فرار هالیوودی جو بایدن

فرار هالیوودی جو بایدن

پس از ورود یک هواپیمای ناشناس به حریم هوایی بالای خانه ساحلی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در دِلاور، مأموران سرویس‌ مخفی ایالات متحده، رئیس‌جمهور آمریکا را به مکانی امن منتقل کرده‌اند. در این میان، بسیاری از تحلیلگران امنیتی در آمریکا معتقدند کلیت ورود این هواپیمای ناشناس (که هویت آن هنوز معلوم نشده است) به حریم فوق‌امنیتی این کشور، نوعی شکست برای نهادهای اطلاعاتی پرادعای ایالات متحده محسوب می‌شود. این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

سرویس مخفی ایالات‌متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور حوالی ساعت 13 شنبه به وقت محلی پس از آن به یک مکان امن منتقل شد که یک هواپیمای شخصی به اشتباه! وارد یک منطقه امن در نزدیکی ویلای تفریحی بایدن در ساحل ریهوبوث ایالت دلاور شد. همین مساله به انتقال بایدن به محلی امن منجر شد. طبق این گزارش، مکان امنی که بایدن به آن منتقل شد، ظاهرا یک آتش‌نشانی در آن نزدیکی بوده است و کاروان خودرویی بایدن در حال ورود به ایستگاه آتش‌نشانی مشاهده شده و یک خودروی شاسی‌بلند حامل رئیس‌جمهور آمریکا به داخل ایستگاه آتش‌نشانی رفته است. درحالی‌که مأموران سرویس مخفی آمریکا منطقه را پاکسازی می‌کردند و تهدید احتمالی را مورد بررسی قرار می‌دادند، برای مدت 20 دقیقه عبور و مرور ممنوع اعلام شد.
پس از مشاهده هواپیمای غیرمجاز، دو جت نظامی در ارتفاع پایین بر فراز شهر ساحلی به پرواز درآمدند. دولت آمریکا در پاییز سال گذشته یک قرارداد ساخت‌وساز به ارزش نزدیک به 500هزار دلار برای ساخت یک حصار امنیتی در اطراف خانه ساحلی رئیس‌جمهور آمریکا در ریهوبوث (واقع در ایالت دلاور) منعقد کرد. طبق این گزارش، از ماه مارس، این پروژه متوقف شد و در انتظار تأییدیه‌های نظارتی محلی مورد نیاز برای ساخت دیوار بالاتر از حد مجاز معمول در شهر بوده است. بااین‌حال، منتقدان به طعنه، به ساختن دیواری با بودجه مالیات‌دهندگان برای کمک به ایمن‌سازی خانه بایدن پس از لغو ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا توسط رئیس‌جمهور اشاره کرده‌اند. بایدن در حالی به دنبال ایمن‌سازی خانه ساحلی خود است که پیش از این دیوار مرزی را هدر دادن پول خوانده بود و گفت این یک راه‌حل سیاسی جدی نیست.
 منهای امنیت!
درحالی‌که مقامات آمریکایی در عرصه فیلمسازی و تحلیل‌های سیاسی، خود را مولد انواع روش‌های امنیتی، فوق‌سری و ماورائی در نظام بین‌الملل دانسته و بسیاری از فیلم‌های ساخته‌شده در هالیوود حول همین توان ماورایی متمرکز شده است، در عمل شاهد ضعف ساختاری و عملیاتی دستگاه امنیتی آمریکا در مواجهه با تهدیدات هستیم. کافی است به ماجرای نفوذ معترضان به انتخابات 2020 و طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره (در ششم ژانویه 2021) دقت کنیم. جایی که معترضان با یک حرکت جمعی تا داخل دفتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش رفتند. کار به جایی رسید که برخی مقامات سابق اف‌بی‌آی، سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا عملکرد این سازمان‌ها در مدیریت بحران‌های امنیتی در این کشور را ناامیدکننده دانستند. 
 پرونده‌هایی که رازگشایی نمی‌شود
واقعیت این است که سازمان مخفی آمریکا و دیگر نهادهای امنیتی این کشور، هیچ‌گاه اطلاعات کامل و دقیقی را در خصوص دامنه و وسعت عملیات‌های صورت‌گرفته علیه کاخ‌سفید و کنگره منتشر نمی‌کنند. در بیانیه مربوط به مانور یک هواپیمای شخصی در حریم هوایی محل اقامت بایدن نیز همین قاعده صدق می‌کند. آنها اساسا اشاره نکرده‌اند که چگونه یک هواپیمای شخصی با امکانات راداری محدود قدرت دورزدن حریم پدافندی و امنیتی منزل رئیس‌جمهور این کشور را پیدا کرده است. چندی پیش، در پرونده مربوط به ترور ناموفق اوباما نیز این اطلاع‌رسانی به‌صورت محدود و مبهم صورت گرفت. 
سال 2019 میلادی، پلیس فدرال آمریکا در بیانیه‌ای مبهم مدعی شد که فرد مظنون به هدایت یک گروه شبه‌نظامی در نیومکزیکو در مورد قصدش برای ترور باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سخن گفته بود. براساس اطلاعاتی که اف‌بی‌آی می‌گوید دریافت کرده لری میچل هاپکینز ۶۹سال و گروه او یونایتد پاتریوتس همچنین برای هدف‌گرفتن هیلاری کلینتون و جورج سوروس، سرمایه‌دار آمریکایی که مکررا هدف حملات جناح راست این کشور است توطئه کرده بودند.
پس از مشخص شدن قصد این گروه برای ترور اوباما و هیلاری کلینتون، عملکرد نامتوازن و ناشیانه دستگاه امنیتی آمریکا بیش از پیش مورد انتقاد افکار عمومی و رسانه‌های این کشور قرار گرفت. 
 تصاویر هالیوودی را فراموش کنید
بهتر است در چنین شرایطی تصاویر مجازی و هالیوودی ترسیم‌شده از سوی کمپانی‌های فیلمسازی در آمریکا را به فراموشی سپرد. شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد حتی بایسته‌های امنیتی حداقلی (چه در حوزه عملیاتی و چه در حوزه زیرساختی) در بسیاری از موارد وجود ندارد. در چنین شرایطی تکثر دستگاه‌های امنیتی و داخلی آمریکا نیز نتوانسته است به بهبود این اوضاع منجر شود.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل