حس خوب قهرمانی

استقلال بعد از 3296 روز لیگ‌برتر را فتح کرد

حس خوب قهرمانی

این روزها برای فراموش کردن دل مشغولی‌های روزمره زندگی برای فراغت از فشارها و استرس‌های کاری یا حتی برای آن‌که یادتان برود کمر درد داشتید یا پادرد فقط کافیست استقلالی باشید. آبی‌ها هفته‌هاست دارند روی ابرها راه می‌روند؛ با لذت بردن از تیمی که نمی‌بازد، با کیف کردن از تیمی که متحدترین است و خوشحالی از تیمی که پس از سال‌ها شخصیت قهرمانی پیدا کرده است. استقلال دقایقی قبل از بامداد یکشنبه 25 اردیبهشت، همزمان با آخرین سوت بیژن حیدری در سیرجان، قهرمان لیگ‌برتر فوتبال ایران شد تا طولانی‌ترین انتظار هواداران پرشورش که 3296 روز ادامه داشت، با مشت‌های گره کرده و فریادهایی از سر شادی به پایان برسد. این همان حس شیرین قهرمانی است که آبی‌ها پیش از این، بارها آن را تجربه کرده بودند، به عدد 36 بار قبل از این قهرمانی اخیر از لیگ قهرمانان آسیا گرفته تا لیگ‌برتر به اقسام مختلفش، جام‌حذفی و جام‌های مختلف باشگاهی در تهران ‌اما این برای نخستین‌بار بود که 9 فصل فاصله می‌افتاد بین دو قهرمانی این تیم در لیگ. 9 سالی که برای استقلالی‌ها فقط یک قهرمانی حذفی در آن بود و بس. آبی‌ها در طول این سال‌ها شاید به لحاظ فنی تیم‌هایی بهتر از تیم این فصل هم داشتند؛ مثل تیم شفر یا تیم استراماچونی، اما تیم فرهاد مجیدی فاکتورهایی داشت که دیگر تیم‌های استقلال در این سال‌ها نداشتند؛ آنها بی‌حاشیه بودند، متحد و یک‌دست. این استقلال شایسته قهرمانی بود.

فرمول قهرمانی
استقلال فرهاد مجیدی حالا سه هفته زودتر از پایان مسابقات قهرمان لیگ‌برتر فوتبال ایران شده است. این تیم حالا با 63 امتیاز و 9 امتیاز بیشتر از رقیب سنتی‌اش در صدر جدول ایستاده و قهرمان بلامنازع لیگ است. 
در این تیم اما عواملی وجود دارد که آنها را تبدیل به قهرمان کرد. از مدیریت درست، تا نقل و انتقالات مناسب و وجود کاپیتانی مثل وریا غفوری که اجازه نداد حواشی بیش از پیش روی تیم اثرگذار باشد. مجیدی بهانه‌ها را کنار گذاشت و تیمش را جنگجو بار آورد. تیمی فرصت‌طلب و جسور که حالا قهرمان اشده و رکوردهای بسیاری را جابه‌جا کرده است. اما فرمول این قهرمانی چه بود؟ «برای من خیلی مهم است که تیمم گل نخورد. از فصل گذشته این کار را شروع کردم، به‌جز پاداش برای کل تیم، پاداشی جداگانه برای گل نخوردن استقلال می‌گذارم. 
معتقدم تیمی قهرمان می‌شود که کمتر گل بخورد.» این صحبت‌های فرهاد مجیدی در نشست خبری قبل از بازی با سپاهان بود و این همان فرمول قهرمانی استقلال است. استقلال ۱-۱۴۰۰ بیش از هرچیز موفقیت خود را مدیون قدرت دفاعی و کم گل خوردنش است. 
تیمی که در ۲7 بازی فقط 10 گل دریافت کرده و با وجود از دست دادن سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند توانسته ساختار دفاعی خود را حفظ کند. استقلال گرچه در این فصل برای به گل رسیدن با مشکل روبه‌رو بود؛ اما با تکیه بر قدرت دفاعی توانسته بسیاری از بازی‌ها را با برد پشت سر بگذارد تا با اقتدار در صدر جدول لیگ قرار بگیرد.

عددها و رکوردها
گرچه فرهاد مجیدی تقریبا در تمامی نشست‌هایش اعلام کرده که به دنبال رکورد نیست اما حالا استقلال او رکوردهای بسیاری را شکسته است. تعداد بازی بدون شکست متوالی، شش برد پیاپی، رسیدن به رکوردهای استقلال قلعه‌نویی، رسیدن به امتیاز 101 در 48 بازی، رسیدن به 63 امتیاز در 27 بازی، 3هفته زودتر از پایان فصل به قهرمانی رسیدن، رسیدن به رکورد بیشترین امتیاز در یک فصل لیگ‌برتر ۱۶ تیمی که در اختیار پرسپولیس است و حالا مجیدی با گرفتن 5 امتیاز از بازی‌های پیش‌رو می‌تواند به آن برسد. همچنین اگر در 3 بازی آینده هم باختی برای استقلال ثبت نشود، استقلال فرهاد مجیدی بدون باخت فصل را به پایان می‌رساند و چه لذتی بالاتر از این برای هواداران استقلال که حالا مزد صبوری‌ و وفاداری‌شان را می‌گیرند؛ قهرمانی بدون باخت که البته الان هم مجیدی به آن دست یافته است. این سریع‌ترین قهرمانی استقلال در تاریخ لیگ‌برتر است. 

خریدهای خوب
بر هیچکس پوشیده نیست که گابریل پین، مغز متفکر این فصل استقلال بود. تفکرات پین به تدریج در استقلال جا افتاد و حضور او در کنار فرهاد مجیدی استقلال را تبدیل به تیمی منسجم کرد. حضور صالح مصطفوی یکی دیگر از نکات مثبت این تیم بود. انسجام بین او و مجیدی استقلال را از حواشی دور می‌کرد.این تیم همچنین فصل نقل و انتقالات خوبی را پشت سر گذاشت. حضور یامگا، ژستد، سیلوا و ... کمک بزرگی به استقلال کرد.  گرچه رودی ژستد زیر بار فشار انتقادها بود اما حالا استقلال به لطف گل او در بازی با پرسپولیس قهرمان لیگ شده و موقعیت‌سازی‌های او یکی از نکات مثبت تیم بود. حضور مصطفی آجرلو و جمع کردن حواشی یکی دیگر از فرمول‌های قهرمانی استقلال بود که مجیدی نیز به آن اذعان داشت. آجرلو از همان ابتدا پشت مجیدی ایستاد و اعلام کرد که تیمش باید با مجیدی به عنوان قهرمانی برسد.  

جشن قهرمانی در هواپیما
فریاد یامگا ، مشت گره کرده فرهاد
استقلالی‌ها بعد از بازی فولاد به فرودگاه اهواز رفتند تا سریعا به سمت تهران پرواز کنند. آنها در فرودگاه به تماشای بازی قرمزها نشستند. 
قبل از پایان دیدار پرسپولیس و سپاهان، بازیکنان و اعضای کادر فنی استقلال سوار هواپیما شدند. آنها دقایق پایانی را از گوشی‌های خود دیدند. به محض این‌که داور سوت پایان بازی پرسپولیس را به صدا در آورد و استقلال قهرمان شد، مجیدی و دستیارانش مشت‌های خود را گره کردند و به شادی پرداختند. فرهاد به همه آنها تبریک گفت و سپس به سمت بازیکنانش رفت. آنها که انگار منتظر بودند بازی قرمزها تمام شود، به محض شنیدن صدای سوت داور شروع به خواندن سرود قهرمانی کردند و از این لحظات فیلم گرفتند. 
مجیدی هم اجازه داد تا بازیکنان فیلم خود را کامل بگیرند و پس از آن به جمع‌شان رفت. او سید‌حسین حسینی را بغل کرد و در کنار دیگران به شادی پرداخت. گابریل پین هم که ذوق زده شده بود به آغوش بازیکنان رفت. در این لحظات فریادهای یامگا یکی از ستاره‌های فصل استقلال جالب بود. او حتی بیشتر از دیگر بازیکنان خوشحال بود. استقلال تا زمان رسیدن به تهران شادی کردند. طرفداران این تیم هم در فرودگاه مهرآباد و ترمینال یک تجمع کرده بودند تا با بازیکنان جشن قهرمانی بگیرند منتها شلوغی بیش از حد و خستگی بازیکنان باعث شد تا آنها دوباره به داخل فرودگاه بازگردند. سرانجام بعد از حدود 20 دقیقه انتظار بازیکنان این تیم از مسیر دیگری از فرودگاه خارج شدند و به خانه‌های خود رفتند. قرار است آنها جشن قهرمانی را در ورزشگاه آزادی و بعد از بازی آخر فصل مقابل نفت مسجد سلیمان بگیرند. 

مرادمند و یزدانی هم بودند
سرمربی آبی‎ها خیلی خوب می‎داند بزرگی یعنی چه. همین می‎شود که بدون احساساتی شدن بیش از اندازه، گوشی تلفنش را در می‌آورد و با سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند تماس می‌گیرد و به آنها تصویری تبریک می‌گوید. این دو همان‌هایی هستند که به دلیل خدمت سربازی چاره‌ای جز جدایی از استقلال پیدا نکردند و به ملوان رفتند. فرهاد درباره این دو بازیکن گفته بود همانند چشمانش هستند. در شب قهرمانی استقلال دیگر بازیکنان هم‌تیمی‌های سابق خود را فراموش نکردند و از طریق تماس تصویری این شادی را با آنها شریک شدند.

گروه ورزش