حماسه 9دی، پایان 8 ماه فتنه‌گری بود

حماسه 9دی، پایان 8 ماه فتنه‌گری بود

پرویز سروری نایب رئیس شورای‌شهر تهران

 نکته قابل تأمل درباره فتنه ۸۸ این است که آن سال اتفاقات بسیار خاصی در کشور رخ داد، به این معنا که می‌توان گفت در آن ایام ملت ایران شاهکار بزرگی انجام دادند و رکورد مشارکت را در دنیا جابه‌جا کردند، به طوری که دنیا در تاریخ مشارکت‌های سیاسی مردم کمتر چنین مشارکتی را به خود دیده بود. پس این رکورد یک دستاورد بزرگ سیاسی برای کشور بود که قدرت مردم ایران را به‌شدت افزایش می‌داد. اما اتفاقی که در ارتباط با انتخابات سال۸۸ افتاد، متاسفانه ناشی از فقدان بلوغ سیاسی و نگاه خودخواهانه رقبا در آن انتخابات بود و باعث شد مشارکت شیرین ۸۸ به حادثه ناگوار تبدیل شود، یعنی کسانی که باید بلوغ سیاسی خود را در تبریک به منتخب مردم اعلام می‌کردند با ادعاهای واهی یک فرصت را به تهدید تبدیل کردند و کشور با ناملایمات و تنش‌های خارجی مواجه شد. در نتیجه مردمی که با مشارکت بالای خود یک حماسه سیاسی رقم زده بودند با این ادعاهای واهی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و صف‌آرایی نگران‌کننده‌ای شکل گرفت به طوری که انسجام و وحدت مردم به واسطه انتخابات پرشکوه به یک وادادگی و اختلافات و انتقام تبدیل شد.
متاسفانه درگیری کشور در این واقعه بسیار طولانی بود مانند زلزله‌ای که اگر زمانش طولانی‌تر باشد تخریبش نیز بیشتر است، بنابراین زلزله سیاسی سال ۸۸ بیش از هشت ماه طول کشید و ظرفیت‌های کشور را تضعیف کرد و باعث شد کدورت اجتماعی و تنش سنگینی در کشور ایجاد شود.
 معتقدم نقش رهبری در این ماجرا بی‌بدیل بود که با سعه‌صدر و تبیین لحظه به لحظه و هشدارهای مدبرانه و تبعیت مردم از این رهنمودها برنامه نظام سلطه و وابستگان آن و فریب‌خوردگان داخلی خنثی شد. بنابراین 9دی اوج این همدلی و تبعیت مردم و بروز و ظهور یک حماسه دیگر پس از حماسه مشارکت در انتخابات ۸۸ بود. همان انسجام انتخابات این بار پس از هشت ماه مجدد در خیابان‌ها ظهور یافت و تهدید فتنه را به فرصت تبدیل کرد و مردمی که مقابل یکدیگر قرار داشتند با بصیرت رهبری کنار یکدیگر قرار گرفتند و این بار در مقابل مدعیان و کسانی که به دنبال ناامن کردن و بی‌ثبات‌سازی کشور بودند، ایستادند.
در روز 9دی مردمی به خیابان آمدند که پیش از آن و در طول این هشت ماه مقابل هم بودند اما در حماسه 9دی با هم یک نمایش پرشکوه از بصیرت و بینش سیاسی خود را نشان دادند،‌ پس این روز تجلی بصیرت و انسجام ملی بود و توانست روند بسیار نگران‌کننده هشت ماه فتنه را تغییر دهد. از این رو یوم‌ا... ۹دی از رخدادهای تاریخی بزرگ ملت ایران در طول تاریخ کشور است و معتقدم ۹دی از وقایعی است که باید زنده بماند و مردم همواره عبرت‌ها و حماسه‌های آن را تبیین از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند تا از وقوع چنین حوادثی همچون فتنه ۸۸ جلوگیری شود.