برای تیم‌ملی فاتحه‌ای بخوانید

شاهکار فدراسیون، شاهکار مربی کروات

برای تیم‌ملی فاتحه‌ای بخوانید

دودستگی در تیم‌ملی را فراموش کنید، موضوع روز دو دستگی عجیب و غریب در فدراسیون فوتبال است. هیچکس وضعیت فعلی را به گردن نمی‌گیرد و همه می‌خواهند از قبول مسؤولیت فرار کنند. جمع، جمع بی‌تدبیرهاست و نتیجه آن را سقوط لحظه به لحظه تیم‌ملی‌. اوضاع به قدری آشفته است که عده‌ای از الان قید جام‌جهانی را زده به شوخی می‌گویند نرویم تا بازی‌ها 3 بر صفر تمام شود.

نبود یک رئیس قدرتمند در راس فدراسیون، اختلاف نظر در هیات رئیسه، قدرت گرفتن آدم‌های مختلف و دعوای هیات رئیسه با کمیته فنی، همه و همه یک چیز را به ملت ثابت می‌کند؛ دو دستگی در فدراسیون. اعضای کمیته فنی می‌گویند با اسکوچیچ، ایران زنگ تفریح جام‌جهانی می‌شود. آنها می‌گویند اگر او کمی، تنها کمی قدرت مدیریت داشت الان وضعیت تیم‌ملی و بازیکنان این نبود؟ اکثر بازیکنان به جان هم افتاده‌اند و برخلاف آن چه سردار آزمون می‌گوید، درون‌شان دعوای شدیدی دارند. کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی به خون آزمون تشنه هستند. طارمی هرچند با استوری آخر خود تلاش کرد بگوید با سردار مشکلی ندارد ولی کیست که نداند رودروی هم هستند. ستاره ایرانی پورتو با بیرانوند هم به مشکل خورده. هیچ چیز سرجایش نیست. اردوی تیم‌ملی هم رفته روی هوا...
اسکوچیچ دوباره در  تعطیلات!
کمیته فنی رای به برکناری اسکوچیچ می‌دهداما اصولی، سخنگو و عضو هیات رئیسه فدراسیون می‌گوید: «دوستان در کمیته فنی یک موضوع حرفه‌ای و روال را رعایت نکردند. گویا اطلاع و علمی نسبت به این موضوع که نظرشان مشورتی است و هیات رئیسه باید تصمیم نهایی را بگیرد، نداشتند!»
قاسمپور، عضو کمیته فنی هم اینگونه جوابش را می‌دهد: «چرا موش و گربه ‌بازی در می‌آورید. اگر قرار است کسی تصمیم بگیرد این کار را انجام دهد. اگر اسکوچیچ مورد تأیید است او را تأیید کنید و اگر نیست، رد شود.» 
اسکوچیچ در جلسه با هیات رئیسه می‌گوید: «چرا در کمیته فنی من نبودم و دوستان تصمیم گرفتند؟» اما یکی در جلسه نیست که در پاسخ او بگوید: «در این روزهای حساس کجا تشریف داشتید؟ دوباره مرخصی؟» همین چند روز پیش دراگان برای مردم ایران نوشت: «جایم را به کسی نمی‌دهم.» اما همین حالا در حساس‌ترین برهه فعالیتش در تیم‌ملی سفری 24ساعته به ایران داشته و بعد رفته! او حتی دو روز هم در تهران نمی‌ماند تا بفهمد آیا به عنوان سرمربی به فعالیتش ادامه می‌دهد یا نه؟ 
منتقدان می‌گویند دلیل کاملا مشخص است؛ این فدراسیون تدبیر و قدرت لازم را برای مدیریت کردن اسکوچیچ ندارد. حالا در این شرایط آنها می‌خواهند تصمیم مهمی برای جام‌جهانی بگیرند. خودتان تا ته قصه را بخوانید! 
موش و گربه بازی
همه شاهد اوج کج سلیقگی و بی‌برنامگی در فدراسیون هستند. ظاهرا مسؤولان فعلی که می‌دانند در انتخابات شهریورماه فوتبال باید بار و بندیل خود را جمع کنند و به خانه‌هایشان بروند، دلشان برای تیم‌ملی نمی‌سوزد و همچنان با «موش و گربه بازی» با افکار عمومی می‌خواهند تیم‌ملی را بلاتکلیف بگذارند. بعضی‌ها می‌گویند شاید نمی‌خواهد تغییراتی ایجاد کنند تا رئیس بعدی دستش باز باشد و خود برای جام‌جهانی تصمیم بگیرد. 
این وضع نابسامان و عجیب، از بیانیه سردار و چند بازیکن تیم‌ملی آغاز شد و بعد از جواب طارمی و انصاری‌فرد و ... به این دسته، اوج گرفت. حرف‌های تند سردار آزمون علیه بعضی همبازیانش در تلویزیون، بحران را تشدید کرد. عجیب اینجاست که مقصران اصلی این شرایط باز هم می‌خواهند توپ را به زمین رسانه‌ها بیاندازند. مثلا اصولی، سخنگوی فدراسیون دیروز در واکنش به این اتفاقات فاجعه‌بار در تیم‌ملی گفت: «خواهش من از رسانه‌ها این است که به بعضی از این چیزها دامن نزنید!»
ظاهرا اعضای هیات رئیسه نمی‌خواهند بپذیرند مقصر شرایط فعلی خودشان هستند چراکه با علم به این‌که ضعف مدیریت اسکوچیچ جو داخلی تیم را به هم ریخته، اصرار به حفظ او داشتند. اسکوچیچ بعد از صعود تیم‌ملی، ایران را به حال خود رها کرد و کوچکترین نقشه‌ای برای آماده‌سازی تیم نریخت. چرا؟ چون نمی‌‌خواست موی دماغ فدراسیون شود و به قول منتقدانش مشکل ایجاد کند. یکی از دلایل حمایت فدراسیونی‌ها از این مربی دقیقا همین نکته بوده که ضعف آنها را با سکوتش پوشش می‌دهد.

مرگ تیم‌ملی به‌دست بی‌تدبیرها
آنچه عیان است با این فدراسیون و این کادر فنی، شکست ایران در جام‌جهانی قطعی خواهد بود. یک چیزهایی نیاز به حساب و کتاب هم ندارد. انگلیس، آمریکا و ولز با نهایت آمادگی به جام‌جهانی می‌آیند. اکثر بازیکنان این تیم در بهترین لیگ‌های دنیا بازی می‌کنند. با آمادگی صد در صد وارد قطر خواهند شد. در مقابل تنها سه لژیونر ایران یعنی طارمی، قدوس و سردار در سطح قابل قبولی در اروپا بازی می‌کنند. سایر بازیکنان در لیگ‌های درجه دو و سه اروپا حضور دارند یا در کشورهای عربی مشغول هستند. به لحاظ کیفی ایران از رقبای خود به شدت عقب افتاده و هر روز این بلاتکلیفی فاصله را بیشتر می‌کند. دیروز مطلع شدیم همچنان نام کی‌روش برای حضور روی نیمکت مطرح است. نام مربیان ایرانی هم روی میز هست و تاکید روی انتخاب کسی است که بتواند به اختلافات در تیم‌ملی پایان دهد و مدیریتش را به رخ همه بکشد. البته که با این فدراسیون... ظاهرا باید فاتحه‌ای از همین حالا برای تیم‌ملی خواند. 

مائده محقق - گروه ورزش