بحران زرد

نویدکیا رفت، ستاره‌ها در حال جدایی از سپاهان

بحران زرد

وضعیت اضطراری در سپاهان. به موازات جدایی ستاره‌ها و بازیکنان نامی این باشگاه، محرم نویدکیا هم استعفا کرد و رفت. به وضعیت سپاهان متمول نگاه کنید. دانیال اسماعیلی‌فر با پرسپولیس قرارداد امضا کرد . گولسیانی هم باب مذاکره با قرمزها را باز کرده است. امید نورافکن نمی‌خواهد بماند. سجاد شهباززاده به تهران بازگشته تا با دیگران پای میز مذاکره بنشیند. سپاهانی که فصل گذشته بهشت ستاره‌ها بود، ناگهان تبدیل به باشگاهی خالی از بازیکنان نامی خواهد شد. در این گیر و دار رفتن‌ها، جدایی صبحگاهی محرم نویدکیا هم خبرهای بد را برای هواداران این تیم تکمیل کرد. صبح دیروز قبل از ساعت 9، روابط عمومی باشگاه سپاهان اعلام کرد محرم نویدکیا استعفا کرده و با استعفای او موافقت هم شده است. خبر رفتن چهره محبوب فوتبال اصفهان، مثل آب سرد بود روی آتش تند هواداران سپاهان. در سال گذشته اگر هر فرد دیگری جای او روی نیمکت حضور داشت، طرفداران طغیان می‌کردند ولی محرم شبیه به مسکنی قوی در سپاهان بود.

درباره دلایل جدایی محرم نویدکیا، همانی را می‌گویند که قبلا هم بعد از دو استعفایش گفته بودند: «دخالت در کار او.» بعد از اولین استعفای محرم، محمود کریمی و مرزبان از کادر فنی‌اش رفتند. او اصلا موافق جدایی کریمی نبود. بعد از استعفای دوم، لوئیس مارتینز  به کادر فنی اضافه شد. محرم دومین‌بار گفته بود دیگر برنمی‌گردد و حتی جواب تماس‌های ساکت، مدیرعامل سپاهان را نمی‌داد اما سرانجام بعد از جلسه با مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه، بازگشت. سومین استعفا هم دقیقا به دلیل فشار برای برکناری یکی از دستیارانش رخ داده است. بعد از پایان فصل  مدیران این باشگاه اعتقاد داشتند حضور رحمان احمدی، مربی دروازه‌بان‌ها و دستیار محرم نویدکیا، هیچ آورده‌ای نداشته است. خرید ناموفق کنت و بعد عملکرد نامطلوب رشید مظاهری‌، باشگاه را بر آن داشت تا با عنوان «آسیب مالی به سپاهان» رحمان را کنار بگذارد. محرم اما با این موضوع مخالفت کرد و بعد از تشدید فشار باشگاه، تصمیم به استعفا گرفت. ساکت هم این بار با استعفای او به راحتی موافقت کرد تا نشان دهد خیلی موافق ادامه فعالیتش در سپاهان نبوده است. 
 پول تو تهرانه!
سپاهان و باشگاه‌های صنعتی به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی ایران، اجازه ندارند مثل گذشته هزینه کنند. در وزارت صمت این تصمیم قاطعانه گرفته شد و به گوش مسؤولان باشگاه‌ها و همین‌طور کارخانه‌های مربوطه رسید. به همین دلیل باشگاهی چون سپاهان بعد از یک سال مالی بی‌نظیر، حالا مجبور است مثل خیلی از باشگاه‌ها خود را عضوی از اقتصاد مقاومتی بداند. 
این اتفاق دقیقا در شرایطی رخ داده که استقلال و پرسپولیس به دلیل حضور موفق در بورس و افزایش سرمایه 350میلیاردی خود، در بهترین وضعیت مالی یک دهه گذشته به سر می‌برند. به همین دلیل آرام آرام ستاره‌ها راه تهران را در پیش می‌گیرند و این موضوع شامل بازیکنان نامی سپاهان هم شده است.
 در کنار این اتفاقات، شایعاتی درباره برکناری احتمالی محمدرضا ساکت هم شنیده می‌شود. مدیرعامل سپاهان، خوب می‌داند هزینه‌های فصل گذشته می‌تواند راه‌رفتن را هموارتر کند، از جمله هزینه‌های کاروان باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا. نام دو گزینه هم برای جانشینی ساکت مطرح شده ولی او به نزدیکانش با قاطعیت گفته همچنان به کارش ادامه خواهد داد. 
 جانشین نویدکیا
حالا آینده نیمکت سپاهان چه خواهد شد؟ آیا مربی ایرانی جای محرم را می‌گیرد یا یک گزینه خارجی در سپاهان مشغول کار می‌شود؟ ساعتی بعد از انتشار خبر استعفای نویدکیا و موافقت باشگاه، اولین نامی که در رسانه‌ها مطرح شد، جواد نکونام بود. 
مربی موفق فولاد که با پیشنهاد کاملا جدی استقلال روبه‌رو شده، این بار به نیمکت سپاهان نزدیک شد. او در حال حاضر تاپ‌ترین گزینه نقل و انتقالات مربیان است و در عین حال با فولاد خوزستان هم قرارداد دارد.
 با مطرح شدن نام سپاهان، استقلالی‌ها برای جذب نکونام حریص‌تر شده‌اند. بعید به نظر می‌رسد جواد از استقلال بگذرد و به اصفهان برود. زمزمه‌هایی هم درباره احتمال حضور مربی خارجی در سپاهان به گوش می‌رسد، به این جهت که مدیران باشگاه می‌گویند شاید گزینه‌های ایرانی با وجود فشار تماشاگران، نتوانند دوام بیاورند و زود ساز جدایی را کوک کنند. 
فعلا وضعیت سپاهان همه جوره مبهم است. نه تکلیف مدیریت این باشگاه قطعی مشخص شده و نه تکلیف نیمکت آنها. بازیکنان نامی هم یکی یکی کوچ می‌کنند تا وضعیت سپاهان بحرانی‌تر از هر زمان دیگری به نظر برسد.

سعید اکبری  - گروه ورزش