سفر امیر قطر به ایران فرصتی برای ارتقای روابط اقتصادی

دستیار وزیر خارجه در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

سفر امیر قطر به ایران فرصتی برای ارتقای روابط اقتصادی

عبدا... سهرابی، درباره تاثیر سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط با کشورهای پیرامونی گفت: دولت سیزدهم در بحث روابط بین‌الملل شعار سیاست خارجی متوازن و ‌دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند را مطرح کرده است. رویکرد  آقای امیرعبداللهیان توجه به بسط روابط با همسایگان به‌ویژه همسایگان جنوبی و کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس به‌خصوص قطر، عمان و کویت و دیگر کشورهاست.

وی با بیان این‌که ما امروز در آستانه یک تحول جدید در منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: طبیعی است که با فراهم شدن یک بستر امنیتی و آرامش حاکم در منطقه، فرصتی برای کشور قطر فراهم و متولی برگزاری جام‌جهانی فوتبال شده است. طبعا در حوزه دیپلماسی ورزش و با توجه به این رویداد جهانی، امکان برقراری تعامل میان ایران و قطر فراهم است. 
وی با اشاره به این‌که روابط ایران و قطر راهبردی است، تاکید کرد: تعاملات میان سران دو کشور بسیار حسنه است و قطری‌ها علاقه تاریخی وافری به ایران دارند و همیشه از نقش ایران در شکستن تحریم عربستان و دیگر کشورهای عربی علیه قطر یاد می‌کنند. در این ماجرا ایران تنها کشوری بود که همه درهای زمینی، هوایی و دریایی خود را روی قطر باز کرد و قطری‌ها هم تاکنون قدردان این موضوع هستند و می‌کوشند تلاش‌های ایران را در این زمینه جبران کنند.  سهرابی در عین حال به موضوع استقرار پایگاه‌های آمریکایی در این کشور اشاره کرد و گفت: این پایگاه‌ها البته هیچ ارتباطی با بدنه حاکمیت و مردم قطر ندارد و تلاش زیادی هم صورت می‌گیرد که این موضوع بر روابط میان دو کشور تاثیر نگذارد. 
وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع امیر قطر به ایران تصریح کرد: در سفری که آقای رئیسی به قطر داشت استقبال بی‌نظیری از او به عمل آمد و در این سفر یادداشت‌های تفاهم فراوانی به امضا رسید، با این حال ما به این سطح از روابط قانع نیستیم و بسترهای فراوانی برای گسترش روابط فراهم است.
دستیار وزیر خارجه تاکید کرد: گرچه روابط سیاسی ایران و قطر در سطوح بالایی قرار دارد اما متاسفانه سطح روابط اقتصادی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ما توقع داریم با توجه به برگزاری جام‌جهانی بتوانیم از همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشورمان به‌ویژه در استان‌های جنوبی کشور بهره‌برداری لازم را به عمل آوریم. معتقدم بحث دیپلماسی عمومی و دیپلماسی ورزشی فرصتی برای ارتقای سطح روابط میان ایران و قطر است.  

​​​​​​​