دروغ تاج دار!

دروغ تاج دار!

رای پرونده مارک ویلموتس شکست و حالا تاج و دوستانش، آن را یک برد تاریخی برای فوتبال می‌خوانند؛ دروغی که البته مردم و اهالی فوتبال آن را باور نمی‌کنند. فیفا حکم داده بود ایران 6.2 میلیون یورو به عنوان غرامت به این مربی بپردازد. تاج و نزدیکانش بعدها دو ادعا داشتند؛ اول این‌که رقم به خاطر جرایم به 9میلیون یورو رسیده و بعد گفتند، رقم دوباره افزایش داشته و به کانال 12میلیون یورو وارد شده است.

البته هیچ فرمول مشخصی برای بالا بردن تصاعدی غرامت از سوی تاج و نزدیکانش تعریف نشد و فقط می‌گفتند هزینه دیرکرد 5 درصد است. حالا شما خودتان این 5 درصد را روی غرامت 6.2 میلیون یورو بگذارید و ببینید واقعا به 12میلیون یورو می‌رسد یا نه؟ 
دیروز هم فغانپور معاون حقوقی سابق فدراسیون و از دوستان نزدیک تاج، روی خط برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه از شکستن رای به عنوان یک برد تاریخی در فوتبال نام برد و به مردم ایران تبریک گفت! اما توضیح نداد پشت پرده شکستن رای چه بوده و آیا اصلا ربطی به ادعای تاج و نزدیکانش داشته یا نه؟ 
ناگفته پیداست دلیل شکستن رای ویلموتس نه تلاش‌های پشت پرده رئیس سابق فدراسیون که قرارداد این مربی با باشگاه راجا مراکش بوده است. طبق قانون فیفا، مربیانی که اخراج می‌شوند، اگر تا پایان تاریخ قراردادشان بیکار باشند، تمام و کمال غرامت می‌گیرند اگرنه فدراسیون یا باشگاه قبلی‌شان موظف خواهد بود تنها تا زمان امضای قرارداد با تیم جدید به آنها غرامت بپردازد. 
مارک ویلموتس آذرماه سال 1398 با فدراسیون فوتبال ایران قطع همکاری کرد و آبان 1400 به باشگاه راجا مراکش ملحق شد. طبق قانون فیفا فدراسیون فوتبال ایران باید دستمزد او را از ابتدای امضای قرارداد یعنی اول خردادماه سال 98 تا آبان سال 1400 پرداخت می‌کرد. 
 5میلیون یورو برای 30 روز!
حالا به میزان پرداختی‌ و پول‌هایی که البته قرار است به حساب این مربی بلژیکی واریز شود، دقت کنید. ویلموتس آبان ماه سال 1398 از فدراسیون فوتبال ایران 2 میلیون یورو دریافت کرد. این بخش عمده‌ای از دستمزد سالانه مربی بلژیکی بود. یعنی او پولش را پیش پیش از فدراسیون فوتبال گرفت. ویلموتس بعد از برکناری از تیم‌ملی 23 ماه بیکار بود و قاعدتا فدراسیون باید پول ماه‌های بیکاری این مربی را پرداخت می‌کرد. 
حالا بیایید حساب کنیم. از اول خرداد ماه 1398(زمان شروع همکاری با تیم‌ملی) تا آبان ماه سال 1400 (امضای قرارداد با راجا) می‌شود 29 ماه یا به عبارتی 2 سال و 5 ماه.
قرارداد مارک ویلموتس به ازای هر ماه همکاری با فدراسیون فوتبال حدود 172 هزار یورو بود. حالا شما اگر این عدد را در 29 ضرب کنید، به عددی حدود 5 میلیون یورو می‌رسید. فدراسیون با 2 میلیون یورویی که قبلا داده و سه میلیون یورویی که بعدا خواهد داد، مجموعا 5 میلیون یورو به ویلموتس می‌پردازد. 
این کجایش برد تاریخی است و باید به ملت ایران تبریک گفت؟ دروغی بزرگتر از این؟ یک یورو از دستمزد ویلموتس کم نشده و فدراسیون موظف است به خاطر قرارداد نگین با این مربی آن هم به خاطر تنها 6ماه همکاری، چنین پول گزافی را بپردازد. 
تاج و نزدیکانش تلاش می‌کنند با اعداد بازی کنند و جرایم تخیلی روی دستمزد ویلموتس بگذارند. آنها در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال قصد دارند با همین چیزها خود را قهرمان قصه نشان دهند اما توضیح درستی نمی‌دهند که چرا ایران به ازای 6ماه قرارداد که فقط 30روز آن شامل اردوها شده، باید 5 میلیون یورو بپردازد؟ در حقیقت او به ازای هر روز کاری در تیم‌ملی حدود 166هزار یورو می‌گیرد!
تازه آنها باید از ویلموتس تشکر هم کنند چراکه اگر او با باشگاه راجا مراکش قرارداد نمی‌بست و همچنان در خانه‌اش می‌نشست، پول خود را تمام و کمال از ایران می‌گرفت. یعنی در آن صورت تاج و دوستانش غرامتی حدود 8میلیون یورو روی دست ایران باقی می‌گذاشتند. 
ناگفته پیداست داستانی که آنها چیده‌اند از بیخ و بن غلط است. ایران اول و آخر مجبور است بابت تک‌تک دقایقی که او قرارداد داشته یا در خانه‌اش بوده(پیش از امضای قرارداد با راجا) به این مربی یورو بدهد. 5میلیون یورو برای فوتبال ایران پول گزافی است. 2میلیون یورو آن را از شرکت شستا قرض کردند که هنوز نتوانسته‌اند پول را تمام و کمال برگردانند. 3 میلیون یورو غرامت باقی‌مانده هم باید از محل پول‌های بلوکه ایران و حاصل دسترنج کل اهالی فوتبال و بازیکنان ملی به ویلموتس پرداخت شود. بنابراین ایران اول و آخر بازنده پرونده ویلموتس بوده و بابت آن ضرر و زیان هنگفتی دیده است. دوستان تاج از جمله فغانپور اما تاکید دارند که باید به ملت ایران تبریک گفت چون توانسته‌اند به یک برد بزرگ دست پیدا کنند! 
دیروز و بعد از اظهارات وکیل حقوقی سابق فدراسیون، رسانه‌ها موضع‌گیری تندی علیه او کردند. همچنین سایت رسمی فدراسیون فوتبال هم در بیانیه‌ای اعلام کرد افراد غیرمسئول نباید درباره پرونده ویلموتس اظهارنظر کنند. تاکید آنها این بود که رای صادر نشده و در صورت صدور، از سوی فدراسیون به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

حسین خلیلی - گروه ورزش