سال شکست مدعیان

نگاهی به مهم‌ترین رویدادهایی که‌ در سال‌2021 اتفاق افتاد

سال شکست مدعیان

سال‌2021 در حالی به پایان می‌رسد که جهان همچنان با اپیدمی کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و این بیماری هنوز در کشورهای مختلف قربانی می‌گیرد‌ اما فارغ از این مساله که بر تمام حوادث یکی دو سال اخیر سایه افکنده و حتی باعث ایجاد تزلزل در فعالیت برخی دولت‌ها شده‌ چند اتفاق مهم نیز ‌در سال‌2021 رخ داد که جای خود را برای همیشه در تقویم تاریخ تثبیت کرده‌اند. از‌جمله مهم‌ترین اتفاقات، حمله به کنگره آمریکا در اولین روزهای سال‌2021 و پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان بود. در گزارش امروز برخی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی امسال را مرور کرده‌ایم.

پرده‌ای که افتاد، واقعیتی که نمایان شد
6  ژانویه در حالی که فرآیند تایید آرای الکترال در کنگره آمریکا جریان داشت هزاران نفر از هواداران دونالد ترامپ به کنگره حمله کرده و مانع کار کنگره که در حال شمارش آرای الکترال بودند شدند تا مانع از اعلام پیروزی جو بایدن شوند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تا آن زمان هنوز نتیجه رای‌گیری را که از پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات حکایت داشت به رسمیت نشناخته بود و بر همین اساس کشمکش‌ها بر سر نتیجه انتخابات ادامه داشت. حمله به کنگره و هرج‌ومرج در آن روز باعث مرگ پنج‌نفر و دستگیری چند نفر شد.



سلطه طالبان بر افغانستان و خروج آمریکا
به‌دنبال توافقی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ‌ میان طالبان و آمریکا برای خروج از افغانستان انجام شده بود روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان‌ سال‌2021 در حال انجام بود و نیروهای طالبان، ولایت‌های افغانستان را یکی پس از دیگری به تسخیر خود در‌می‌آوردند‌ اما با عملکرد دولت افغانستان و ضعف اشرف غنی در مسوولیت ریاست‌جمهوری‌ این روند‌ سرعتی غیرقابل باور پیدا کرد و در 15‌آگوست‌(۲۴‌مرداد) و در پی نزدیک‌شدن طالبان به کابل، اشرف غنی از افغانستان فرار کرد. به‌این ترتیب ریاست‌جمهوری وی پایان یافت و در همان روز طالبان کنترل کابل را برای دومین‌بار در 25سال اخیر به‌دست گرفت. در آخر ماه آگوست نیروهای آمریکایی با خروج مرگبار و پر از هرج‌و‌مرج خود از افغانستان به طولانی‌ترین جنگ این کشور پایان دادند. طی جنگ 20‌ساله آمریکا بیش از 147‌هزار نفر ازجمله 48هزار شهروند افغانستان جان خود را از دست دادند. تا پایان سال2021 سه‌ونیم میلیون افغان در کشور خود آواره و بی‌خانمان شده و بیش از دوو‌شش‌دهم میلیون نفر هم به خارج پناهنده شدند اما خروج آمریکا از افغانستان هم آنقدر بی‌برنامه انجام شد که خودش به‌تنهایی به نقطه سیاه پررنگی در کارنامه پر از جنایت آمریکا در افغانستان تبدیل شد. جو بایدن بارها در دفاع از عملکردش در دوره خروج از افغانستان به توافق دولت دونالد ترامپ با طالبان اشاره می‌کرد. اما رویدادهای تابستان‌۲۰۲۱ با حمله انتحاری داعش به فرودگاه کابل و حرکت هواپیمای نظامی آمریکا همزمان با آویزان شدن غیرنظامیان افغان از آن ابعادی فراتر پیدا کرد. صدها نفر ۱۶آگوست(۲۵مرداد) به امید خروج از افغانستان در کنار هواپیمای ارتش آمریکا در حال حرکت و گروهی از آنها نیز روی بال و چرخ این هواپیما رفته بودند. این هواپیمای نظامی همزمان با حضور غیرنظامیان افغان روی باند فرودگاه کابل حرکت کرد و از زمین برخاست. حداقل دو نفر پس از برخاستن هواپیما به زمین سقوط کرده و کشته شدند. بقایای جسد یک نفر دیگر پس از فرود هواپیما در میان چرخ آن کشف شد. در مجموع هفت نفر در جریان حرکت این هواپیما بر روی باند فرودگاه یا لحظات پس از آن و ازدحام جمعیت بر روی باند کشته شدند. خونین‌ترین روز فرودگاه کابل ۲۶اگوست(4شهریور) رقم خورد. در جریان حمله‌ای انتحاری به فرودگاه کابل که در این روز روی داد بیش از ۱۷۰نفر کشته شدند که ۱۳نفر آنها نظامی آمریکایی بودند و در این حادثه ۱۵۰نفر نیز مجروح شدند.




