سطح جدیدی از روابط ایران-عمان  در  دستورکار  دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور به زودی به مسقط سفر می‌کند

سطح جدیدی از روابط ایران-عمان در دستورکار دولت سیزدهم

روز گذشته مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران از سفر رئیس‌جمهور به عمان و اعزام یک هیات تجاری در آستانه این سفر به مسقط خبر داده و گفته است در آستانه سفر سید‌ابراهیم رئیسی به کشور عمان، یک هیأت بلندپایه تجاری - بازاریابی از فعالان اقتصادی و تجاری ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران - عمان امروز وارد مسقط می‌شوند. از آنجا که ایران و عمان به دنبال افزایش سطح مبادلات تجاری بوده‌اند، هدف‌گذاری پنج میلیارد دلاری را هم در روابط تجاری خود قابل دسترس می‌دانند.

چند روز قبل، پایگاه خبری العربی الجدید به عنوان یک رسانه عربی در منطقه اعلام کرد که رئیس جمهور کشورمان درحالی به زودی به دعوت سلطان هیثم بن طارق آل‌سعید به مسقط می‌رود که روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در این روزها شاهد تغییر و تحولاتی جدید است و در ماه‌های اخیر شاهد رفت و آمد وزرای خارجه ایران و تعدادی از کشورهای این حوزه بوده‌ایم که می‌توان گفت، برخی از این سفرها تا چندی پیش به دلیل تنش‌های موجود در روابط دیپلماتیک، غیرمترقبه به شمار می‌آمدند. مثلا در عرصه روابط ریاض - تهران شاهد دور پنجم گفت‌وگوی ایران با عربستان در بغداد هستیم و برخی منابع با اشاره به پیشرفت این مذاکرات، احتمال دیدار وزرای خارجه دو کشور را مطرح کرده‌اند. در بخش دیگر، میانجیگری کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و در راس همه عمان، برای به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای غرب با ایران را هم در ادامه این تحولات می‌توان بررسی کرد.
البته عمان در تمام این سال‌ها نقش بسیار فعالی در این حوزه بازی کرده و موفق به حل پرونده و آزادی نازنین زاغری روزنامه‌نگار (جاسوس) دوتابعیتی و انوشه عاشوری (جاسوس) در قبال آزادکردن ۴۷۰ میلیون یورو از پول‌های بلوکه شده ایران نزد بریتانیا شده ولی مهم‌ترین ایفای نقش عمان در موضوع پرونده هسته‌ای ایران بود که موفق شد دو طرف ایرانی و آمریکایی را سال ۲۰۱۲ برای نخستین‌بار بر سر میز مذاکره مستقیم بنشاند؛ مذاکراتی که منجر به امضای توافق برجام در سال ۲۰۱۵ شد. 
​​​​​​​
نکته مهم دیگر این که در سایه قطع روابط دیپلماتیک 
تهران-واشنگتن، در طول چهار دهه گذشته، علاوه بر سوئیس به نوعی عمان هم یکی از دو میانجی اصلی بین ایران و آمریکا بوده که پیام‌ها را بین این دو کشور مبادله کرده، البته بازیگران دیگری هم در این سال‌ها وارد این سطح از روابط شده‌اند که شاید بتوان در این زمینه به قطر اشاره کرد که بعد از حضور امیر قطر در تهران،‌ وزیر خارجه این کشور با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران مذاکرات و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند. در راستای دیپلماسی خلیج‌فارسی، سال گذشته هم شیخ‌خلیفه بن زاید رسما از ابراهیم رئیسی برای سفر به امارات دعوت کرده بود و این دعوت توسط مشاور امنیت ملی امارات در سفر به تهران، به دست رئیس‌جمهور رسید. 
در حال حاضر به نظر می‌رسد رویکرد دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل در سیاست خارجی، ریل‌گذاری برای تعمیق روابط با کشورهای مسلمان و غیرمتخاصم منطقه است و ایران در مسیر جدید تقویت روابط دیپلماتیک با همسایگان، ‌بر توسعه روابط اقتصادی با آنها هم به صورت جدی تمرکز دارد.