پایان کار صخره در آتزوری

خداحافظی کیه‌لینی از تیم‌ملی ایتالیا بعد از 18سال

پایان کار صخره در آتزوری

بازی «فینالیسیما» یا همان بازی قهرمان‌های اروپا و آمریکای جنوبی که چند شب پیش بین ایتالیا و آرژانتین برگزار شد، از دو جهت برای هواداران آتزوری تلخ بود.

اولین جنبه‌اش ناکامی‌ ادامه‌دار شاگردان مانچینی به‌ویژه بعد از ناکامی در صعود به جام‌جهانی و در ادامه شکست آنها با سه گل در ورزشگاه ومبلی مقابل آرژانتین. ناکامی دیگر خبری بود که قبل از این بازی اعلام شد؛ جورجیو کیه‌لینی، کاپیتان و مدافع مستحکم ایتالیا اعلام کرده بود این آخرین بازی او در لباس آتزوری است که به دوران حضورش در تیم‌ملی کشورش پایان می‌دهد. نگاهی کوتاه به لحظات مهم بازی این مدافع 37‌ساله نشان می‌دهد ایتالیایی‌ها با چه بازیکن با‌ارزشی وداع کرده‌اند. 

آمار کیه‌لینی
117 بازی در تیم‌ملی
8 گل ملی 
92 بازی در رقابت‌های باشگاهی اروپا 
5  گل  اروپایی
574 بازی در لیگ ایتالیا 
38 بازی در لیگ ایتالیا 

نظر دوستان و رقبا 
روبرتو مانچینی، سرمربی تیم‌ملی ایتالیا:
کیه‌لینی و بونوچی بهترین زوج دفاعی دنیای فوتبال هستند؛ موضوعی که سال‌هاست همه به آن اذعان دارند. توانایی آنها به حدی است که می‌توانند این مساله را در هر بازی ثابت‌کنند. 
 لئوناردو بونوچی، مدافع یووه و تیم‌ملی ایتالیا: 
ما بازی همدیگر را به خوبی می‌شناسیم. این مساله برای ما شکل ذاتی و غریزی پیدا کرده است. ما می‌توانیم حجم فشار روی خط دفاعی را به خوبی بین خودمان تقسیم کنیم و این کار به هر دوی‌مان اجازه می‌دهد رهبران خوبی در زمین باشیم.
 روبرت لواندوفسکی، مهاجم بایرن مونیخ‌: 
بازی کردن مقابل دو مدافع برای من خیلی سخت بوده است: کیه‌لینی و راموس. هر دوی‌شان بازیکنانی فیزیکی و سرسخت هستند. رو‌به‌رو شدن با آنها خیلی دشوار است با این حال جذابیت‌های خودش را هم دارد.

نکات جالب از زندگی 
در منطقه پیزا ایتالیا به دنیا آمد و اولین‌بار در 6 سالگی برای تیم نونهالان لیوورنو بازی کرد. 
اولین بازی ملی‌اش در 17 نوامبر 2004 بود که به عنوان بازیکن تعویضی مقابل فنلاند به زمین رفت. اولین گل ملی‌اش را نیز در 21 نوامبر 2007 مقابل جزایر فارو به ثمر رساند.
در یورو 2008 و حین تمرین با فابیو کاناوارو برخورد کرد و باعث مصدومیت شدید کاناوارو شد. کیه‌لینی به شدت از این موضوع ناراحت بود اما کاناوارو این‌طور دلداری‌اش داد: ما فعلا یک بازیکن خوب را از دست داده‌ایم، اجازه نده دومین بازیکن خوب‌مان نیز از دست برود.
یکی از ماندگارترین صحنه‌های فوتبالی‌اش در جام‌جهانی 2014 و در بازی مقابل اروگوئه رقم خورد. لوئیس سوارز به دلیل گاز گرفتن کتف کیه‌لینی، 5 ماه از بازی کردن محروم شد. البته کیه‌لینی می‌گوید اصلا از این اتفاق ناراحت نشد و چند روز بعد از بازی هم با سوارز تماس می‌گیرد. 
او در کنار فوتبال، به خوبی تحصیلش را ادامه داده است. سال 2010 مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تورین گرفت و سال 2017 موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شد.

حسین خلیلی - گروه ورزش