بازی کودکان چابهاری با مرگ

بازی کودکان چابهاری با مرگ

هوتگ کم بود، حالا گودال‌های عمیق و بزرگ در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان هم تبدیل شده‌اند به بلای جان بچه‌های روستا و درست مثل هوتگ‌ها، بچه‌ها را در خود غرق می‌کند. این بار هم قرعه به نام ابوبکر چیر، کودک شش ساله اهل روستای سند بهرام افتاد که جانش را در اثر سقوط در گودال شش متری از دست بدهد. حالا علاوه بر هوتگ‌ها، اهالی روستا باید نگران وجود گودال‌های مرگبار هم باشند که گوشه و کنار روستاها دهان باز کرده‌ و منتظرند تا با کوچکترین بی‌احتیاطی، طعمه‌های خود را ببلعند. دو روز پیش بود که خانواده چیر به خاطر افتادن فرزند شش ساله‌شان در گودال عزادار شدند.

پدر این کودک توان حرف زدن در مورد این حادثه را ندارد و برای همین از ساجد جوهر، عضو شورای روستای سندبهرام می‌خواهیم در مورد حادثه به ما توضیح دهد. او به جام‌جم می‌گوید: «روستای ما تقریبا چهار هوتگ دارد که روستاییان از آب آن برای نیازهای خود استفاده می‌کنند و با توجه به قدمتی که در میان روستاییان دارد، قابل حذف از زندگی آن ها نیست، اما این بار، ابوبکر در هوتگ نیفتاد و در گودال سقوط کرد. چون منطقه ما سیلاب‌خیز است، مردم خانه‌های خود را در نقاط مرتفع احداث می‌کنند تا از گزند سیلاب در امان بمانند. 
خاک‌برداری از برخی نقاط، آن را به گودال تبدیل کرده که در آن آب جمع می‌شود و جان افراد را به خطر می‌اندازد. چون در این این روستا مانند بسیاری دیگر از روستاها، امکاناتی برای تفریح و بازی وجود ندارد، بچه‌ها و حتی بزرگترها برای شنا و تفریح به اطراف آن می‌روند. 
دو روز پیش ساعت حدود دو بعد از ظهر بود که ابوبکر همراه دوستان و هم سن و سال‌هایش به کنار این گودال پنج، شش متری رفته بودند و بازی و تفریح دیگران را تماشا می‌کردند. 
در همین حین، ناگهان پای بچه لیز خورد و درون گودال سقوط کرد. هیچکس متوجه حادثه نشد و وقتی بدن او روی آب آمد، تازه همه متوجه سقوط او به درون گودال شدند. ابوبکر را بزرگترها از آب بیرون کشیدند و شروع به انجام اقدامات اولیه درمانی کردند که تاثیری نداشت. بعد هم او را به درمانگاهی در نگور و بعد چابهار بردند، اما متاسفانه اقدامات درمانی و انجام عمل احیا موثر واقع نشد و او جانش را از دست داد. »
آن‌طور که این عضو شورای روستای سندبهرام می‌گوید، این اولین بار نیست که کودکان روستا در گودال غرق می‌شوند و اسفندماه سال گذشته هم معیدا... ، پسرعموی کوچک ابوبکر درون گودال افتاد و غرق شد. 
کندن گودال در فاصله بیش از یک و نیم کیلومتری روستا برای حفاظت از جان اهالی و کودکان و همچنین ایمن‌سازی آن یکی از درخواست‌های شورای روستای سندبهرام از مسؤولان دشتیاری است تا خانواده‌ها عزادار مرگ کودکان خود‌نشوند.
 200 هوتگ در نزدیکی مدارس
احسان چهکندی، فعال اجتماعی در منطقه چابهار درباره حوادث ناشی از سقوط کودکان در گودال‌ها و هوتگ‌ها به جام‌جم می‌گوید:« اگر بخواهیم عددی اشاره کنیم، شاید هزار و خرده‌ای هوتگ وجود دارد که حدود 200 عدد از این هوتگ‌ها در حوالی مدارس است. متاسفانه کودکان به دلیل عدم دسترسی به امکانات و وسایل تفریحی، به هوتگ‌ها نزدیک شده و جان‌شان به خطر می‌افتد. متاسفانه چون در هوتگ‌ها حالت باتلاقی وجود دارد، کودکان پس از سقوط قادر به خروج از آن نیستند و غرق می‌شوند. بر اساس گفته مسؤولان، مقرر بود این هوتگ‌ها ایمن‌سازی شود، اما تاکنون و به دلایل مختلف مانند کمبود بودجه، این اقدام صورت نگرفته است. با توجه به این مساله ما پیشنهاد دادیم جلیقه نجات در اختیار روستا قرار داده و همچنین به یکی دو نفر از اهالی روستا، اقدامات امدادی و نجاتی آموزش داده شود تا در زمان وقوع حادثه، به کمک حادثه دیدگان بروند. با وجود طرح این موضوع، اما تاکنون پیگیری‌های لازم برای آن انجام نشده است.»

لیلا حسین زاده - گروه حوادث