اسلحه‌ای که شلیک نکرد

جزئیات درگیری شهید رنجبر با مرد شرور و واکنش‌ها به این ماجرا

اسلحه‌ای که شلیک نکرد

«ای کاش یک تیر به پای ضارب می‌زد»، «مجلس باید در قوانین استفاده از سلاح بازنگری‌ کند.» اینها بخشی از واکنش‌های مردم به شهادت سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر، جانشین پاسگاه بیدزرد فارس است که چهارشنبه 13 بهمن ماه در درگیری با یک شرور و مجرم قمه به دست در جاده کوار- شیراز به فیض شهادت نائل شد. ماجرایی‌که باعث شد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از ستاد نیروهای مسلح و نیروی انتظامی بخواهد در سریع‌ترین زمان ممکن، اصلاحات مورد نیاز «قانون استفاده از سلاح» را برای ماموران ناجا به مجلس ارائه کند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرارگیرد.

چهارشنبه هفته‌گذشته بود که سرهنگ رنجبر به روال ماموریت‌های روزانه‌اش تصمیم‌ گرفت همراه با سربازش برای گشت‌زنی به جاده اصلی شیراز - کوار برود، غافل از این‌که یک مجرم، سایه به سایه او و خودروی دو کابینه‌شان را تعقیب می‌کند. حوالی ساعت 19 سرهنگ رنجبر جلوی یک رستوران ایستاد. همان لحظه هم شرور از خودروی پرایدش پیاده شد و به سمت خودروی رنجبر رفت و بی‌هیچ واهمه‌ای و با قمه بلندی که در دست داشت، ضربه‌ای به سرباز وظیفه زد.
سرهنگ رنجبر با دیدن این وضعیت به سرعت از خودرو پیاده شد تا به کمک سربازش برود، اما مجرم این بار قصد جان او را کرد. او به سرعت سلاحش را مسلح کرد و به سمت شرور گرفت، اما مجرم بی‌هیچ ترسی به سمت رنجبر هجوم برد تا او را با قمه‌اش بزند. وی تمام تلاشش را کرد تا بدون آسیب رساندن به شرور او را خلع سلاح کند اما مرد مجرم دست بردار نبود و هر بار که با صبوری‌اش مواجه می‌شد، با شدت بیشتری به سمت او حمله می‌کرد تا بدن مامور نیروی انتظامی را با ضربات قمه‌اش پاره پاره کند.
20 ثانیه کشمکش عجیب بین مجرم و رنجبر ادامه داشت و هر لحظه ممکن بود تیری از سلاح مامور انتظامی شلیک شود یا قمه شرور تن سرهنگ رنجبر  را تکه پاره‌کند.
بعضی از مردم ‌ در رستوران متوجه درگیری میان مامور انتظامی و شرور شدند اما جرات جلو آمدن نداشتند. نبرد تن به تن میان مجرم و مامور همچنان ادامه داشت و او، شرور را مدام هل می‌داد تا از درگیری جلوگیری‌کند ولی همین صبوری باعث شد شرور با وقاحت بیشتری به سمت مامور انتظامی حمله کند و یقه‌اش را بگیرد. وقتی مجرم یقه مامور را گرفت، او باز هم شلیک نکرد و شرور هم با استفاده از این فرصت، با قمه، ضربه‌ای به وی زد و او را نقش زمین کرد، اما این پایان کار نبود. خون جلوی چشمان مجرم را گرفته بود و فقط به قتل مامور نیروی انتظامی فکرمی‌کرد. وقتی رنجبر روی زمین افتاد، با همان قمه، شاهرگ او را برید و پا به فرار گذاشت. پس از فرار او بود که مردم از رستوران بیرون آمدند، اما دیگر کار از کار گذشته و او به دلیل شدت خونریزی به شهادت رسیده بود. سرباز وظیفه نیز که در این درگیری زخمی شده بود، به مرکز درمانی منتقل شد که حال او مساعد است.  
قاتل که تصور می‌کرد از دام قانون جسته و پلیس رد او را نخواهد زد،  در کمتر از دو  روز پس از شهادت سرهنگ رنجبر، در اقدامی غافلگیرانه از سوی ماموران دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد.
 واکنش‌ها به شهادت
مامور نیروی انتظامی

