سرنوشت 6 خنداننده به رای مردم واگذار شد

نگاهی به همه آنچه در مرحله یک‌چهارم نهایی «خنداننده شو3» گذشت همراه گفت‌وگو با امیرحسین قیاسی یکی از برگزیدگان دوره قبل

سرنوشت 6 خنداننده به رای مردم واگذار شد

چهارشنبه و پنجشنبه‌شب گذشته مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقه «خنداننده‌شو 3» ساعت 23 روی آنتن شبکه نسیم رفت. در هر قسمت چهار شرکت‌کننده مقابل حضار و داوران به اجرا پرداختند. امیرمهدی ژوله یکی از اعضای هیات داوران که مدتی است دچار بیماری شده از روز اعلام نتایج مرحله قبلی نتوانست در برنامه شرکت کند و پژمان جمشیدی به جای او در این قسمت‌ها روی صندلی داوری نشست. این فوتبالیست سابق و بازیگر کنونی، کنار حسن معجونی و رامبد جوان اجراهای شرکت‌کننده راه یافته به این رده یعنی یاشار کبیری، مصطفی احمدی (شاهرود)، مهدی داوودی، هانا ستوهی، محمد حاجی‌زاده، نیما سهرابی، علی غریب و محمدحسین توسلی را قضاوت کردند. در این مرحله از رقابت قرار بود هر شب یک شرکت‌کننده با رای داوران مستقیم بالا برود و از میان شش نفر باقیمانده هم دو نفر که بیشترین رای مردمی را کسب می‌کنند، راهی دور بعدی شوند. اما در شب اول اجراها نتوانست آنچنان که باید نظر گروه داوران را جلب کند و به این ترتیب هیچ‌کدام از افراد با رای داوران انتخاب نشدند و اکنون سرنوشت همگی به رای مردم بستگی دارد. در شب دوم اما دو نفر از شرکت‌کنندگان شایسته ورود به مرحله بعدی با رای داوران شناخته شدند و دو شرکت‌کننده دیگر هم باید منتظر رای مردم بمانند تا مشخص شود آیا می‌توانند به دور بعدی صعود کنند یا خیر. در اینجا نگاهی به اجرای هشت شرکت‌کننده و وضعیت آنان انداخته‌ایم؛ همچنین از امیرحسین قیاسی یکی از شرکت‌کنندگان «خنداننده شو2» که این روزها به فعالیت‌های خود در زمینه کمدی ادامه می‌دهد، درباره کیفیت این سری از رقابت‌ها پرسیدیم.

پزشک در زندان
استندآپ کمدین: یاشار کبیری
چه گفت؟ اولین شرکت‌کننده‌ای که در شب اول مرحله یک‌چهارم نهایی روی صحنه آمد، یاشار کبیری بود. او این قسمت از اجرایش را هم به ماجرایی کمدی درباره فارغ‌التحصیلی‌اش از رشته پزشکی و شروع کارش به‌عنوان پزشک زندان اختصاص داد. این کمدین با بیان اتفاقات بامزه در این‌باره توانست مخاطبان در سالن را با خود همراه کند اما نظر داوران این بود که او نسبت به اجرای قبلی‌اش اوج نگرفته است و به همین دلیل نتوانست رضایت آنان را برای صعود به مرحله بعد به دست بیاورد. باید منتظر رای‌های مردمی باشد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #220*780*



مهمانی + کفتربازی
استندآپ کمدین: مصطفی احمدی
چه گفت؟ این کمدین که در شب اول به اجرا پرداخت، دست روی یک سوژه نوستالژیک و بامزه یعنی آداب مهمانی رفتن، مهمان آمدن و تعارف‌های معمول گذاشت. این بخش از اجرای او با استقبال داوران و حضار همراه بود اما احمدی یکباره وارد موضوع دیگری شد و علاقه پدرش به نگهداری از کبوترها و توجه بیش از حدش به آنان را به زبان کمدی بیان کرد. داوران گسستگی این دو بخش را عاملی برای عدم موفق نبودن اجرای این شرکت‌کننده دانستند و به حضور مستقیم او در مرحله بعد رای نداند. البته احمدی هم بیان کرد به‌دلیل نداشتن فرصت کافی بعد از مرحله نجات، نتوانسته است آنچنان که باید اجرایش را نشان دهد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #230*780*



خیلی مخلصیم!
استندآپ کمدین: هانا ستوهی
چه گفت؟ تنها شرکت‌کننده خانمی که به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد، هانا ستوهی است. او اجرای آخر در شب اول این دور از رقابت را به عهده داشت. ستوهی که اجراهایش معمولا به مذاق داوران خوش می‌‌آید، این‌ بار سراغ موضوع متفاوت بودنش در میان دختران رفت. این کمدین از دور بودن رفتارهایش از تصوری که نسبت به رفتارهای دخترانه وجود دارد و همچنین تلاش خانواده‌ برای تغییر شخصیتش گفت. تکیه کلام او مخلصیم بود و توانست تماشاچیان را با خود همراه کند. داوران انتخاب سوژه را دوست داشتند اما اجرای ستوهی را نسبت به قسمت‌های قبل ضعیف‌تر تلقی کردند. به همین دلیل او هم در این شب جزو کسانی بود که سرنوشتش به رأی مردمی واگذار شد.  
وضعیت: ورود به رأی‌گیری مردمی
کد رای: #360*780*




من خجالتی‌ام
استندآپ کمدین: مهدی داوودی
چه گفت؟ از دیگر شرکت‌کنندگان شب نخست رقابت یک‌چهارم نهایی «خنداننده شو3» مهدی داوودی بود. او در این مرحله ماجرای خجالتی بودنش را دستمایه استندآپ کمدی قرار داد و با ورود به فضاهای فانتزی کاری متفاوت خلق کرد. او اجرای قابل قبولی داشت اما از نظر متن با انتقاد داوران مواجه شد. انتقادی که در بیشتر اجراهای این دوره از «خنداننده شو» و همچنین در این مرحله از سوی داوران نسبت به کار خنداننده‌ها مطرح شد. داوران مطرح کردند او چند لحظه درخشان در اجرایش داشته است اما در مجموع نتوانست نظر آنان را جلب کند و حالا سرنوشتش برای حضور در ادامه رقابت به رأی‌ مردم بستگی دارد.
وضعیت: ورود به رأی‌گیری مردمی
کد رای: #310*780*




سقوط یک قهرمان
استندآپ کمدین: نیما سهرابی
چه گفت؟ سهرابی که هیچ‌گاه با رأی مستقیم به دور بعدی نیامده بود، در این مرحله تنها اجرایی شد که از هر لحاظ داوران را راضی کرد. او متنی حول محور قهرمان‌سازی و فراموشی آنها را در جامعه دستمایه قرار داد و ماجرایی کمدی از محله‌شان را تعریف کرد. اجرای او در ادامه قصه اجراهای قبلی‌اش بود و به گونه‌ای یک سه‌گانه را شکل داد. نگاه جامعه‌شناسی در متن و همچنین اجرای شیرین او از جمله مواردی بود که داوران را مجاب کرد تا این شرکت‌کننده را مستقیم به مرحله بعد بفرستند.
وضعیت: صعود به مرحله بعدی با رأی داوران




کشاورزی اجباری
استندآپ کمدین: محمد حاجی‌زاده
چه گفت؟ حاجی‌زاده جزو کسانی است که با رأی مستقیم داوران به این مرحله رسیده. او این‌بار به موضوع شغل اجدادی کشاورزی در خانواده‌شان و کمک خود به پدرش در این کار پرداخت. اجرای او هم لحظات شیرینی داشت و با خنده تماشاچیان همراه شد اما نتوانست مثل مرحله قبل، نظر داوران را جلب کند. به گفته معجونی او در دو اجرای قبلی یک سیر صعودی را طی کرده بود اما در این شب چنین نبود. شرکت‌کننده نخست شب دوم این مرحله از رقابت هم به رأی مردمی رفت.
وضعیت: ورود به رأی‌گیری مردمی
کد رأی: #320*780*




