تقویت بازارچه‌های مرزی  در دولت سیزدهم

یادداشت

تقویت بازارچه‌های مرزی  در دولت سیزدهم

آذربایجان غربی دیروز مقصد بیست و یکمین سفر استانی دولت مردمی آقای رئیسی بود. قطعا حضور ایشان به‌عنوان یک رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی در استان‌های محروم و مرزی و حضور وزیران به نمایندگی از ایشان در شهرستان‌ها نقطه امیدی در دل مردم ایجاد می‌کند. قطعا اگر رئیس‌جمهور و وزیران بخواهند مشکلات مردم حل شود بایستی بین مردم حضور میدانی داشته باشند تا مشکلات را از نزدیک و به‌صورت ملموس درک کنند. خوشبختانه عملکرد دولت سیزدهم در کمتر از یک سال نشان داد رئیس‌جمهور و هیات وزیران نسبت به رفع دغدغه‌های مردم جدی هستند. 

آذربایجان غربی یکی از کلان استان‌های کشور است که با چهار کشور ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مرزهای همسایگی دارد. این ظرفیت امکان فراوانی را برای این استان و همچنین کل کشور فراهم می‌آورد تا با توسعه روابط اقتصادی، زمینه بهبود معیشت مردم فراهم شود. با این وصف، مشکلات موجود در این استان می‌تواند یکی از موانع برای رسیدن به این مقصود باشد و امیدواریم در سفر استانی رئیس دولت سیزدهم و دیدار چهره به چهره با مردم و همچنین شرکت در جلسات اداری استان و برگزاری جلسات کارشناسی در این زمینه و همچنین صدور مصوباتی کارساز این مشکلات رفع‌ و رجوع شود. 
در حال حاضر مهم‌ترین مشکل استان، اتصال ریلی است و البته با توجه به این سفر امیدواری‌های زیادی برای تکمیل این پروژه‌ها در دل‌ها زنده شده است. نکته دیگر، مساله کم آبی است که بخشی از آن ناشی از اقدامات دولت ترکیه در احداث سدهایی در بالادست است و اگر در آینده در حوزه دستگاه سیاسی و دیپلماسی اقدامات لازم صورت نگیرد مردم استان با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.
موضوع دیگر هم‌مرزی استان آذربایجان غربی با چهار کشور هم‌جوار است. با توجه به رویکرد رئیس دولت سیزدهم مبنی بر تقویت بازارچه‌های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه به نظر می‌رسد گام‌های بلندی برای شکوفایی و توسعه اقتصادی برای این استان برداشته خواهد شد. 
احیای دریاچه ارومیه از دیگر موضوعاتی است که در صدر خواسته‌های مردم آذربایجان غربی قرار دارد. امیدواریم با سیستم احیا و تکمیل سد کانی‌سیب زمینه احیای دریاچه ارومیه فراهم و معضل توفان‌های شن و نمک که زندگی مردم استان را مختل کرده است برطرف شود. 

یعقوب رضازاده - نماینده سلماس