با جان و دل برای امام‌رضا(ع) کار کردیم

حبیب اسماعیلی، بازیگر سریال ولایت عشق:

با جان و دل برای امام‌رضا(ع) کار کردیم

حبیب اسماعیلی، بازیگر نقش ابراهیم در مجموعه «ولایت عشق» سال‌هاست در کنار بازیگری دغدغه کارهای فرهنگی و از جمله تهیه‌کنندگی هم دارد و از این رو کمتر در عرصه بازیگری فعالیت می‌کند. در آستانه میلاد امام رضا(ع) با وی گپ و گفت کوتاهی داشتیم که می‌خوانید:

از تجربه حضور در مجموعه «ولایت عشق» بگویید و چالش‌هایی که برای این نقش پشت سر گذاشتید.
همه ما دینی نسبت به امامان به خصوص امام رضا(ع) داریم. به همین دلیل وقتی این سریال کار شد، همه با دل و جان کار کردند. خاطرم هست هیچ کدام از دوستان بازیگر که در این سریال بازی کردند و همه از بزرگان تئاتر بودند، دستمزد برایشان مساله و دغدغه نبود و بودجه‌ای را  که برای این سریال در نظر گرفته شده بود پذیرفته بودند و با عشق و علاقه کار می‌کردند. 
شخصیت ابراهیم در مجموعه ولایت عشق ما به ازای حقیقی در تاریخ داشت یا جزو شخصیت‌هایی بود که نویسنده خلق کرد؟
ممکن است اشخاصی با این اسامی سندیت تاریخی نداشته باشند اما به هر حال شخصیت‌هایی مشابه چنین افرادی در تاریخ بودند. اتفاقا آقای فخیم‌زاده با مراجع درباره این سریال صحبت و مشورت کرده بودند. 
 22 سال از پخش این سریال می‌گذرد. از خاطرات آن روزها چیزی به خاطر دارید؟
ما در فصل زمستان در پرندک کار می کردیم و گاهی پیش می‌آمد عده‌‌ای می‌ماندند و عده‌ای هم به تهران باز می‌گشتند اما می‌خواهم بگویم که آب و هوا به قدری برای کار ما خوب بود که وقتی در تهران برف سنگینی می‌آمد، در آنجا اصلا از این خبرها نبود. ما چند ماه در آنجا کار کردیم و خاطرات بسیاری هم برایمان رقم خورد. 
در این سریال برای برخی صحنه‌های اکشن از بدلکار کمتر استفاده شد و بازیگران خودشان صحنه‌های اکشن را بازی می‌کردند.
بله، آقای فخیم‌زاده به بازیگران گفته بود تا جایی که امکان دارد از خود بازیگران برای صحنه‌های اکشن استفاده می‌کند. خوشبختانه اتفاق ناگواری هم برای هیچ بازیگری در این سریال نیفتاد. البته سکانس‌های من خیلی اکشن نبود اما صحنه‌های تاخت و تاز و سوارکاری داشتم و برای آن صحنه‌ها خیلی تمرین می‌کردم و به نوعی برای خودم این نقش چالش‌های جذابی داشت. 
این مجموعه، تصویربرداری حرفه‌ای هم داشت. ضمن این‌که صدابرداری هم سرصحنه بوده و صدابرداری سرصحنه مجموعه‌های تاریخی قطعا کار سختی است.
بله سریالی با این پروداکشن صدابرداری سرصحنه ضبط شد و کار سختی هم بود. یادی کنیم از زنده‌یادان رسول احدی،  فرج حیدری و بابک بیات که در این پروژه حضور داشتند. خاطرم هست برخی صحنه‌های فیلمبرداری را فرج حیدری که می‌گرفت، برعکس روی اسب می‌نشست و با تاخت می‌گرفت. یا حتی پشت نیسانی که با سرعت حرکت می‌کرد می‌گرفت. می‌توان گفت یک گروه حرفه‌ای در این پروژه کار کردند که باعث شد این کار ماندگار شود.
در طول این سال‌ها کمتر در عرصه بازیگری حضور داشتید. تهیه‌کنندگی باعث شد از این حرفه کمی فاصله بگیرید؟
همیشه سعی کردم گزیده کار باشم و یکی از افتخاراتم حضور در این سریال بود اما سال‌هاست در قصه‌ها و فیلمنامه‌ها محوریت، جوان‌ها هستند که البته حضور جوان‌ها در سینما و تلویزیون لازم است. از طرفی دغدغه‌های فرهنگی دیگری هم پیدا کردم و دوست داشتم در جامعه تاثیرگذار باشم. بنابراین در این زمینه‌ها بیشتر فعالیت کردم. بعضی فیلمنامه‌هایی هم که پیشنهاد می‌شد برایم دلچسب نبود  اما دلتنگ بازیگری شدم و ممکن است امسال باز هم تجربه دیگری را در زمینه بازیگری کسب کنم.

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه