ناگهان انفجار

ریزش ساختمان در شهر نوسود جان 3نفر را گرفت

ناگهان انفجار

انفجار گاز شهری بازهم حادثه‌ساز شد و این‌بار سه نفر از ساكنان یك ساختمان سه‌طبقه در شهر نوسود شهرستان پاوه، جان خود را از دست دادند. در این حادثه مرگبار كه صبح روز پنجشنبه هفته گذشته رخ‌داد، 10 تیم عملیات امداد و نجات از هلال‌احمر و آتش‌نشانی‌ كرمانشاه در محل حضور داشتند كه با كمك سگ‌های زنده‌یاب، پنج نفر از زیر آوار خارج شدند اما حال دو نفر از مصدومان وخیم است.

ساعت 8 و 15 دقیقه صبح روز پنجشنبه هفته‌گذشته، در حالی‌كه هنوز بسیاری از اهالی خیابان كمربندی شهر نوسود در حالت خواب و بیدار بودند، ناگهان صدای انفجار مهیبی در محله پیچید. شدت انفجار به حدی بود كه برخی از خانه‌های مجاور محل حادثه آسیب دید. محمدرضا رضایی، همسایه دیوار به دیوار ساختمان محل انفجار درباره این حادثه به جام‌جم‌گفت:« اهالی این ساختمان همه از اقوام ما بودند. ساعت از هشت صبح گذشته بود و ما خواب و بیدار بودیم كه یكدفعه صدای انفجار شدیدی آمد و همه جا پر از گرد و خاك شد. علاوه بر این درها، پنجره‌ها، شیشه‌ها وكابینت‌های آشپزخانه شكست و از جا كنده شد، دیوارها هم ترك برداشت و گچ‌شان‌كنده شد. با این‌كه چند خراش جزئی برداشتیم، اما حال عمومی‌مان خوب است.»
او در مورد نحوه وقوع انفجار ادامه داد: «مادر 27‌ساله خانواده كه همراه شوهر و فرزندش در طبقه دوم زندگی می‌كرد، از خواب بیدار شد تا برای اهالی خانه صبحانه آماده كند. زیر گاز را روشن كرد تا چای دم‌ كند كه ناگهان انفجار رخ داد و كل ساختمان نابود شد. بعد از انفجار، زن جوان همراه فرزند دو ساله‌اش ریبین فوت شدند و همسرش مسلم كه پسر دایی پدرم است هم به دلیل شدت جراحات به بیمارستان طالقانی‌ كرمانشاه منتقل شد و آن‌طور كه‌گفته‌اند، وضعیت جسمی‌اش وخیم است. بعد از حادثه، گروه‌های امدادی به محل حادثه آمدند و مصدومان با امداد هوایی به بیمارستان‌های‌كرمانشاه منتقل شدند، اما وضعیت‌شان وخیم است و به نظر نمی‌آید درمان‌ها افاقه‌كند.»
او ادامه داد: « متاسفانه انتشار گاز به نحوی نبوده كه بویی از آن متصاعد شود و مسلم برای تعمیر آن با اداره گاز منطقه تماس بگیرد. هنوز مشخص نیست گاز چطور نشت كرده و پس از تجمع در گوشه‌ای از خانه باعث انفجار شده است. »
شدت حادثه و تخریب ساختمان سه طبقه باعث شد تا نیروهای امدادی دستگاه‌های مختلف مانند هلال‌احمر و آتش‌نشانی كرمانشاه از لحظه وقوع حادثه تا حدود ساعت 17 بعد از ظهر همان روز، در محل حضور داشته باشند و آواربرداری كنند.
عادل شفیعی، معاون امداد و نجات هلال‌احمركرمانشاه در مورد عملیات امدادگران به جام‌جم توضیح داد: « این حادثه ساعت 8:30 به ما اعلام شد و پس از آن، 10 تیم امداد و نجات، در مجموع 50 نفر، شامل تیم‌های جست‌وجو و نجات، آواربرداری، سگ‌های زنده‌یاب، یك بالگرد از هلال‌احمر و بالگرد دیگری از اورژانس به محل اعزام شد. همچنین، 10 آمبولانس كه سه دستگاه متعلق به هلال‌احمر بود هم در منطقه حضور داشت. هشت نفر در ساختمان زندگی می‌كردند كه از این تعداد، سه نفر جان باختند و پنج مصدوم دیگر، توسط بالگرد و آمبولانس به مراكز درمانی كرمانشاه منتقل شدند. علاوه بر نیروهای هلال‌احمر، دستگاه‌های دیگر مانند آتش‌نشانی نیز در منطقه حضور داشتند، اما عمده اقدامات تخصصی توسط امدادگران هلال‌احمر انجام شد. اواخر زمان عملیات جسد نفر سوم كه متعلق به یك دختر دانشجو بود، توسط سگ‌های تجسس پیدا شد. دختر دانشجو قرار بود پس از تعویض لباس به دانشگاه كرمانشاه برود كه این حادثه رخ داد. بر اساس اعلام كارشناسان اداره‌ گاز، تاسیسات شركت مشكل نداشت، اما علت اصلی وقوع حادثه در دست بررسی است. با این حال، نشت‌گاز، علت انفجار بوده است كه موج انفجار آن، خساراتی به خانه‌های همجوار وارد كرد. عملیات نیروهای امدادی، ساعت 16و50دقیقه به اتمام رسید. »

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث