سفر پرماجرای رئیس‌جمهور بازنده

جو بایدن دیروز وارد سرزمین‌های اشغالی شد

سفر پرماجرای رئیس‌جمهور بازنده

پس از مدت‌ها زمینه‌سازی برای سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا، دیروز هواپیمای حامل رئیس‌جمهور آمریکا در محاصره سامانه‌های پدافند هوایی وارد اراضی اشغالی شد.این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که جو بایدن و دموکرات‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی، شرایط سختی را در داخل آمریکا سپری می‌کنند و رژیم صهیونیستی نیز علاوه بر مشکلات منطقه‌ای و امنیتی با یک بحران سیاسی شدید داخلی مواجه است. در چنین شرایطی، آمریکا و رژیم دست‌سازش در منطقه تلاش دارند با استفاده از پول کشورهای عرب منطقه به‌ویژه عربستان، مشکلات عدیده خود را حل کنند. البته آن طور که خبرها پیش از سفر بایدن حکایت داشت در این سفر وعده و وعیدهایی هم برای راضی‌کردن کشورهای منطقه داده می‌شود که البته تجربه ثابت کرده آمریکا معمولا برای گرفتن می‌آید، نه اعطا کردن.

سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی، نخستین سفر او به عنوان رئیس جمهور آمریکا به منطقه از زمان انتخابش برای این پست به شمار می‌رود و پس از آن صورت می‌گیرد که روابط ایالات متحده آمریکا و متحدانش در کشورهای خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی شاهد تنش یا دست‌کم سردی و سستی بود.بایدن به رای دهندگان خود وعده داد که ولیعهد سعودی را در قبال پرونده خاشقچی بازخواست خواهد کرد. در همین راستا از استقبال مقامات مسوول در کشورهای حاشیه خلیج فارس به استثنای امیر قطر، پس از ایفای نقش دوحه در پرونده افغانستان و نیز نیاز مبرم به گاز قطر به عنوان جایگزین احتمالی گاز روسیه خودداری کرد.اما او حالا با دو هدف آشکار و روشن به منطقه سفر کرده است و اگرچه برخی رسانه‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند دستور کار گسترده‌ای برای این سفر منتشر کنند تمام این دستور کارها جزئیاتی است برای تحت‌الشعاع قرار دادن اهداف اصلی؛ نخست افزایش تولید نفت و دوم، تشویق عربستان سعودی به امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی. 
رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سندی به نام «اعلانیه بیت‌المقدس» امضا خواهند کرد.پایگاه آکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داده این اعلانیه قرار است چارچوبی برای رابطه همکاری میان اسرائیل و آمریکا طی سال‌های آتی فراهم آورد.
این اعلانیه مشترک حاوی بندی خواهد بود که در آن ادعا شده تل‌آویو و واشنگتن به ایران اجازه نخواهند داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و از همه عناصر قدرت خود برای تضمین این موضوع استفاده خواهند کرد.
 تکرار یک تجربه شکست خورده
در میان اخباری که روزهای گذشته منتشر شده یکی از سوژه‌هایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته بحث تشکیل ائتلاف منطقه‌ای است؛ چیزی شبیه پیمان ناتو و ظاهرا مقصود از تشکیل ناتوی منطقه‌ای، ایجاد دیوار دفاعی برای رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی بوده و هدف آن حفاظت از رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت با پول کشورهای عربی است. این اقدام در حالی در دستور کار رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد که اسلاف او از جمله دونالد ترامپ و باراک اوباما نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته‌اند اما هیچ‌ یک توفیقی به دست نیاوردند. نکته قابل توجه این‌که روسای جمهور پیشین آمریکا چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین‌المللی از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار بودند اما نظرسنجی‌هایی که این روزها در داخل آمریکا منتشر می‌شود  نشان می‌دهد بایدن هر روز بیش از گذشته محبوبیت خود را از دست می‌دهد و در چنین وضعی مشخص نیست چگونه می‌خواهد اقدامی را که روسای جمهور پیشین با وضعیتی بهتر از او نتوانستند انجام دهند به سرانجام برساند. 
تجربه تاریخی به خوبی نشان می‌دهد چگونه ائتلاف‌سازی‌های جریان عبری - عربی دچار شکست شده است؛ مورد اول تشکیل شورای همکاری خلیج فارس بود که با این که حدود 40 سال از تشکیل آن می‌گذرد اما این شورا هیچ کارآمدی‌ای نداشته است. 
مرور این تجربه‌های شکست خورده نشان می‌دهد که ائتلاف جدید نیز همچون ائتلاف‌های گذشته فاقد کارایی در برابر جبهه مقاومت خواهد بود. 
با این حال آمریکا با ناامن‌سازی و امنیتی‌سازی منطقه قصد دارد هزینه‌های تامین امنیت اسرائیل را از کشورهای عربی اخذ کند. زیرا ایجاد سامانه یکپارچه پدافند هوایی بیش از آن که به نفع کشورهای عربی باشد، در راستای تامین امنیت اسرائیل طراحی شده است. در عین حال چنین اقدامی نمی‌تواند تغییری در معادلات منطقه‌ای ایجاد کند. زیرا پیش از این بارها نفوذپذیری گنبد آهنین اسرائیل و سامانه‌های پاتریوت آمریکا در عربستان اثبات شده است.
تلاش برای جلوگیری از کاهش محبوبیت
گذشته از تلاشی که رئیس‌جمهور آمریکا برای حفاظت از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد هدف دیگر سفر بایدن، خروج از وضعیت اسفناکی است که در داخل آمریکا دارد و با نزدیک شدن انتخابات میان دوره‌ای کنگره، روز به روز شرایط دموکرات‌ها پیچیده‌تر می‌شود. 
بایدن در این سفر تلاش دارد با قانع‌کردن عربستان به تولید بیشتر نفت، حداقل برای مدتی روند صعودی تورم در آمریکا را که بخشی از آن به دلیل افزایش قیمت انرژی است، بگیرد. 
بخشی از این مشکل ناشی از جنگ اوکراین است که باعث افزایش قیمت انرژی در عرصه بین‌المللی شده و آمریکا نیز از این بحران بی‌نصیب نبوده و نرخ تورم در این کشور به بالای 8 درصد رسید که در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. همین مساله شرایط بایدن را به لحاظ محبوبیت بسیار مشکل کرده و امیدوار است با حمایت نفتی عربستان از این شرایط عبور کند. البته رئیس‌جمهور آمریکا برای رسیدن به این هدف حاضر شده از مواضع قبلی خود درباره عربستان عقب‌نشینی کند و روی تمام اصول اخلاقی و حقوق بشری پا بگذارد. 
بایدن امیدوار است با تلاش‌هایی که در این سفر برای نزدیک‌ترکردن عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد حمایت لابی یهود را در داخل آمریکا برای انتخابات آتی کنگره کسب کند و بدین‌وسیله بیش از گذشته از حمایت اعضای حزب دموکرات بهره‌مند شود. 

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل