زلزله سیاسی در باکینگهام

از پیروزی تاریخی ملی‌گرایان ایرلندی تا شکست سنگین جانسون

زلزله سیاسی در باکینگهام

پیروزی بی‌سابقه و تاریخی ملی‌گرایان ایرلند شمالی در پارلمان این منطقه و شکست سنگین حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون در انتخابات، زنگ خطر را برای بریتانیای متحد به‌صدا درآورده است. این نتایج، نشان‌دهنده تمایل ساکنان ایرلند شمالی درخصوص جدایی از انگلیس است. به این شکل، ایرلند شمالی نیز علاوه‌بر اسکاتلند، به یکی از کانون‌های استقلال‌خواهی در معالات حاکمیتی انگلیس تبدیل شده است. حزب موسوم به شین فین در انتخابات پارلمانی ایرلند شمالی روز شنبه ۷ ماه مه یک پیروزی تاریخی و سرنوشت‌ساز را رقم زد و اکثر کرسی‌های پارلمان در بلفاست، پایتخت را از آن خود کرد. این حزب ناسیونالیست و جمهوریخواه به‌شدت مخالف برگزیت است و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بدترین رخداد ممکن می‌داند. شین فین به موجب نتایج انتخابات با کسب ۲۷ کرسی در برابر ۲۴ کرسی که حزب دموکراتیک اتحاد‌گرا به‌دست آورد، بیشترین کرسی‌ها را به خود اختصاص داد. این نتایج به نوعی خروجی نظرسنجی‌های قبلی را تایید می‌کند که نشان می‌داد بازوی سیاسی ارتش جمهوریخواه ایرلند به بزرگ‌ترین قدرت سیاسی در پارلمان محلی این کشور تبدیل خواهد شد.

زمان تغییر فرارسیده است 
میشل اونیل، رهبر شین فین در ایرلند شمالی پیروزی حزبش را «تاریخی» خواند و اعلام کرد این حزب «برای همه سخت کار خواهد کرد».
رهبر شین فین در ایرلند شمالی با وعده غلبه بر انشعابات و فاصله‌ها افزود که ایرلند شمالی با پیروزی تاریخی حزب ملی‌گرا بر اتحادیه‌گرایان در مجلس محلی، وارد «عصر جدیدی» خواهد شد. براساس گزارش یورونیوز او گفت: «امروز لحظه بسیار مهم تغییر است. رهبری من فراگیر خواهد بود، تنوع گرامی داشته خواهد شد و حقوق و برابری برای کسانی که در گذشته طرد شده‌اند، مورد تبعیض قرار گرفته یا نادیده گرفته شده‌اند، تضمین خواهد شد.»
از زمان تاسیس ایرلند شمالی، این منطقه که بخشی از خاک بریتانیا محسوب می‌شود، با اکثریت ساکنان پروتستان خود توسط سیاستمداران متعلق به حزب دموکراتیک اتحاد‌گرا (یونیونیست‌ها) که حامی اتحاد با لندن هستند، رهبری و هدایت می‌شوند. در صورت تایید نهایی نتایج انتخابات، شین فین، شاخه سیاسی سابق ارتش جمهوریخواه ایرلند (ایرا) پست وزیر اولی را در بلفاست (پایتخت) از آن خود خواهد کرد.


مقدمه‌ای برای اتحاد ایرلند شمالی و جنوبی 
شین فین که پیشتر مسائل اقتصادی را محور مبارزات انتخاباتی قرار داده و خود را به عنوان یک نیروی سیاسی مترقی معرفی کرده بود، همچنین تلاش خواهد کرد  ایراند شمالی  را که جزئی از انگلیس می‌باشد را با جمهوری ایرلند به مرکزیت دوبلین که کشوری مستقل و عضو اتحادیه اروپاست، متحد کند. درپی مشخص شدن نتایج انتخابات در جمهوری ایرلند، مری لو مک‌دونالد، یکی از رهبران شین فین در این کشور از «اتحاد ایرلند» به عنوان بهترین طرح یاد کرد و گفت: «این بزرگ‌ترین فرصت برای همه ماست که در این جزیره زندگی می‌کنیم.» خانم مک‌دونالد با اشاره به این موضوع که این تغییر باید دموکراتیک باشد، یادآور شد که به نظر او برگزاری دو همه‌پرسی ظرف پنج سال امکانپذیر خواهد بود. از سوی دیگر جفری دونالدسون، رهبر یونیونیست‌ها که بزرگ‌ترین حزب حامی اتحاد با لندن در ایرلند شمالی به حساب می‌آید، اعلام کرده است هفته آینده پس از اعلام برنامه دولت بریتانیا درخصوص نحوه تعامل و تبادلات تجاری با اتحادیه اروپا درباره ورود به یک دولت مشارکتی محلی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نمایش خیره‌کننده ملی‌گرایان اسکاتلند 
در اسکاتلند، حزب ملی اسکاتلند که مدت‌هاست برای استقلال این منطقه از انگلیس مبارزه می‌کند، توانست برتری قاطع خود را به رخ احزاب رقیب بکشد. حزب ملی اسکاتلند با به‌دست آوردن ۲۲ کرسی دیگر ۴۵۳ کرسی شورا‌ها را در این منطقه از آن خود کرد. حزب کارگر با ۲۰ کرسی افزایش به ۲۸۲ کرسی رسیده است. حزب محافظه‌کار در این منطقه با از دست دادن ۲۱۴ کرسی ۶۳ کرسی در دست دارد. حزب لیبرال دموکرات در اسکاتلند با به‌دست آوردن ۲۰ کرسی جدید تا این زمان ۸۷ کرسی دارد و حزب سبز‌ها با ۱۶ کرسی افزایش ۳۵ کرسی شورا‌ها‌ی این منطقه را به دست آورده است.
لازم به ذکر است که ملی‌گرایان اسکاتلندی درصدد برگزاری همه‌پرسی مجدد خروج از انگلیس هستند. دولت جانسون تاکنون در برابر برگزاری این همه‌پرسی مقاومت کرده اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر چنین همه‌پرسی رسمی و گسترده‌ای برگزار شود، قطعا اسکاتلند دیگر جایی در ذیل حاکمیت انگلیس نخواهد داشت. اکنون کاخ باکینگهام، محل سکونت ملکه انگلیس به کانون بحران تبدیل شده است. بدون شک آثار و تبعات قدرت‌گیری ملی‌گرایان در ایرلند شمالی و اسکاتلند و هرج و مرج در دولت انگلیس، در آینده‌ای نزدیک دردسرهای زیادی را برای مدافعان وضعیت موجود در لندن ایجاد خواهد کرد.

شوک سنگین به جانسون 
این پایان ماجرا در انگلیس نیست. حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور در انتخابات محلی اخیر بدترین نتیجه خود طی سال‌های اخیر را تجربه کرد. در حالی که شمارش آرای انتخابات شورا‌های محلی و شهرداران در انگلیس، اسکاتلند و ولز ادامه دارد. تازه‌ترین نتایج شمارش آرا از شکست سنگین حزب حاکم محافظه‌کار در این انتخابات حکایت دارد. حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس به رهبری بوریس جانسون، نخست‌وزیر ۴۸۲ کرسی را در شورا‌های انگلیس، اسکاتلند و ولز بر اساس نتایج شمارش آرا تا پایان روز جمعه به وقت محلی از دست داده است. به عبارت بهتر، شاهد بروز یک فاجعه تمام‌عیار در حزب حاکم انگلیس هستیم. آرای مردم موجب شد برخی شورا‌های کلیدی و شورا‌هایی که سال‌ها به طور سنتی در اختیار حزب محافظه‌کار بودند، ازجمله در وست مینستر قلب سیاسی لندن، به رقیب اصلی حزب محافظه‌کار یعنی حزب کارگر برسد. شورا‌های جنوب انگلیس هم به نمایندگان حزب لیبرال دموکرات رسید.
نتیجه کنونی این انتخابات آشکار کرد که شمار زیادی از مردم از دو حزب محافظه‌کار و کارگر که دهه‌هاست قدرت میان‌شان دست به دست می‌شودریال رویگردان شده و به احزاب کوچک روی آورده‌اند، طوری که اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دموکرات نتایج این انتخابات را نقطه عطفی برای حزبش دانست. حزب کارگر دومین حزب بزرگ انگلیس و رقیب اصلی حزب حاکم محافظه‌کار توانست کلید شورا‌ها را در مناطقی از لندن از جمله وست مینستر از دست محافظه‌کاران بگیرد، اما در خارج از لندن توفیق چشمگیری نداشت. بوریس جانسون  در نخستین واکنش به شکست حزبش در این انتخابات گفت: «محافظه‌کاران با دوران سختی روبه‌رو شده‌اند.»

محمد علیزاده - گروه بین الملل