فیلم شهادت رنجبر که روی دوربین مداربسته ضبط شده بود، به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. حسرت و آه و فغان بود که مردم سر می‌دادند. سوال همه آنها این بود که چرا مامور نیروی انتظامی شلیک نکرد. سرتیپ رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس‌ گفت: تمام اقدامات مامور رشید ما در راستای حفظ جان مردم و اجرای «قوانین موجود» بود و به همین علت به مجرم شلیک نکرد.  
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در واکنش به شهادت مامور نیروی انتظامی در توئیتی‌گفت: امنیت جامعه و آسایش مردم جز با فراهم کردن زمینه‌های اعمال اقتدار و قاطعیت پلیس تامین نخواهد شد. ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز «قانون استفاده از سلاح» برای ماموران شجاع و جان برکف ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد.
سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی نیز با تسلیت شهادت مامور نیروی انتظامی گفت: امنیت مردم خط قرمز پلیس و برخورد مقتدرانه با اراذل و اوباش، مطالبه به حق مردم است. اقتدار پلیس لازمه امنیت است و ضرورت دارد همه نهادها و دستگاه‌های ذیربط اعم از مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و وزارت دادگستری نسبت به تقنین قوانین مورد نیاز پلیس و اصلاح قانون به کارگیری سلاح و بخشی از آیین دادرسی کیفری، و قضات محترم قوه قضاییه با حمایت‌های جدی قضایی، و صدا و سیما با حمایت رسانه‌ای پلیس مقتدر را در استقرار نظم و تامین امنیت و آرامش مردم همراهی و یاری کنند.
منتظری، دادستان کل کشور نیز با صدور پیامی ضمن تبریک و تسلیت به خانواده این شهید، دستور برخورد قاطع با عاملان این دست حوادث را صادر و بر ضرورت بازنگری در قوانین و مقررات، برخورد جدی با اراذل واوباش، تعظیم و تکریم به این مامور وظیفه‌شناس انتظامی که در مقابله با عناصر ضد‌انسانی و امنیتی به فیض شهادت نایل آمد، شناسایی  سریع عامل و عاملان اینگونه حوادث  و سپردن آنان به دست قانون تاکید کرد.
مراسم تشییع پیکرسرهنگ رنجبر دیروز بعد از اقامه نماز جمعه در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار و سپس در گلزار شهدای شهر شیراز به خاک سپرده شد.
در حالی که چند بار خبر دستگیری ضارب از سوی پلیس تکذیب شد، سرانجام عصر جمعه رئیس کل دادگستری استان فارس از دستگیری قاتل در شیراز خبر داد و گفت: این فرد با تلاش ماموران پلیس و سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شد. به پرونده او به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.


مدافعان امنیت وطن
امسال هم به روال سال‌های قبل، لباس رزم و خدمت بسیاری از حافظان امنیت در درگیری با اشرار و قاچاقچیان در چهار گوشه مرزها، کوه وکویر و دریا و حتی اوباش داخل شهری گلگون شد تا به آرامش و آسایش مردم و جامعه خدشه‌ای وارد نشود که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
شهید موسی نوروزی
ساعت 11 صبح چهارم آبان ماه امسال بود که تیمی از ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان دلگان در هنگام انجام ماموریت و دستگیری شرور مسلح تحت تعقیب در داخل شهر، با او و همدستش درگیر شدند. در این درگیری، اشرار مسلح با مشاهده ماموران اقدام به شلیک کردند که در نتیجه آن یکی از ماموران به نام ستوان‌سوم موسی نوروزی به شهادت رسید. در این عملیات هر دو شرور به هلاکت رسیدند.
شهید مجتبی سالار‌نسب
پس از اعلام یک درگیری قومی مربوط به دو طایفه، تیمی ازگشت یگان امداد بندرعباس به محل اعزام شدند. با حضور گشت، افراد به سمت ماموران تیراندازی کرده که استواریکم مجتبی سالارنسب مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. افراد حاضر در درگیری دستگیر و تحقیق از متهمان برای شناسایی ضارب اصلی ادامه دارد.
شهید احسان نصیری
ستوان احسان نصیری یکی از ماموران ناجا در اصفهان بود که در درگیری میان ماموران انتظامی و و اراذل و اوباش مسکن فولادشهر این شهر به شهادت رسید. عاملان درگیری پس از شهادت ستوان نصیری دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
شهید هادی کنعانی
در یک درگیری‌ در شهر کارون خوزستان و میان ماموران ناجا و اشرار مسلح، یک تیر مستقیم به رئیس پلیس اطلاعات شهرستان کارون- سروان کنعانی- شلیک شد. کنعانی به بیمارستان منتقل شد اما به علت شدت جراحات به شهادت رسید. در این عملیات سه سارق مسلح به هلاکت رسیدند.
شهید عرفان هاشمی‌پور
گروهبان‌یکم عرفان هاشمی‌پور از پرسنل ناجا استان هرمزگان بود که در درگیری با اشرار در بندرعباس به شهادت رسید. هاشمی‌پور، همان پلیس جوانی بود که به کودکان کار در بندر دیر کمک کرد تا ضایعات جمع‌آوری کنند. این اقدام او به شدت مورد تحسین کاربران فضای مجازی قرار گرفت.
شهید مهدی رفیعی
مهدی رفیعی نیز یکی دیگر از ماموران جوان ناجا در نهاوند بود که هنگام انجام ماموریت شهید شد. او شب حادثه به همراه گروهی از ماموران و برای دستگیری وارد خانه یکی از سوداگران مرگ شد که در حین درگیری از ناحیه سینه هدف اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد.
شهید امین سعیدی
پس از ارائه گزارشی در خصوص فروش و توزیع موادمخدر توسط یکی از قاچاقچیان منطقه احمدآباد مستوفی اسلامشهر، ماموران کلانتری احمدآباد مستوفی که استوار دوم امین سعیدی نیز بین آنان بود، به محل اعزام شدند. به محض نزدیک شدن ماموران، یکی از قاچاقچیان سابقه‌دار که متوجه حضور ماموران شده بود با یک قبضه سلاح کمری به سینه او شلیک کرد که
به شهادت رسید.
شهید رحمان پوردهقان
سرگرد رحمان پوردهقان از ماموران کلانتری شماره 17 خرم‌آباد حین خدمت و انجام ماموریت مورد اصابت گلوله جنگی اشرار مسلح و قاچاقچیان مواد‌مخدر قرار گرفت و به دیدار حق شتافت.