چهره‌ها

چهره‌ها

شاه تقلبی!
چندی پیش، دو کارمند سابق کاخ‌موزه گلستان از خروج پرتره رنگ و روغن مظفر‌الدین‌شاه، اثر شاخص کمال‌الملک که در تالار برلین کاخ گلستان تهران قرار داشت، از این کاخ خبر دادند که پس از انتشار تصویر آن در کاتالوگ حراج کریستیز لندن در 22 فروردین ماه 1379 در این حراج به مبلغ 45 هزار پوند به فروش رفته است. در اظهارات این دو کارمند سابق کاخ‌موزه گلستان که بار اول از فقدان این اثر پرده برداشتند، آمده است: «پرتره‌ رنگ روغن مظفرالدین‌شاه در سال 1378 از این کاخ خارج شده است!»
همچنین عکسی سیاه و سفید از تالار برلیان کاخ گلستان برای تایید این ادعا منتشر شده که نشان می‌دهد همان تصویر فروخته شده در حراجی، بالای یکی از درهای تالار نصب شده بود. حالا مدیرکل موزه‌ها می‌گوید در حال حاضر، آنچه حائز اهمیت است، خروج غیرقانونی اثر است. از این رو این اداره کل بر اساس وظیفه ذاتی خود و مطابق با قوانین بین‌المللی، اقدام لازم جهت بازگرداندن اثر مذکور را در دستور کار قرار داده است. او معتقد است کارشناسان حراج کریستیز باید قبل از برگزاری حراج، این تابلو را از ایران استعلام می‌کردند. 

پیکاسو صاحب کوبیسم نیست!
تجلی فرهنگ و هنر قاره سیاه بر فرهنگ و هنر قاره کهن، موضوعی است که خود اروپایی‌ها تمایلی به اعتراف آن ندارند اما بررسی مکاتب هنری قرن بیستم، نشان می‌دهد هنرمندان غربی تا چه اندازه مجذوب هنر آفریقایی‌ بوده‌اند. آن‌قدر که حالا گفته‌اند مبدع سبک کوبیسم نه پابلو پیکاسوی مشهور که هنرمندان آفریقایی بوده‌اند. اروپا در آغاز قرن بیستم شاهد ظهور یکی از جنجال‌برانگیزترین مکتب‌های هنری بود. بعد از امپرسیونیسم و مشهورترین تابلویش «شب پرستاره» اثر ونسان ونگوگ و اکسپرسیونیسم و مشهورترین تابلویش «جیغ» اثر ادوارد مونک، مکتبی ظهور کرد که تمام اصول و قواعد هنری پیش از خود را زیر پا گذاشت. آن مکتب کوبیسم بود که پابلو پیکاسو، نقاش مشهور اسپانیایی، به عنوان پدیدآورنده‌اش شناخته می‌شود. نام ژرژ براک، نقاش فرانسوی نیز در کنار پیکاسو به عنوان پیشگام سبک کوبیسم دیده می‌شود. حالا روزنامه گاردین نوشته پیکاسو تا ۲۶ سالگی به سبک‌های هنری رایج آن زمان از جمله اکسپرسیونیسم نقاشی می‌کشید اما بعد از آن به دنبال یک منبع الهام جدید و خاص می‌گشت. او گمشده‌اش را در هنر آفریقایی یافت. پیکاسو در خانه یکی از دوستانش با دیدن یک مجسمه آفریقایی به هنر آفریقا علاقه‌مند شد و پس از آن از موزه تروکادرو دیدن کرد که به گفته خودش بازدید از این موزه در شکوفایی هنرش تأثیر زیادی داشته است. پیکاسو معتقد بود هنرمندان آفریقایی نه برای انتقال زیبایی بلکه برای هدفی جادویی و مقدس به آفرینش آثارشان دست می‌زدند و قصد دارند تا با خلق آن آثار هنری، واسطه‌ای میان خود و نیروی‌های متخاصم مرموزی که آنها را احاطه کرده، ایجاد کنند. پیکاسو بعد از بازدید از موزه تروکادرو، به جمع‌آوری ماسک‌ها، مجسمه‌ها و آلات موسیقی آفریقایی پرداخت و تا پیش از مرگش حدود ۱۰۰ قطعه آفریقایی جمع‌آوری کرده بود.

استفاده از ماسک؛ فقط 25 درصد!
وضعیت افزایش آمار کرونا در ایران دارد شکل و شمایل عجیبی به خود می‌گیرد، به این ترتیب که هر چقدر موارد ابتلا و فوتی‌ها در حال افزایش است از سوی دیگر به شکل ناباورانه‌ای میزان رعایت پروتکل‌ها و بی‌توجهی به این موضوع افزایش می‌یابد. دیروز معاونت بهداشت وزارت بهداشت، آماری منتشر کرد که نتایج شگفت‌انگیزی دارد. شناسایی موارد ابتلای روزانه کرونا چهار رقمی شده و فوتی‌هایمان نیز از صفر و یک به روزانه ۲۰ و ۳۰ فوتی رسیده است؛ در چنین شرایطی با وجود هشدار متخصصان و مسئولان مبنی بر لزوم جدی گرفتن پروتکل‌ها، میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌شدت کاهش یافته است آن‌قدر که حالا از سوی وزارت بهداشت اعلام شده تنها 25 درصد از مردم از ماسک استفاده می‌کنند! و این درصد پایین‌ترین میزان استفاده از ماسک طی دو سال گذشته است. این آمار از جایی عجیب و هولناک است که با نگاهی به نمودارهای منتشر شده از سوی این وزارتخانه می‌توان متوجه شد هر‌جا میزان استفاده از ماسک پایین آمده به شکل بدیهی به میزان ابتلاهای روزانه اضافه شده است و این رویه طی دو سال گذشته براساس نمودارهای منتشر شده آشکار است. تفکیک داده‌های میزان رعایت پروتکل‌ها، آورده‌های تلخ‌تری هم دارد، به‌عنوان مثال در حالی میانگین استفاده از ماسک در ایران به 25 درصد رسیده است که این میزان در استان ایلام تنها 13درصد است. یا به گواه آمارهای این وزارتخانه در دیروز، پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی مربوط به پاساژها با تنها 38 درصد بوده است؛ یعنی یکی از مراکز مهم تجمعات شهروندان، صاحب یکی از پایین‌ترین سطح از رعایت پروتکل‌هاست. همین است که با تداوم این شرایط باید منتظر افزایش تند شیب صعودی کرونا و البته بازگشت محدودیت‌ها باشیم. 

یک ایرانی جای چایکفسکی
رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران حالا رهبر مشهورترین اپرای جهان شده است. علی رهبری با رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهم‌ترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرح‌ترین چهره‌های موسیقی ایران است و حالا خبر آمده او به عنوان رهبر دائمی مهمان اپرای مارینسکی، مشهورترین اپرای جهان انتخاب شده است. علی رهبری پس از سال‌ها دوری، به دعوت فریدون ناصری به ایران بازگشت و رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم شد. ارکستر سمفونیک تهران پس از سال‌ها توانست اجرای قابل قبولی تحت ریاست او داشته باشد و کیفیت صدادهی این ارکستر هنگام اجرای سمفونی ۹ بتهوون با رهبری او تعریف و تمجید بسیاری از کارشناسان و منتقدان و نوازندگان را به دنبال داشت. هر چند او پس از یک سال همکاری پیش از اتمام قراردادش با بنیاد رودکی در اسفند ۹۴ از سمت مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران استعفا داد که البته استعفای او توسط وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوروز ۹۵ پذیرفته نشد. رهبری در ایران با ارکسترهای ژونس موزیکال، ارکستر هنرستان عالی موسیقی، ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون و ارکستر سمفونیک تهران کنسرت‌هایی را رهبری و برگزار کرد. وی همچنین بیش از ۱۲۰ ارکستر در سراسر جهان از جمله ارکستر فیلارمونیک برلین، ارکستر ملی فرانسه، ارکستر فیلارمونیک لندن، ارکستر رادیو و تلویزیون بلژیک (مدیر هنری) و ارکستر فیلارمونیک زاگرب (مدیر هنری) را رهبری کرده و حدود ۲۰۰ اثر موسیقی کلاسیک جهانی را ضبط کرده‌ است. حالا خبر آمده والری گرگیف، مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در سنت پترزبورگ، علی رهبری را به عنوان رهبر دائمی مهمان اپرای مارینسکی، مشهورترین اپرای جهان اعلام کرده است. بنابر توافقات صورت‌گرفته، حاصل این همکاری اجرای ۱۰ کنسرت یا اُپرا در طول هر فصل هنری خواهد بود. پس از اجرای بسیار موفقیت‌آمیز علی رهبری در سنت پترزبورگ، مسئولان ارکستر چنان تحت تاثیر اجرای رهبری واقع شدند که به پیشنهاد گرگیف دوباره از این رهبر ایرانی برای اجرای برنامه دیگری به فاصله چند روز بعد، دعوت به عمل آوردند و رهبری نیز آن را پذیرفت. سپس دوباره با پیشنهاد آقای گرگیف، علی رهبری، این موسیقیدان شهیر بین‌المللی به عنوان رهبر دائم مهمان برگزیده شد. ایستادن بر روی پودیوم این ارکستر بی‌تردید یک سمت تاریخی است در شهری که هنرمندانی چون کورساکف، چایکفسکی، راخمانینوف، شوستاکوویج و صدها رهبر و آهنگساز نامدار جهان در آن حضور داشته‌اند.