تربیت با چاشنی کتک
استندآپ کمدین: محمدحسین توسلی
چه گفت؟ آخرین اجرا را توسلی روی صحنه برد. این استندآپ کمدین یزدی این‌بار سراغ موضوع تربیت و کتک زدن کودکان در گذشته رفت. این اجرا به‌ویژه در دقایق اولیه، همراهی و خنده حضار را در پی داشت اما دچار فرود شد. داوران هم کار او را در این مرحله در مقایسه با اجراهای دیگرش قوی تلقی نکردند. آنها این شرکت‌کننده را یک کمدین خوب معرفی کردند که این‌بار نتوانست با یک متن قوی به صحنه بیاید و همچنین لازم است روی بیانش بیشتر کار کند. با وجود این به دلیل آن‌که او در شناسایی لحظه‌های کمدی و اجرای به اندازه آنها را موفق دیدند، توانست جزو دو نفری باشد که مستقیم به مرحله بعدی صعود کرده است.
وضعیت: صعود به مرحله بعدی با رای داوران





مصائب کشتی
استندآپ کمدین: علی غریب
چه گفت؟ علی غریب، شرکت‌کننده شمالی که در این مرحله حضور داشت، اجرایی را با موضوع علاقه مردمان شمال کشور به کشتی روی صحنه برد. او این اجرا را دغدغه همیشگی خود دانست که همیشه دوست داشته روزی آن را روی این صحنه نشان دهد. غریب در این اجرا همچنین نقدی به وضعیت دشوار اقتصادی و... برخی قهرمانان و ورزشکاران مطرح کرد. به گفته داوران اجرای او مثل همیشه استاندارد بود اما نقطه اوج نداشت و نتوانست آن اتفاقی را که باید برای مخاطبان رقم بزند. به همین دلیل این شرکت‌کننده هم موفق به دریافت رای مستقیم نشد و باید برای به‌دست آوردن آرای مردم انتظار بکشد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #370*780*






اجراهای قوی، متن‌های ضعیف

  به عنوان یکی از افرادی که در حوزه استندآپ کمدی فعال است و از برنامه خنداننده شو، خودش را به مخاطب شناسانده، سعی کردم بیشتر قسمت‌های این برنامه را ببینم. برخی شرکت‌کننده‌ها با این حال که بار اولشان است در رسانه‌ملی استندآپ اجرا می‌کنند اما بسیار مسلط هستند و اجراهای خوبی دارند. بچه‌های این دوره نسبت به دوره‌های ما در اجرا مسلط‌تر هستند و من استرس کمتری در آنها می‌بینم. در این دوره از برنامه خنداننده شو افرادی مثل ابوطالب حسینی، میثم درویشان‌پور و مجید افشاری که جزو برترین‌های دوره‌های قبل بودند در کنار بچه‌ها حضور دارند و تجربیاتشان را در اختیار آنها قرار می‌دهند و همین موضوع از استرس آنها کم‌کرده است. اجراهای این دوره بچه‌ها نسبت به گذشته بهتر شده اما متن‌ها جای کار بیشتری دارد. شرکت‌کننده‌های این دوره برنامه خنداننده شو در اجرا مسلط و در متن ضعیف هستند. در یکی از برنامه‌های خنداننده شو۳ دیدم امیرمهدی ژوله خطاب به شرکت‌کنندگان صحبتی داشت و به آنها گفت ما سال ۱۴۰۰ هستیم اما ایران ۱۴00 را در این استندآپ‌ها نمی‌بینیم. باید بچه‌ها در استندآپ‌های خود به موضوعات روز هم اشاره کنند. متن استندآپ باید دغدغه‌مند باشد و نباید فقط در استندآپ‌ها به موضوعات نوستالژی پرداخته شود. اگر فقط یک‌نفر در استندآپ‌های خود به موضوع نوستالژی و تعریف خاطره می‌پرداخت جذاب‌تر بود اما در این دوره از خنداننده شو تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان سراغ موضوعات نوستالژیک رفته‌اند و این تکرار برای مخاطب جالب نیست.
از وقت خود در تلویزیون بهتر بهره ببرید
یک نکته اساسی درباره استندآپ کمدی وجود دارد. این‌که استندآپ فقط مرور خاطرات نیست. استندآپ کمدین روی صحنه باید از دغدغه‌های شخصی، باور و اعتقاداتش بگوید. بچه‌هایی که در این برنامه اجرا می‌کنند باید بدانند روی سن برای ۲۰۰تماشاگر حضوری و چند ده میلیون مخاطب غیرحضوری اجرا می‌کنند. باید به درک این موضوع برسند که در تلویزیون ملی ایران در حال اجرای استندآپ هستند و باید از این 10دقیقه بهترین شکل استفاده کنند و با طرح یک موضوع و متن خوب نهایت استفاده را در شناساندن خودشان به مخاطب انجام دهند.
استندآپ کمدین باید جهان‌بینی متفاوتی داشته باشد
هرکسی می‌تواند در زمان استندآپی که دارد درباره تاریخچه‌  تجربه زیستی که دارد صحبت کند اما باید این صحبت کردن به مذاق مخاطب خوش بیاید و با آن ارتباط برقرار کند. اکنون در ایران استندآپ کمدین‌های فعالمان تعدادشان سه رقمی است. اگر قرار باشد همه این افراد در مورد همین موضوعات خانوادگی صحبت کنند چه فایده‌ای دارد و این افراد چه تفاوتی باهم دارند؟ در کشورهای دیگر شاهد هستیم شاید چند هزار استندآپ کمدین فعالیت دارند و هر کدام عقیده خودشان را بیان می‌کنند و خیلی مواقع عقایدشان باهم در تضاد است. یک   نفر به چیزی اعتقاد دارد که آن یکی ندارد و شما وقتی استندآپ دو نفر را نگاه می‌کنید دو دنیای متفاوت را می‌بینید. مقوله اصلی که یک استندآپ‌کمدین را نسبت به یک افراد عادی متمایز می‌کند، جهان‌بینی آن است. جهان‌بینی نکته بسیار مهمی در استندآپ‌کمدی است که اکنون کمتر به آن توجه می‌شود. شما یا به دنیا به شکل دیگر افراد نگاه می‌کنید یا نوع نگاه‌تان متفاوت است. اگر نگاه شما مانند دیگر افراد جامعه است اصلا نباید استندآپ‌کمدین شوید اما اگر می‌توانید از دل اتفاقات عادی روزمره طنز بیرون بکشید، آن موقع است که شما شایسته استندآپ‌کمدین‌شدن هستید و می‌توانید روی سن برای مردم برنامه اجرا کنید.
در استندآپ‌کمدی با یک دریا از هنر طرف هستیم
قدمت استندآپ‌کمدی در رسانه‌ملی ما به کمتر از 10 سال می‌رسد. ما تنها همین سه دوره خنداننده‌شو را در تلویزیون داشته‌ایم که آن هم به همت شبکه نسیم و رامبد جوان انجام شده است. اما استندآپ‌کمدی در کشورهای صاحب سبک بیش از ۱۰۰ سال است که خیلی جدی و با تعداد افراد زیاد در حال انجام است. ما هفت مدل موضوع برای استندآپ‌کمدی داریم که یکی از آنها داستان‌تعریف‌کردن است اما در کشور ما از شش مدل دیگر استندآپ کمتر استفاده می‌شود. بخشی از آن به این علت است که استندآپ‌کمدی در ایران اصولی کار نمی‌شود و ما هیچ منبع درست علمی درباره استندآپ‌کمدی نداریم. استندآپ‌کمدی مثل همه شاخه‌های هنری دیگر می‌تواند به‌صورت علمی بررسی و تدریس شود. این تصور که ما در خانه خودمان بامزه‌ایم پس باید روی استیج هم بامزه باشیم تصور اشتباهی است. استندآپ‌کمدی یک علم است که می‌شود آن را آموزش داد. متاسفانه خیلی از افرادی که اکنون در حوزه استندآپ‌کمدی فعال هستند، اصلا و ابدا آموزش‌های لازم را برای اجرا ندیده‌اند. این هنر در ایران نوپاست و همه منابعی که وجود دارد خارجی است. البته برخی از عزیزان تلاش کرده‌اند این منابع را ترجمه کنند و این قطعا می‌تواند در آینده کمک‌حال افرادی که علاقه‌مند به حضور در عرصه استندآپ‌کمدی هستند شود. بچه‌هایی که در این حوزه فعال هستند باید دنبال منابع اصلی بگردند و آموزش ببینند. در استندآپ با یک دریا طرف هستیم که اکنون در ایران از یک قطره این دریا استفاده می‌شود.
در اجراها باید بداهه‌گویی هم داشت
چند نکته درباره فراموش‌کردن متن‌ها وجود دارد. همیشه مشکلاتی در اصلاحیه متن‌ها وجود داشته و دارد که همین موضوع باعث می‌شود بچه‌ها نتوانند متن را خوب حفظ کنند. به‌هرحال کار در تلویزیون این‌گونه است که اصلاحیه‌های لحظه آخری وجود دارد و این موضوع کاملا طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است اما یک نکته اساسی وجود دارد که بچه‌ها کلا خیلی متن‌محور هستند. باید در برخی مواقع بداهه‌گویی کرد و از خلاقیت استفاده نمود. همه باید برای اجرا متنی از پیش تعیین‌شده داشته باشند اما این‌که بتوانی وانمود کنی حرف‌های شما روی سن بداهه‌گویی ا‌ست هنر استندآپ‌کمدین است. به‌شخصه این مهارت در اجرا را طی زمان به‌دست آوردم. من هم در زمان اجراهای خنداننده‌شو در حد همین بچه‌ها بودم و با تمرین، تکرار و مطالعه توانستم اجراهای بهتری داشته و روی سن مسلط به متن و فضا باشم.
بی‌صبرانه منتظر خنداننده‌شو ۳ بودم
کار رامبد جوان در طراحی و اجرای خنداننده‌شو بی‌نظیر و ارزشمند است. به‌عنوان یک استندآپ‌کمدین بی‌صبرانه منتظر بودم که خنداننده‌شو۳ آغاز شود. این برنامه باعث می‌شود مردم استندآپ را به‌عنوان یک شغل بپذیرند. مردم و مخاطبان هنوز استندآپ را به‌عنوان یک هنر یا یک شغل نپذیرفته‌اند. استندآپ‌کمدی بسیار هنر پیچیده‌ای ا‌ست و بازیگری یکی از شاخه‌های استندآپ‌کمدی است که می‌تواند در استندآپ از آن استفاده شود. استندآپ‌کمدی یک هنر بسیار محترم و قدیمی است و افرادی که در حوزه استندآپ فعالیت می‌کنند جزو افراد بسیار تاثیرگذار در کشور خود هستند. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک و با برنامه‌ای چون خنداننده‌شو استندآپ هم یکی از هنرهای اصلی نمایشی در ایران شود. کاری که رامبد جوان و برنامه خنداننده‌شو انجام می‌دهند یک کار بسیار باارزش است. او استندآپ‌کمدی را به‌عنوان یک شاخه هنری مجزا، نسبت به بقیه شاخه‌های هنری نشان می‌دهد و به مردم القا می‌کند که استندآپ خودش می‌تواند یک شغل و هنر نمایشی مجزا باشد. باید قبول کرد تا زمانی که اجراهای استیجی برای استندآپ‌کمدی وجود نداشته باشد این هنر جان نمی‌گیرد. به‌عنوان یک استندآپ‌کمدین شاهد هستم هربار که خنداننده‌شو از رسانه‌ملی روی آنتن می‌رود مردم استندآپ‌کمدی را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کنند و به‌عنوان یک شغل و هنر به آن نگاه می‌کنند.