اثر ماسک بر تعاملات اجتماعی کودکان

اثر ماسک بر تعاملات اجتماعی کودکان

در سال‌های اخیر با ظهور ویروس جدید کرونا و همه‌گیری بیماری کووید ـــ 19، بسیاری از افراد در همه کشورها ملزم به استفاده از ماسک شدند. گذاشتن ماسک بر صورت نیز موجب شد تشخیص چهره برای افراد دشوار شود. اکنون پژوهشگران می‌پرسند آیا این پدیده بر تشخیص چهره کودکان نیز تأثیر داشته است؟
در این زمینه، مطالعه‌ای در دانشگاه یورک و مرکز تحقیقات بینایی همین مرکز به سرپرستی دکتر اریز فروید انجام شد. نتایج مطالعه نشان داد کودکان در تشخیص چهره افراد، زمانی که با ماسک پوشیده شده است، مشکل دارند و به سختی آن فرد را می‌شناسند. براساس این مطالعه، تشخیص ندادن چهره می‌تواند بر تعاملات اجتماعی کودک با همسالان ، مربیان و همچنین توانایی آنها در ایجاد ارتباط، تأثیر منفی بگذارد. 
همچنین به گفته مسؤول مربوط این تحقیق، نقاب‌ نه‌فقط می‌تواند توانایی پردازش چهره را در کودک مختل کند بلکه روش معمولی و کلی پردازش چهره را نیز مختل می‌کند. نویسنده ارشد مقاله این تحقیق بیان می‌کند چهره از مهم‌ترین محرک‌های بصری است و از طریق آن می‌توان برای تعیین ویژگی‌های مختلف مانند جنسیت، رفتار و نیت افراد استفاده کرد.  وی می‌افزاید: «اطلاعات دریافت شده از روی چهره برای ایجاد تعاملات اجتماعی 
نیز استفاده می‌شود.» کودکان وقتی به چهره‌ نقاب‌دار نگاه می‌کنند در مقایسه با چهره بدون نقاب، برداشت‌های مختلفی در ذهن‌شان ایجاد شده و موجب پردازش متفاوت می‌شود. به عبارتی، توانایی آنها در پردازش کل چهره مختل می‌شود و اگر پردازش کل‌نگر چهره مختل شود، احتمال دارد توانایی کودک در تعاملات اجتماعی نیز مختل شود.
منبع:   news.yorku.ca

مریم قادری اسماعیلی - گروه دانش