بازتاب حماسه 9 دی در ادبیات

بازتاب حماسه 9 دی در ادبیات

محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران

 9 دی ، یکی از ایام‌ا... تاریخ اتقلاب است و واقعه بسیار مهم و عظیمی در کشورمان محسوب می‌شود که متأسفانه گاهی از اهمیت این ماجرا غفلت می‌کنیم. دشمن برنامه‌ای برای اضمحلال کشور چیده بود و سعی در نابودی ما داشت. راهی که پیش گرفته بود، بسیار خطرناک بود، چراکه می‌توانست به برادرکشی و دو دستگی بزرگ در داخل کشور منجر شود و این دو دستگی هر اتفاقی که در پی داشت به نفع دشمن می‌بود. برای دشمنان ما این مهم نبود چه کسی پیروز و چه گروهی مغلوب می‌شد، مهم این بود که در کشور آشوب به پا شود و مردم مقابل هم بایستند. از نگاه دشمن شاید نفاق و دودستگی در بدو امر منجر به سقوط حکومت نشود و استکبار را به اهداف اصلی یعنی نابودی حکومت اسلامی ایران نرساند اما تخم کینه در جان مردم، تبعاتی دارد که به سادگی قابل رفع و ترمیم نیست.
هدف دشمن در غائله‌ای که سال 1388 راه انداخت و به درستی «فتنه» نامیده شد، ایجاد دو دستگی به منظور برادرکشی در کشور بود و 9 دی نقطه پایان این غائله محسوب می‌شود، چون مردم نشان دادند هوشیارانه متوجه نقشه دشمن شده‌اند و در نتیجه از گروه‌های مختلف سیاسی و آحاد مختلف به میدان آمدند و با نقشه شوم استکبار مقابله کرده و در برابر دشمن ایستادند. پیام روشن مردم به دشمن این بود اگر اختلافاتی در درون کشور داریم، اختلاف سلیقه و اختلاف برداشت است و در طرح آنها هدفی نیست جز رشد و تعالی کشور. اگر گروه‌های سیاسی در انتخاب مسیر تفاوت دیدگاه دارند به معنی اختلاف و دشمنی نیست، چراکه هیچ‌کدام راضی به اضمحلال و نابودی کشور نیستند.
با این همه به نظر می‌رسد عظمت این رویداد مهم را به درستی درک نکرده‌ایم یا دست کم برای شناسایی ابعاد بزرگ آن به دقت عمل نکرده‌ایم. این واقعه چیزی کم از دیگر وقایع بزرگ انقلاب ما ندارد اما به قدر کافی آثاری نیافریده‌ایم که ابعاد مختلف آن را تبیین کند و به نمایش بگذارد. البته در این باره کتاب‌ها و رمان‌های خوبی نوشته شده اما کافی نیست. به عنوان نمونه، یکی از بهترین رمان‌هایی که با این مضمون نوشته شده، کتاب «دقیقا نیمه شب» اثر حسینعلی جعفری است که بسیار خواندنی و ارزشمند است.
آثار دیگری هم در این زمینه نوشته شده ولی برای واقعه‌ای مانند حماسه 9دی، اتفاقاتی که این حماسه را در پی داشته و بخشی از تاریخ اجتماعی ماست، کافی نبوده است. این واقعه باید به صورت مستمر مورد توجه قرار گیرد و درباره‌اش آثار ادبی و هنری خلق شود،چراکه باید مراقب بود دوباره دشمن برای ایجاد نفاق و دشمنی نقشه نکشد و رخنه‌ای که اتفاق افتاد دوباره تکرار نشود. اگر دلیل ایجاد رخنه، زمینه‌ها و علل آن را در قالب کتاب و ادبیات یا به هر ترتیبی طرح و بررسی نکنیم، خوب نشناسیم و به مردم نشناسانیم، ممکن است دوباره تکرار شود و درست به همین دلیل است که حماسه 9دی کهنه شدنی نیست و همه وظیفه داریم راجع به آن صحبت کنیم.