اوجگیری بی‌قانونی ایرلاین‌ها

اوجگیری بی‌قانونی ایرلاین‌ها

ماجرای عجیبی شده وضعیت ایرلاین‌ها و وزارت راه و شهرسازی؛ وزارتخانه‌ای که اطلاعیه می‌دهد و ایرلاین‌هایی که بدون توجه به ابلاغیه، کار خود را می‌کنند. یا کلاه وزارت راه و شهرسازی برای شرکت‌های هواپیمایی «پشمی» ندارد یا همه این تحولات یک بازی سرگرم کننده است.

در ابتدای تیرماه بود که موضوع فروش ارزی بلیت پروازهای تهران - نجف و بالعکس، به مسافران غیرایرانی مطرح شد و گفتند بلیت پروازها با نرخ ارز آزاد به مسافران دیگر کشورها فروخته می‌شود. انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبدع این ایده بود و اطلاعیه‌ای برای اعضای خود صادر کرد که بر اساس آن، هر تبعه خارجی برای سفر به ایران یا سفر از ایران به کشورهای دیگر، باید بهای آزاد بلیت را بپرداز‌د.
این بهترین خبر برای شرکت‌هایی بود که در مسیر تهران- نجف و مشهد - نجف در پرواز هستند؛ زیرا حداقل 20 درصد مسافران این پروازها، خارجی‌ها هستند؛ اعم از عراقی، پاکستانی، هندی و البته بحرینی. همه چیز  آماده بود تا ایرلاین‌ها به سود بیشتری برسند اما وزیر راه و شهرسازی با اعلام مخالفت با این دستورالعمل سرخود گفت: بارها تاکید کرده‌ام هر عملی که باعث بدنام شدن نام ایران و تخریب ارتباط با همسایگان شود، قابل اغماض نخواهدبود. از این به بعد فروش بلیت پروازهای داخلی با دلار را نخواهیم داشت و این موضوع روز ۱۲ تیر نیز به ایرلاین‌ها به صورت مکتوب ابلاغ شده‌است؛ در جلسه‌ای هم که مدیران ایرلاین‌ها با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داشته‌اند، این ممنوعیت به آنها اعلام شده‌ است.»
با وجود این، هنوز هم برخی ایرلاین‌ها به صورت چراغ خاموش اقدام به فروش ارزی بلیت به اتباع خارجی می‌کنند. بررسی‌های میدانی هم نشان می‌دهد برخی اتباع خارجی، از افزایش شدید بلیت هواپیما شوکه شده‌اند. یکی از این افراد که مسافر پرواز نجف- مشهد بود به جام جم می‌گوید:«طی سه هفته اخیر، قیمت بلیت به شکل عجیبی افزایش یافته‌است. دفاتر خدمات هوایی به بهانه این‌که بلیت‌ها تمام شده، پول بیشتری طلب می‌کنند و حتی می‌گویند فقط صندلی بیزینس موجود است. آنها پول بیشتری می‌گیرند و همان بلیت اکونومی را صادر می‌کنند.»
مسافر دیگری هم می‌گوید دو هفته در ایران بوده و وقتی می‌خواسته به عراق بازگردد، با افزایش شدید بلیت مواجه شده و به جای سه میلیون تومان، 9 میلیون تومان برای بلیت پرداخت کرده‌ است. 
 نظر وزیر وتو شد
میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تایید فروش ارزی بلیت به اتباع خارجی می‌گوید: «بنا به بخشنامه جدید مقرر شده ایرلاین‌ها 15درصد ظرفیت صندلی‌های خود را به قیمت ارزی به مسافران خارجی ارائه کنند. این مصوبه لازم الاجراست و در صورت تخلف، برخورد جدی با ایرلاین‌های متخلف صورت خواهد‌ گرفت.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد در صورتی که مسافران خارجی تابعیت ایران را داشته‌باشند، قیمت بلیت هواپیما برای آنها به صورت ریالی محاسبه خواهد شد.
رضوی اختلاف نظر میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی را رد کرد و گفت: «در خصوص نحوه تعیین قیمت بلیت هواپیما برای مسافران خارجی اختلاف نظر‌های فراوانی در میان افکار عمومی جامعه وجود دارد و مطرح کردن اختلافات سازمانی در این شرایط باعث زیان و آشفتگی اذهان عمومی خواهد شد.»
رضوی برخورد با ایرلاین‌های متخلف را منوط به ارائه گزارش‌های مردمی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که مردم گزارش تخلفات صورت گرفته را ارائه نکنند، سازمان هواپیمایی متوجه تخلفات نخواهد شد.
 جعبه سیاه ایرلاین‌ها
فروش بلیت به مسافران در تاریکخانه ایرلاین‌ها دست این شرکت‌ها را برای تخلف باز گذاشته‌است. با وجود سهمیه‌بندی 15درصدی برای مسافران خارجی، به کرات مشاهده شده در پروازهای خارجی مخصوصا نجف - تهران تعداد صندلی‌های ارائه شده به اتباع عراقی بیشتر از 15درصد بوده‌است و قیمت‌های دریافتی نیز بنا به سلیقه ایرلاین‌ها دامنه‌ای وسیع دارد.
سازمان هواپیمایی با شانه خالی کردن از نظارت بر ایرلاین‌ها به صورت چراغ خاموش سمت ایرلاین‌ها ایستاده‌است و ترجیح می‌دهد چشمان خود را بر تخلفات صورت گرفته ببندد و به گفته سخنگوی این سازمان، بررسی تخلفات تنها با گزارش‌های مردمی امکان‌پذیر است و سازمان هواپیمایی توانایی رصد این تخلفات را  ندارد.

اختلاف میان سازمان‌هواپیمایی و وزارت راه  
سازمان هواپیمایی کشور با وتوی نظر وزیر راه و شهرسازی بار دیگر گمانه‌زنی‌های صورت گرفته مبنی بر اختلاف این سازمان و وزارت راه و شهرسازی را تایید کرد. این سازمان خودمختار در جریان قیمت‌گذاری نیز ثابت کرده از مصوبات وزارت راه و شهرسازی پیروی نخواهدکرد و ترجیح می‌دهد طرف ایرلاین‌ها بایستد؛ آن هم در شرایطی که بنزین هواپیماها به صورت یارانه‌ای تامین‌ اما قیمت بلیت پرواز به صورت ارزی دریافت می‌شود. این کسب درآمدهای نجومی ایرلاین‌ها در سایه بی‌توجهی به وزارت راه و شهرسازی اثرات منفی بر صنعت گردشگری کشور خواهدگذاشت و ادامه این روند می‌تواند اقدام متقابل خطوط هواپیمایی کشورهای همسایه برای مسافران ایرانی را به همراه داشته‌باشد.

روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد