دردسرهای یک لیگ پرانتقاد جهانی

هلند، دومین حریف ایران در لیگ ملت‌های والیبال

دردسرهای یک لیگ پرانتقاد جهانی

 برای لیگ ملت‌هایی که با 12 درصد افزایش بیننده جهانی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده همه چیز جذاب‌تر پیش می‌رود. بر اساس ارزیابی‌ها، نرخ بیننده‌های تلویزیونی این رویداد در سراسر جهان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند. 

دیدارهای هفته نخست در حال برگزاری است و دو شهر برازیلیا در برزیل و اوتاوا در کانادا میزبان این بازی‌ها هستند.  تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در لیگ ملت‌های والیبال در سال 2022 به مصاف چین رفت و این تیم را سه بر یک شکست داد.  حالا شاگردان بهروز عطایی قرار است فردا جمعه بیستم خرداد و از ساعت 22و30 به مصاف تیم ملی هلند دیگر تیم گروه یک بروند. 
هلند را نمی‌توان حریفی آسان برای تیم ملی ایران معرفی کرد اما به هرحال سوابق هر دو تیم نشان می‌دهد می‌توان یک پیروزی قابل پیش‌بینی دیگر برای بلندقامتان ایران در نظر گرفت.  ایران و هلند خرداد سال گذشته نیز در همین رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال مقابل یکدیگر قرار گرفتند. تیم ایران که آن زمان آلکنو را به عنوان سرمربی همراه خود داشت در سه ست پیاپی تیم ملی هلند را شکست داد.  تیم ایران در حالی فردا به مصاف هلند می‌رود که در دیدار با چین 14 امتیاز مستقیم را فقط از روی سرویس‌ها به دست آورد که این می‌تواند یک نقطه اتکای بزرگ برای تیم عطایی باشد. البته تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۹۴ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۴۸ پوئن در حمله، ۷امتیاز در دفاع، ۱۴ پوئن سرویس و ۲۵ امتیاز از اشتباهات بازیکنان چین بود. روز جمعه به غیر از دیدار ایران و هلند، پنج مسابقه دیگر برگزار می‌شود که همگی از گروه دیگر هستند. 
 ثابت‌ها و سقوط‌کننده‌ها
حالا که لیگ ملت‌های والیبال هفته نخست خود را پشت سر می‌گذارد بهتر است یک بار دیگر مروری کوتاه بر تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها داشته باشیم.  16 تیم در لیگ 2022 شرکت کرده‌اند که از این 16 تیم، چهار تا «چلنجر» محسوب می‌شوند. این چهار تیم استرالیا، بلغارستان، کانادا و اسلوونی هستند. چلنجر بدان معناست که امکان سقوط آنها از لیگ ملت‌ها وجود دارد و اگر سقوط کنند سال آینده در این رقابت‌ها حضور ندارند.  اما باقی تیم‌ها یعنی آرژانتین، برزیل، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، صربستان، آمریکا و البته ایران تیم‌های «کُر» یا اصلی هستند، یعنی هر نتیجه‌ای بگیرند همچنان در لیگ ملت‌ها باقی می‌مانند حتی اگر تمامی دیدارهای پیش ‌روی خود را ببازند.
 بیهوده، مثل لیگ ملت‌های والیبال؟
در حالی که چند روزی بیشتر از آغاز لیگ والیبال ملت‌ها در سال 2022 نمی‌گذرد انتقادات از این رقابت‌ها دوباره آغاز شده است.  اصلی‌ترین دلیل انتقاد به لیگ ملت‌های والیبال ماهیت تبلیغاتی آن است. بر اساس گزارش‌ها بسیاری از مربیان و بازیکنانی که در این رقابت‌ها به میدان می‌روند از برگزاری این رقابت‌ها ناراضی هستند و تاثیر این مسابقات 
بر گسترش والیبال در جهان را ناچیز می‌شمارند. 
بر اساس گزارش سایت‌های بین‌المللی لیگ ملت‌های والیبال با هدف تبلیغات و کسب درآمد بیشتر برگزار می‌شود. 
بسیاری از بازیکنان و مربیان و حتی فدراسیون‌های والیبال مخالف تداوم برگزاری این رقابت‌ها برای هر سال هستند و به نظر آنها چنین تورنمنتی با چنین فرمول برگزاری باید منسوخ شود چرا که از لحاظ گوناگون مانند مصدومیت بازیکنان و خستگی بیش از اندازه آن دردسرساز است. 
فاصله بسیار زیاد برای رسیدن به کشور میزبان و طولانی بودن مدت زمان برگزاری رقابت‌ها از دیگر دلایل عمده مخالفت با این تورنمنت وسیع شمرده می‌شود. از سویی دیگر این تورنمنت به نسبت گستردگی و طولانی بودن خود چندان سطح بالا شمرده نمی‌شود و در مقایسه با رقابت‌های جهانی و المپیک از سطح پایین‌تری برخوردار است. 
به هر حال سوال اصلی این است که فایده اصلی برگزاری این تورنمنت وسیع چیست؟ 
پاداش برنده ها و بازنده ها
تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ ملت‌های والیبال بابت هر بازی در این رقابت‌ها درآمد‌زایی خواهند کرد، حتی اگر ببازند. بر اساس گزارش‌ها در دور نخست رقابت‌ها که هم اکنون شاهد برگزاری آن هستیم هر یک از تیم‌ها بابت برد 9 هزار دلار پاداش دریافت خواهند کرد. تیم بازنده نیز 4 هزار دلار می‌گیرد.  البته جوایز نقدی عمده اختصاص به تیم‌های اول تا سوم رقابت‌ها دارد. تیم قهرمان یک میلیون دلار پاداش می‌گیرد و تیم‌های دوم و سوم نیز به ترتیب 500 و 300 هزار دلار دریافت خواهند کرد.  برترین بازیکن تورنمنت نیز صاحب جایزه نقدی 30 هزار دلاری خواهد شد.  بازیکنانی هم که در تیم منتخب تورنمنت قرار بگیرند هر یک 10 هزار دلار پاداش دریافت می‌کنند.  چنین مبالغی برای تیم‌ها و بازیکنان در لیگ ملت‌های زنان نیز مشابه است و تفاوتی با بخش مردان ندارد.  چهارمین دوره لیگ ملت‌های والیبال زنان با حضور 16 تیم از دهم خرداد ماه آغاز شد. ترکیه میزبان این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌های زنان جهان است.

رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش