کورسوهای امید برای توقف گرم شدن زمین

کورسوهای امید برای توقف گرم شدن زمین

با هشدارهای دانشمندان سراسر جهان درمورد پیشرفت تغییرات آب وهوایی، طبیعی است نسبت به شرایط موجود بدبین باشیم اما دو نفر از نویسندگان تازه‌ترین گزارش بین‌المللی آب و هوا، معتقدند دلایلی هم برای خوش‌بینی وجود دارد. در آخرین گزارش‌های هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) که تغییرات پیش‌رو را مورد بحث قرار می‌دهند، توضیح داده شده که راه‌حل‌های موجود چگونه می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و به مردم کمک کنند با تأثیرات غیرقابل اجتناب تغییرات آب‌وهوایی سازگار شوند. مشکل اینجاست که این راه‌حل‌ها با سرعت کافی اجرا نمی‌شوند و ترس مردم از تغییر هم به حفظ وضعیت موجود کمک کرده است. برای کند کردن تغییرات آب‌وهوایی و سازگاری با آسیب‌هایی که هم‌اکنون در حال وقوع است، جهان باید در نحوه تولید و استفاده از انرژی، حمل و نقل، طراحی ساختمان‌ها و تولید مواد غذایی تغییر ایجاد کند. این کار با پذیرش نوآوری و تغییر شروع می‌شود.

ترس از تغییر می‌تواند منجر به بدتر شدن شرایط شود

از انقلاب صنعتی تا ظهور رسانه‌های اجتماعی، جوامع جهانی دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند. برخی تحولات از جمله بسیاری از مسائل مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی بد در نظر گرفته می‌شوند اما تغییرات دیگر، هم تاثیرات خوب و هم تاثیرات بد داشته‌اند. انقلاب صنعتی استانداردهای زندگی بسیاری از مردم را بالاتر برد اما باعث نابرابری، اختلال اجتماعی و تخریب محیط‌زیست شد.
مردم اغلب در برابر تغییر و تحول مقاومت می‌کنند، زیرا ترس از دست دادن چیزی که دارند از احتمال این‌که چیز بهتری به دست بیاورند، بیشتر است. تمایل به حفظ همه‌چیز به همان شکلی که هست، علت انواع تصمیمات فردی ما را توضیح می‌دهد؛ از دنباله‌روی‌های‌مان گرفته تا ثبت‌نام نکردن در برنامه‌های بازنشستگی یا سلامت، حتی زمانی که جایگزین‌ها ممکن است از نظر منطقی بهتر باشند.

ترکیبی از خوب و بد
گزارش‌های هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم روشن می‌کند که وقوع تغییرات بیشتر و بزرگ‌تر مرتبط با آب و هوا در آینده اجتناب‌ناپذیر است. اگر جوامع جهانی فقط به صورت تدریجی با تغییرات آب‌وهوایی ناشی از آن سازگار شوند، تغییرات عمدتا اجباری و بد خواهند بود. برای مثال، یک شهر کنار رودخانه ممکن است به عنوان یک راه‌حل موقت، آبریزهای خود را برای شرایط سیلابی افزایش دهد اما افزایش مقیاس سیلاب‌ها ممکن است در نهایت هرگونه امکان زندگی در نزدیکی رودخانه را از بین ببرد. مسؤولان در یک رویکرد آگاهانه‌تر و پیش‌بینی‌کننده‌تر می‌توانند شهر را به مناطق مرتفع منتقل کنند و به‌طور همزمان به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل‌ونقل الکتریکی روی بیاورند تا به کاهش گرمایش جهانی کمک کنند.

خوش‌بینی در اقدامات عامدانه نهفته است
گزارش‌های هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم شامل مثال‌های متعددی است که می‌توانند به هدایت یک تحول مثبت کمک کنند. برای مثال، انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند، بنابراین تغییر به سمت انرژی‌های پاک اغلب می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. همچنین بازطراحی جوامع به‌منظور مقاومت بیشتر در برابر خطرات طبیعی از طرقی مثل ساخت خانه‌های کمتر آسیب‌پذیر و نیز طراحی آینده‌نگرانه زیرساخت‌ها، مانند جاده‌ها و پل‌ها براساس اطلاعات اقلیمی، بخشی از این تحولات است. بیشتر کردن تلاش‌ها برای انطباق با تغییرات اقلیمی، کاهش آن و برهم زدن وضعیت موجود با راه‌حل‌های اثبات‌شده می‌تواند به روان‌ترکردن این تحولات و ایجاد آینده‌ای بهتر کمک کند.
منبع: theconversation.com

یاسمین مشرف - گروه دانش