اکران «بدون قرار قبلی» از مشهد آغاز شد

با حضور هنرمندان، چهره‌های فرهنگی و با تقدیر از رضا صابری

اکران «بدون قرار قبلی» از مشهد آغاز شد

همزمان با شب میلاد با سعادت امام رضا(ع)، اکران عمومی فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی از مشهد مقدس آغار شد.

در مراسم افتتاحیه این فیلم سینمایی بهروز شعیبی، کارگردان مشهدی این اثر از آرزوهای ساخت یک فیلم یا اثر در زادگاهش گفت. وی در این باره تأکید کرد: این پروژه، تجربه ویژه بود و اما افتخاری دیگر برای من این بود که در کنار استاد رضا صابری پیشکسوت قرار گرفتم و مفتخرم که در این ایام پربرکت و در افتتاحیه این فیلم اعلام کنم همزمان با روز میلاد امام رئوف(ع)، اکران عمومی این فیلم سینمایی از شنبه در سراسر کشور آغاز و بلیت آن در روز میلاد به صورت نیم‌بها عرضه می‌شود.
در این مراسم، سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد ضمن خوشامدگویی به جامعه سینمایی کشور گفت: مشهد، شهری خاص است و مثالی دیگر در دنیا ندارد. این ویژگی‌های خاص به‌واسطه وجود پربرکت مضجع نورانی امام رئوف(ع) است.
 مشهد، کانون نجیب هنر ایران 
 شهردار مشهد با بیان این‌که مشهد قدمت زیادی ندارد و این شهر در کمتر از 1300 سال به ابرشهری جهانی تبدیل شده‌است، بیان کرد: این شهر، جمعیتی بیش از سه و نیم میلیون نفر دارد در سال زائرانی 10برابر جمعیتش را در خود جای می‌دهد که بیانگر این است که این عامل فشار و تقویت‌کننده جمعیت‌پذیری و شکل‌گیری و توسعه، چیزی جز مضجع منور هشتمین امام شیعیان نیست.
به‌گفته وی مشهد در مقایسه با کهن شهرهای اطراف مانند سبزوار، نیشابور، رادکان و ترشیز سرعت جمعیت‌پذیری قابل مقایسه دارد و تنها یک دلیل باعث گرد آمدن این همه زائر در این شهر است که این فلسفه و دلیل پیدایش باید در تمامی ابعاد مختلف حیات شهری آن تبلور و خودنمایی داشته باشد و هر رخداد، رویداد، اتفاق و فعالیتی از هر جنسی (کالبدی، فرهنگی و محتوایی) که در آن رخ می‌دهد باید یک نسبت مشخص و معین با فلسفه ذاتی و وجودی آن داشته باشد. 
ارجائی اضافه کرد: شما که در شهر قدم می‌زنید باید به این فلسفه برسید اینجا یک شهر زیارتی است و هنر هم نسبتش با مشهد این‌گونه است. می‌توانیم ادعا کنیم مشهد کانون هنر نجیب ایران است از این‌رو که نسبت هنر با مشهد نیز به‌این گونه است و بیشترین تراکنش سالانه مخاطب را دارد و یقینا با همکاری اهالی فرهنگ و هنر و خادمین مردم در شهر می‌تواند به‌عنوان قطب تولیدات معنوی و فاخر سینمایی ایران لقب بگیرد و در این زمینه طلایه‌دار باشد. ما به‌عنوان خادمین مردم در دوره ششم مدیریت شهری بنا داریم که زمینه این رخداد بزرگ را فراهم کنیم و موسسه شهرآرا نیز با تغییر وضعیت این ماموریت را به نمایندگی از مدیریت شهری پیش خواهد برد و در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و اهالی نجیب سینما به‌ویژه هنرمندانی که تعلق‌خاطر به ساحت مقدس حضرت رضا‌(ع) را دارند، بهترین همراه ما در این مسیر پیش رو هستند. شهردار مشهد در پایان گفت: امید آن داریم این فیلم خوب با فروش بسیار عالی بتواند قله‌های موفقیت را طی کند و شاهد تولید آثار فاخرتری از عوامل نجیب تولید‌کننده این اثر باشیم.
 تقدیر از پیشکسوت تئاتر خراسان
