نگاه دنیا به ستاره ایرانی

اتحادیه جهانی کشتی می‌گوید همه می‌خواهند با یزدانی عکس بگیرند

نگاه دنیا به ستاره ایرانی

نتیجه 11 بر صفر در فینال یک تورنمنت بین‌المللی کشتی، هر جای دنیا که باشد نتیجه عجیبی است اما وقتی یک پای فینال حسن یزدانی باشد، کسی تعجب نمی‌کند. این نتیجه برای بوریس ماکوف که در فینال دسته 86 کیلوگرم جام بولات تورلیخانوف قزاقستان، به حسن باخت هم عجیب نبود، چون این کشتی‌گیر اسلواک بهتر از هر کسی می‌دانست که دارد به اسطوره کشتی دنیا اینچنین سنگین می‌بازد.

در پایان رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام بولات تورلیخانوف و رنکینگ اتحادیه جهانی تیم چهار نفره کشتی آزاد کشورمان با 3 مدال طلا و یک مدال نقره خوش درخشید. طلایی‌ها حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع در اوزان 86، 92 و 125 کیلوگرم بودند و مرد نقره هم امیرحسین فیروزپور در وزن 97 کیلوگرم بود. بعد از اتمام این تورنمنت، سایت اتحادیه جهانی کشتی در مطلبی درباره مبارزه‌های حسن یزدانی ستاره کشتی آزاد ایران و دارنده هفت مدال جهانی و المپیک که در تورنمنت قزاقستان توانست به مدال طلا برسد، این‌چنین نوشت: «وقتی نام یزدانی برای فینال وزن 86 کیلوگرم مطرح شد، می‌دانستید که بزرگترین ستاره این ورزش کیست. پس از پیروزی او مقابل بوریس ماکوف در فینال، هواداران برای گرفتن عکس با او در صف ایستاده بودند.هیچ چیز مهم‌تر از نگاه کردن به یزدانی نبود. چند نفر موفق به انجام آن شده و برخی هم ناامید شدند.»
واقعیت هم همین بود، کشتی‌گیر با‌اخلاق کشورمان که 8 ماه پس از کسب مدال طلای جهانی اسلو به تشک باز می‌گشت، طی چند روز اقامت خود در شهر آلماتی قزاقستان چه در سالن مسابقات و چه در بیرون از سالن مسابقات درخواست‌های زیادی را از کشتی‌گیران و علاقه‌مندان به کشتی برای عکس یادگاری داشت.
یزدانی پس از قهرمانی در تورنمنت قزاقستان گفت: حدود 8 ماه است که در مسابقات شرکت نکرده بودم. تصمیم گرفتم در این مسابقات کشتی بگیرم تا نقاط ضعفم را دوباره ارزیابی کنم و بدن و ذهنم را در وضعیت مطلوبی نگه دارم تا بتوانم برای مسابقات بین‌المللی پیش رو آمادگی کامل داشته باشم. سطح مسابقات هم خوب بود. چند کشتی‌گیر بزرگ آسیایی و اروپایی حضور داشتند که بسیار خوب بودند. هدف اصلی من در اینجا این بود که روی تشک باشم و بتوانم بدنم را آماده نگه دارم و این مسابقات به خوبی به من در این هدف کمک کرد.
طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی، مسابقات جهانی 2022 از 19 تا 27 شهریور در صربستان برگزار می‌شود و حسن یزدانی از الان در فکر کشتی‌های روز 24 شهریور در دسته 86 کیلوگرم است. دقیقا 100 روز دیگر. حسن یزدانی که می‌خواهد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند در این باره به سایت فدراسیون جهانی گفت: اگر مربی‌ام صلاح بداند بله، دوست دارم در مسابقات جهانی صربستان شرکت کنم. با این حال، پس از ماه‌ها دوری رسمی از تشک، نتایجی را که انتظارش را داشتم به دست آوردم.

رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش