سیاحت در روایت

بسته پیشنهادی محمود جوانبخت، سینماگر، روزنامه‌نگار و نویسنده

سیاحت در روایت

طلب بسته پیشنهادی کتاب از محمود جوانبخت برای خودش عیش است؛ چراکه بازه فعالیت او آن‌قدر گسترده‌است که انتظار پیشنهادهای متنوع از او بیراه نیست. خودش تاریخ خوانده، روزگار بهار مطبوعات در ایران، روزنامه‌نگاری کرده و کف خیابان‌ها گزارش میدانی نوشته، داستان‌نویس بوده و هست و البته که رمان «گزارش‌اندوه» او از وقایع سال 88 هنوز هم زنده و خواندنی است. پشت دوربین رفته و فیلم ساخته و خلاصه، سلیقه او در کتاب می‌تواند جدای از یک پیشنهاد خواندنی، یک پیشنهاد مهم برای خواندن باشد. در میان آثارش کتاب‌های «سقوط»، « آبی + قرمز» و «مهربان مثل مسیح» در جشنواره کتاب کانون برگزیده‌شده، کتاب «جامانده از کاروان» او برگزیده جشنواره ادبیات عاشورایی و کتاب «حکایت آن مرد غریب» برگزیده جشنواره دفاع مقدس است. بسته خواندنی کتاب امروز پیشنهاد این نویسنده است.

بی‌کتابی |  محمدرضا شرفی
«بی‌کتابی» محمدرضا شرفی‌خبوشان، از آن دست رمان‌های خیلی جانداری است که طعمش زیر زبانم مانده‌است و هنوز فرصتی پیش‌نیامده که بنشینم و یک دل سیر با محمدرضا درباره کتاب حرف بزنیم. رمان خوبی است.
 تقریبا همه چیزش درست و به اندازه است و معرفت و شناختی در رمان هست که ادای دینی است به کتاب و کتابت و البته دوران مشروطه.

گاه ناچیزی مرگ  |  محمد علوان
 «گاه ناچیزی مرگ» را از محمدحسن علوان، نویسنده عربستانی دو سه سال پیش با لذت خواندم؛ رمانی تاریخی روان و جذابی که در گونه زندگی‌نامه داستانی، احوال ابن‌عربی را روایت می‌کند.
 البته ترجمه خوبی هم دارد و میان رمان‌هایی که موضوعش زندگی‌نامه است، گاه ناچیزی مرگ جزو رمان‌هایی است که چارچوب و روایت درستی دارد و خواننده را تا آخر می‌کشاند و مثال‌زدنی‌است.

موتورسوار چمران  |  جوانبخت
«موتورسوار چمران» را پیش از چاپ خواندم. آن را پسرم حمیدرضا نوشته‌است. کتاب، خاطرات یک موتورسوار است؛ یکی از جوانان عشق موتور دهه 50 که ماه دوم جنگ با دعوت شهیدچمران به جبهه می‌رود و به نیروهای رزمنده ستاد جنگ‌های نامنظم می‌پیوندد و می‌شود یکی از نیروهای شناسایی این ستاد. کتاب از آن دست خاطراتی است که اگر آن را دست بگیری به احتمال خیلی زیاد، ادامه می‌دهی و زمین نمی‌گذاری. سیدعباس حیدر رابوکی، خاطرات نابی دارد. او یک بچه تهرون شش‌دانگ است و در خاطراتش صداقتی وجود دارد که به‌شدت بر دل می‌نشیند.

کودک ۴۴  |  تام راب اسمیت
«کودک ۴۴» رمانی از تام راب اسمیت، با ترجمه نادر قبله‌دار نویسنده‌ معاصر انگلیسی است که ماجرای یک قاتل زنجیره‌‌ای را در دوران استالین روایت می‌کند. رمانی جذاب و پر کشش از یک نویسنده جوان که دوران و سرزمینی را که در آن نزیسته، خیلی خوب به تصویر کشیده‌است. این رمان را با لذت تمام خواندم. ترجمه خوبی هم دارد.
 اسمیت سه گانه‌ای نوشته که این رمان یکی از آنهاست و دو تای دیگر، یعنی «مامور ۶» و «گزارش محرمانه» را هم به زودی خواهم‌خواند.
​​​​​​​