بیم و امید آمریکا  در مقابل چین

بیم و امید آمریکا  در مقابل چین

از زمان شروع جنگ اوکراین، برخی تحلیلگران غربی در گمانه‌زنی‌های خود با شبیه‌سازی اختلافات روسیه و اوکراین و اختلافات چین و تایوان، در گمانه‌زنی‌های خود این‌گونه مطرح می‌کردند که احتمالا پکن نیز با الگوگیری از مسکو به فکر حل مشکلات خود با تایوان از طریق نظامی بیفتد.

هر چند شبیه‌سازی این دو موضوع با یگدیگر، اما و اگرهای زیادی دارد ولی رسانه‌های غربی همواره تلاش کرده‌اند با برجسته‌سازی این مسأله بر تنش‌ها در منطقه شرق آسیا بیفزایند.مقامات غربی نیز بر آتش تنش‌ها می‌دمند و برخی متحدان آمریکا در شرق آسیا نیز در همین چارچوب گام بر‌می‌دارند. در همین زمینه در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها نخست‌وزیر ژاپن هشدار داده است احتمال می‌رود جنگ مشابه اوکراین در منطقه شرق آسیا به وقوع بپیوندد.
به گزارش شبکه روسی راشاتودی، فومیو کیشیدا در این باره گفت: ما باید با هم‌پیمانان و کشورهای همفکر خود همکاری کنیم و هرگز تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت فعلی از طریق استفاده از زور در منطقه هند و اقیانوسیه به‌ویژه شرق آسیا را تاب نمی‌آوریم.
کیشیدا سپس با هشدار درباره ادامه جنگ اوکراین تصریح کرد: اوکراین احتمالا همان شرق آسیای فردا باشد.البته این اظهارات نخست‌وزیر ژاپن در حالی است که ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا اظهار کرده محاسبات چین در مورد تایوان تحت تأثیر درگیری اوکراین قرار گرفته است.
به نوشته رویترز، وی عنوان کرد دولت چین تحت تأثیر مقاومت شدید اوکراین در برابر تهاجم روسیه و هزینه‌های اقتصادی تحمیل‌شده بر مسکو قرار گرفته است.رئیس سیا گفت: فکر می‌کنم سران چین با دقت به همه اینها نگاه می‌کند، به هزینه‌ها و عواقب هرگونه تلاش برای استفاده از زور برای به دست آوردن کنترل بر تایوان.با این حال برنز هشدار داد این مسأله اهداف بلندمدت شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین را نسبت به تایوان تغییر نخواهد داد.
بر اساس این گزارش، برنز مدعی شد: « حتی یک دقیقه هم فکر نمی‌کنم این امر، تصمیمم را در طول زمان برای به دست آوردن کنترل بر تایوان از بین برده باشد اما فکر می‌کنم این چیزی است که بر محاسبه در مورد چگونگی و زمان انجام این کار تأثیر می‌گذارد.»
همزمان با این مواضع ضد و نقیض، گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر این‌که ایالات متحده و بریتانیا اخیرا در مورد احتمال جنگ چین و تایوان گفت‌وگو کرده‌اند. لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا هفته گذشته گفت ناتو باید به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مقابله با تهدیدات جهانی به دنبال حفاظت از تایوان باشد.