پایان عصر مرکل
سرانجام آنگلا مرکل پس از 16سال صدراعظمی در آلمان رسما از قدرت خداحافظی کرد و سوسیال دموکرات‌هایی که خود را مخالف سیاست‌های کلان آنگلا مرکل صدر‌اعظم باسابقه سرزمین ژرمن‌ها می‌دانستند‌ در راس معادلات سیاسی و اجرایی برلین قرار گرفتند. اولاف شولتز، نامزد حزب سوسیال دموکرات و وزیر دارایی سابق آلمان در دور نخست رای‌گیری در مجلس فدرال که به ریاست بائربل باس، رئیس این مجلس برگزار شد‌ با کسب ۳۹۵ از ۷۰۷ رای نمایندگان به‌عنوان صدراعظم انتخاب شد.
آنگلا مرکل تنها صدراعظم آلمان است که پس از چهار دوره پیروزی در انتخابات به خواست خود و بدون شکست، قدرت را ترک می‌کند. هفت صدراعظم پیشین آلمان‌ همه پس از شکست از رقبا صحنه سیاسی کشور را ترک کرده‌اند. با این‌حال در انتخابات سراسری امسال در آلمان، حزب متبوع مرکل سخت‌ترین شکست را متحمل شد. این در حالی بود که مرکل به‌صورت تمام‌قد از حزب دموکرات مسیحی حمایت کرده بود و بر همین اساس بسیاری از تحلیلگران سیاسی‌ این رویداد را به‌عنوان شکست مرکل قلمداد کردند.




شکستی دیگر برای اسرائیل در غزه
شدیدترین حمله اسرائیل به غزه پس از سال2014 در می2021 اتفاق افتاد. این واقعه به‌دنبال حمله اسرائیل به مسجدالاقصی و بیرون‌کردن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان در محل شیخ‌جراح در بیت‌المقدس اشغالی اتفاق افتاد. مقاومت فلسطین هم در عملیاتی با نام سیف‌القدس که در واکنش به جنایات اسرائیلی‌ها صورت گرفت ۴۰۰۰‌موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که باعث فرار ۷۵‌درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به پناهگاه شد. در‌نهایت نیز اسرائیل با آتش‌بس پیشنهادی مصر موافقت کرد و پس از 11روز، شکستی دیگر برای صهیونیست‌ها رقم خورد. بمباران غزه توسط اسرائیل 250کشته ازجمله 67کودک و 39زن بر جای گذاشت.




تقویت جبهه ضد امپریالیستی
سال‌2021 با چند رویداد سیاسی همراه بود که به تقویت جبهه ضد امپریالیستی در آمریکای‌مرکزی و جنوبی منجر شد. آخرین این رویدادها پیروزی بزرگ سوسیالیست‌های مخالف کاخ‌سفید در انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی بود که چند روز قبل اتفاق افتاد و گابریل بوریچ، نامزد چپگرایان با پیروزی در انتخابات دو قطبی ریاست‌جمهوری شیلی، عنوان جوان‌ترین رهبر تاریخ آن کشور را به‌دست آورد. این پیروزی در حالی حاصل‌شده که طی ماه‌های گذشته، در دو کشور پرو و نیکاراگوئه نیز شاهد پیروزی نامزدهای چپگرا و ضد‌آمریکایی بوده ایم و پدرو کاسلیلو
 و اوو مورالس به‌ترتیب به‌عنوان رئیس‌جمهور پرو و بولیوی انتخاب شدند.




پایان نخست‌وزیری 12ساله بی‌بی
سال‌2021 پس از سال‌ها کشمکش بر سر قدرت در میان جریان‌های سیاسی رژیم‌صهیونیستی، سرانجام ترفندهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر‌قدس جهت بقا در راس معادلات سیاسی و اجرایی تل‌آویو‌ راه به جایی نبرد و نفتالی بنت، دوست قدیمی و دشمن امروز وی از کنست‌(پارلمان رژیم‌صهیونیستی) رای اعتماد گرفت. بر‌اساس توافقی که میان جریان‌های سیاسی صهیونیستی صورت‌گرفته، نفتالی بنت، سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است به مدت دو سال تا ۲۷آگوست‌۲۰۲۳ نخست‌وزیر باشد تا بعد یائیر لاپید تا نوامبر‌۲۰۲۵ جای او را در این مقام بگیرد.  از سوی دیگر با پایان‌یافتن دوران نخست‌وزیری نتانیاهو و به دلیل پایان مصونیت سیاسی، زمینه برای محاکمه وی به اتهام مفاسد اقتصادی فراهم شد.