیش می‌رود. یکی از راهکارهای رهایی از تکرار مکررات و حرکت در مسیر تازه، توجه و دعوت از دلسوزان، پیشکسوتان و آنهایی است که امتحان‌شان را با تولید آثار پرمخاطب و باکیفیت پس داده‌اند. 
البته که همواره در مقام کلام، در لزوم حمایت از پیشکسوتان و استفاده از آنها شنیده‌ایم، ولی در مقام عمل نیز نیاز داریم به اجرایی کردن ایده‌ها و پیشنهادهای بزرگان و پیشکسوتان.
طبیعی است که یک پیشکسوت، حرفی که می‌زند و طرحی که ارائه می‌دهد، شاید از پیچش‌های خاصی برخوردار باشد، ولی مساله این است که این طرح مطمئنا از فیلتر تجربیات فراوانی عبور کرده و این‌طور نبوده که بدون بررسی عواقب، پیشنهاد دهد. جالب است که می‌بینیم گاهی برخی از سریال‌های قدیمی پیشکسوتان به مراتب مخاطب بیشتری از سریال‌های تازه دارد و این معنایی ندارد جز این‌که همچنان اگر تولیدات را به افراد کاربلد و صاحب سبک و باتجربه بسپاریم، نتیجه بهتری عایدمان خواهد شد.
موقعی که سریال بی‌کیفیتی تولید می‌شود، نشان می‌دهد عوامل سازنده در کارشان توان و دقت لازم را نداشته‌اند. کارگردانی که برای تلویزیون سریال می‌سازد، باید نیاز مخاطب امروز جامعه را بشناسد و متوجه باشد این ذائقه با مخاطبان دهه‌های قبل تغییر پیدا کرده است. این‌که گاهی می‌بینیم در سریال‌های امروز، ایده‌های موفق 20 سال قبل را به کار می‌گیرند، واقعا زیبنده نیست.  خود من هم امروز نمی‌توانم با ایده‌های همسران و خانه سبز، کار جدید بسازم، چون زمانه عوض شده، آدم‌ها جور دیگری فکر می‌کنند و انتظار دیگری از رسانه دارند.پس مبادرت به تولید سریال یا برنامه با تیپ‌ها و عناصر تکراری، هیچ کمکی به مخاطب نمی‌کند و اعتبار رسانه را هم زیر سوال می‌برد. خدا را شکر هنر ایران هم دامنه ادبی بالایی دارد و هم تکنیسین‌های ماهری که اگر حمایت شوند، قادرند کارهای به‌روز و مطمئنی بسازند. فقط باید کار را به افراد ماهر سپرد. 
اگر حرف هنرمندان قدیمی را جدی بگیریم و برای پیاده کردن ایده‌ها، از آنها برنامه اجرایی بخواهیم و البته حمایت اجرایی لازم را از آنها صورت دهیم، هم دلگرمی برای‌ آنها ایجاد کرده‌ایم و هم با تولید محصولات قابل اعتنایی مواجه خواهیم شد که سریع‌تر مخاطب را جذب می‌کنند. 

بیژن بیرنگ - نویسنده و کارگردان