حجاب زیبا، نه حجاب محرک

حجاب زیبا، نه حجاب محرک

آنچه در موضوع حجاب، ملاک است و فلسفه اصلی آن محسوب می‌شود، جلب توجه نکردن برای نامحرم است. البته این که چه صحنه‌ای،‌ چه گفتاری و چه رفتاری می‌تواند باعث جلب توجه افراد شود، در مورد افراد مختلف فرق دارد و حتی میان زنان و مردان در این حوزه تفاوت‌هایی وجود دارد اما در مجموع،‌ حجاب توصیه شده‌است تا جلب توجهی برای نامحرم اتفاق نیفتد و از بروز مفسده‌های بعدی جلوگیری شود. 
مثلا گفته می‌شود خانم‌ها در حضور نامحرم از عطر،‌ لباس‌های خاص و پوشش‌های تحریک‌کننده استفاده نکنند،‌ همان‌گونه که در زمان پیامبر اسلام به زنان توصیه می‌شد خلخال به پاهایشان نبندند. در واقع بحث‌هایی تحت عنوان تبرج با همین فلسفه مطرح می‌شود که هدف مصون نگه‌داشتن زنان و حفظ امنیت‌آنهاست.
با این وصف، در فضای مجازی کسانی هستند که به ظاهر دغدغه حجاب دارند و به عنوان اینفلوئنسرهای مذهبی شناخته می‌شوند که نوع خاصی از حجاب و پوشش را برای بانوان ترویج می‌کنند. این افراد از رنگ‌های شاد و تند و‌ شیوه‌های خاص استفاده از چادر، شال و روسری استفاده می‌کنند و حجاب را به سبکی غیر از آنچه از آن انتظار می‌رود، معرفی می‌کنند. 
البته ما به هیچ وجه مخالف زیبایی نیستیم چرا که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد؛ ولی از آنجا که خط کش ما در بحث حجاب،‌ جلب توجه نکردن و محرک نبودن است،‌ می‌توان به برخی حجاب استایل‌ها در فضای مجازی نقد وارد کرد. در واقع حجاب باید زیبا باشد ولی نباید معنای خاصی را به بیننده منتقل کند بلکه باید در عین زیبایی، ‌حد و مرزها را نیز حفظ کند. 
​​​​​​​
دکتر لیلا ثمنی - عضو هیات‌رئیسه انجمن فقه و حقوق خانواده ایران