پاسخ مناسب ایران به قطعنامه سیاسی شورای حکام

یادداشت

پاسخ مناسب ایران به قطعنامه سیاسی شورای حکام

تلاش‌های سیاسی آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی در شورای حکام به صدور قطعنامه‌ای از سوی این نهاد بین‌المللی علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منجر شد. واقعیت آن است که رافائل گروسی، رئیس آژانس نقش مهمی در این فرآیند سیاسی بازی کرد. مدت‌هاست که در نگرش سیاسی بر عقلانیت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکم است و رئیس آن هم بیش از این‌که به جنبه‌های فنی توجه کند در بازی‌های سیاسی آمریکا و غرب ورود پیدا کرده‌ است.

او پیش از تشکیل جلسه‌ شورای حکام سفری به سرزمین‌های اشغالی داشته و مواضع خود را با مقامات رژیم اشغالگر قدس و اروپاییان هماهنگ کرده‌است. با این وصف باید گفت بهانه‌هایی که آژانس علیه فعالیت‌های انرژی هسته‌ای ایران مطرح کرده جدی نیست و همان حرف‌های تکراری است که از سوی دستگاه تبلیغاتی غرب و صهیونیسم مطرح شده‌است. این ادعاهای واهی مربوط به دو مرکز سابق هسته‌ای در داخل کشور است که نمونه‌برداری از وجود مواد هسته‌ای ناچیزی که در این دو مجموعه بوده در دو دهه پیش انجام شده و در حال حاضر این مراکز به فعالیت‌های صنعتی می‌پردازند و ایران درباره این نمونه‌های محدود از مواد هسته‌ای بارها توضیحات فنی، ‌علمی،‌ دقیق و شفافی را ارائه کرده‌است. 
اگرچه قطعنامه ضدهسته‌ای شورای حکام صادر شده اما تردیدی نیست که هدف از صدور آن تحت تاثیر قراردادن مذاکرات احیای برجام است و غربی‌ها در پی آنند که از این مساله به‌عنوان یک ابزار فشار برای گرفتن امتیاز از ایران استفاده کنند و موضوع بی‌تعهدی خود درباره توافق هسته‌ای و برجام را تحت‌الشعاع قرار دهند. آنها حتی پیش از شروع مذاکرات وین هم با ‌راه انداختن جنگ تبلیغاتی سعی در سیطره این فضای تبلیغاتی داشتند که ایران به توصیه‌های آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای بی‌توجه است.  در نقطه مقابل اما جمهوری اسلامی ایران طی این مدت توانسته با همکاری‌های منطقه‌ای و تعامل با همسایگان گشایش‌های جدی در فضای اقتصادی کشور به‌ویژه در حوزه‌های بازار و صنعت ایجاد کند و طبعا صدور این قطعنامه‌ هم تاثیری در عزم ایران برای ادامه سیاست جدیدش در حوزه دیپلماسی را نخواهد داشت. 
اما در این حال باید گفت که صدور این قطعنامه تاثیرش را روی همکاری ایران و آژانس خواهد گذاشت. ما کشوری هستیم که شفاف‌ترین همکاری را با آژانس داشتیم و اسناد مرتبط را در اختیار آنها گذاشتیم و باز هم با شبهات و جوسازی از سوی مقامات آژانس روبه‌رو شدیم. از این‌رو، قطع‌یقین جمهوری اسلامی ایران متناسب با قطعنامه صادره شده از شورای حکام موضعگیری مناسبی را در مواجه با آژانس اتخاذ خواهد کرد. 

حسین آبنیکی -کارشناس مسائل هسته‌ای