ایران‌هراسی به روایت غرب

عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کرد

ایران‌هراسی به روایت غرب

عباس مقتدایی‌خوراسگانی درباره موج جدید ایران‌هراسی که از سوی غرب به راه افتاده به خبرنگار جام‌جم گفت: اروپایی‌ها در ادامه روند پیروی از سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، بار دیگر موضوع ایران‌هراسی را مطرح کردند، با این هدف که میان ملت‌های منطقه و عرصه بین‌الملل بیم و ترس از ایران را القا کنند. 
وی با اشاره به هم‌زمانی این پروژه با طرح مجدد موضوع مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: غربی‌ها از هر ابزاری برای تحت‌فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کنند تا جمهوری اسلامی را به عقب‌نشینی از مواضع سیاسی و بین‌المللی خود وادار کنند. این در حالی است که ایران همواره اعلام کرده خواهان برقراری صلح در سطح جهان و همزیستی مسالمت‌آمیز و دوستانه با کشورهای همسایه و همجوار است. 
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با بیان این‌که تلاش غرب برای ضربه زدن به ایران زاییده توهم نیست، بلکه یک واقعیت عینی و ملموس است، تاکید کرد: برخی از طرفداران غرب در ایران، در طول سالیان گذشته بر این نکته اصرار داشتند که ما توهم توطئه غرب داریم. درحالی‌که غرب در تمام جهات اقتصادی، اجتماعی، فناوری، علمی و... به دنبال مقابله با ایران و جلوگیری از رشد و پیشرفت کشور بوده است.
نماینده اصفهان، ایران‌هراسی را مفهومی واقعی دانست و درعین‌حال تصریح کرد: ترس غرب از ایران، نه از این باب است که موجودیت جمهوری اسلامی برای دیگر کشورها خطرناک است، بلکه بیم غرب از کشورمان ناشی از قدرت‌گیری سه مفهوم و مقوله ایران قدرتمند،‌ اسلام قدرتمند و ایران اسلامی قدرتمند است. 
مقتدایی اضافه کرد: غرب برای جلوگیری از ارتقای جایگاه ایران، پروژه‌های متعددی را در قالب رویکردهای رسانه‌ای و همچنین تهییج افکار عمومی دنبال می‌کند. یک روز با ایجاد بدل‌های حکومت اسلامی در برخی کشورهای همسایه تلاش می‌کند چنین ترسی را به وجود آورد. یک روز هم با جا زدن داعش و گروه‌های تروریستی به‌عنوان مسلمانان، سعی در تخریب مفهوم اسلام واقعی در اذهان بین‌المللی دارد. 
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: وجود ایرانی مستقل که در پی ارتقای جایگاه علمی و همچنین برقراری امنیت در سطح منطقه و تضمین صلح است، خطری جدی برای نفوذ منطقه‌ای غرب محسوب می‌شود. از همین رو، از هر بهانه‌ای برای تخریب چهره ایران و تحت‌فشار قرار دادن کشورمان استفاده می‌کنند. 
وی با بیان این‌که غرب برای اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی از همه ابزارهای رسانه‌ای خود به بهترین شیوه استفاده می‌کند، تصریح کرد: راهکار مناسب برخورد با این ترفندها، تقویت جبهه فرهنگی و رسانه‌ای است اما متاسفانه ما در این زمینه ضعف‌هایی داشته‌ایم. با این وصف، غرب وقتی متوجه تأثیرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای ایران شد، نتوانست آن را تحمل کند و اقدام به قطع برنامه‌های ایران و همچنین راه‌اندازی شبکه‌های متعدد فارسی‌زبان برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران کرد. 
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بهانه‌های غرب برای وارد آوردن اتهام مجدد ایران‌هراسی اشاره کرد و گفت: به‌تازگی دو تبعه خارجی که در لباس گردشگر و با هدف ایجاد آشوب وارد کشور شدند، از سوی نهاد امنیتی کشور دستگیر شدند و به همین بهانه، دولت انگلیس به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار داده است. 
مقتدایی تصریح کرد: ایران کشور مستقلی بوده و از قوه قضاییه کارآمدی برخوردار است. در ایران، مطابق آیین دادرسی، همه افراد هم تحت حمایت قانون قرار دارند و هم در برابر قانون یکسان هستند. وی با بیان این‌که کشورهای غربی برای مقابله با ایران صرفا به موضوعات رسانه‌ای اکتفا نکردند، گفت: آنها از طرق مختلف مثل جاسوسی، خرابکاری، ایجاد فتنه، آشوب و حتی حضور غیرقانونی برای ایجاد تحریک در درون جامعه ما و بمب‌گذاری اقدام می‌کنند. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران، مثل هر کشور دیگری حق دارد به تخلفات بیگانگان در کشور رسیدگی کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: اتباع خارجی به محض ورود به کشور، مطابق با عرف بین‌المللی موظفند قواعد و مقررات کشورمان را رعایت کنند و رعایت نکردن آن، قطعا مطابق قانون مجازات‌هایی را به دنبال دارد؛ البته ایران با بسیاری از کشورها، روابط حقوقی و تفاهمات قضایی دارد که مطابق با آن عمل می‌کند. 

​​​​​​​