در این مراسم بسیاری از اهالی سینما از سراسر کشور برای اکران ویژه همزمان با شب میلاد مسعود حضرت رضا حضور یافتند و یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بزرگداشت پیشکسوت بزرگ تئاتر کشور رضا صابری بود که در فیلم بدون قرار قبلی بازی کرده است. در مراسم چهر‌ه‌ها و هنرمندانی چون الهام کردا، مصطفی زمانی، جهانگیر الماسی، حامد بهداد، امیررضا خادم، عبدالجبار کاکایی، محمدرضا شفیعی، حسن روح‌الامین و چند نفر از هنرمندان و پیشکسوتان و اهالی سینما و صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی حضور یافتند. 
در افتتاحیه این اکران حامد بهداد از بازیگران سینمای کشور و از شاگردان استاد صابری حضور در این مراسم را همزمان با شب میلاد امام رئوف به فال نیک گرفت و افزود: از هموطنان، فرهنگیان و دوستداران سینما و تلویزیون توقع داریم که فضای الفاظ زشت و توییت‌هایی را که علیه سینما مطرح شده، مدیریت کنند و یقین بدانند که خشونت کلامی کاری از پیش نمی‌برد و بزرگوارانه نیست.
بهداد افزود: این روزها ممکن است با مرور برخی اخبار سینمایی احساس دردمندی کنید و این در حالی است که باید به‌خاطر اتفاقات خوبی که در داخل کشور رخ می‌دهد، احساس خوشبختی کنیم. این اتفاقات، بی‌شک نقطه‌هایی نورانی و درخشان هستند و مثبت نگاه کردن باعث مثبت زیستن است و خوب نگاه کردن باعث قوت گرفتن خوبی می‌شود و من از جانب خودم بابت اتفاقات ناخوشایند از همه عذرخواهی و طلب خیر و موفقیت برای آینده سینما دارم. 
این بازیگر مشهدی در ادامه اضافه کرد: درخصوص مشهد واژه را پهناور می‌کنم و به خراسان بزرگ تعمیم می‌دهم و امیدم آن است که موسیقی خراسان هم مورد توجه بیشتر قرار گیرد. به یاد می‌آورم در سال دوم دبیرستان از نیشابور به مشهد آمدیم و با تعطیلی سه ماهه تابستانی مدارس، از صبح تا شب حرم می‌رفتم و این بهترین تصویر از آن روزهای خاطرات زندگی‌ام است تا این‌که مدرسه‌های بازیگری را پیدا و از تئاتر شروع کردم و در سال دوم دبیرستان من و چند نفر از شاگردان به محضر استاد بزرگ رضا صابری رسیدیم، استادی که همیشه متعهد بود و شاگرد تربیت کرد و دست به قلم بود و نمایشنامه نوشت و کارگردانی کرد و در نهایت می‌توانم بگویم انسان تولید کرد.
 وی افزود: اگر دست اهالی قلم، کارگردان‌ها و فیلمسازان با اعتماد بازگذاشته شود، باز انسان پرورش می‌یابد و وظیفه خود می‌دانم از طرف همه شاگردان استاد صابری چه شاگردان قبل از دوره من و بعد از دوره من، از ایشان تشکر و قدردانی کنم. استاد صابری مرد فرهیخته و باسوادی است که پر از شور بوده است و این شور را امروز می‌توان در آواز دوتار، شعر ما خراسانی‌ها در کلام، ساز و بازیگری پیدا کرد. این خاک پر از هیجان و شور است و زمانی که با عشق و محتوا درمی‌آمیزد انسان‌هایی چون استاد شجریان و مهدی اخوان ثالث می‌پرورد و خوشحالم از این‌که مشهد استادی چون رضا صابری را دارد که به تربیت شاگرد می‌پردازد و مکانیسم و سیستم پرورش انسان هنوز در این شهر وجود دارد.  یادآور می‌شود فیلم بدون قرار قبلی به همت بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر و کارگردانی بهروز شفیعی و تهیه‌کنندگی محمود بابای و با همکاری شهرداری مشهد و موسسه شهرآرا و همکاری آستان قدس رضوی ساخته شده است. 

مریم خزاعی - جام‌جم خراسان رضوی